ناکامی تلویزیون انگلیس از ارایه تصویر واقعی زندگی مسلمانان


ناکامی تلویزیون انگلیس از ارایه تصویر واقعی زندگی مسلمانان

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: تلویزیون انگلیس نتوانسته است داستان زندگی مسلمان را به تصویر بکشد و تصویر نادرست و کلیشه ای از آنها ارایه می دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از عربی 21، روزنامه گاردین با انتشار گزارشی از «سامی گسولر» با اعلام ناکامی تلویزیون انگلیس در ارایه تصویر واقعی از مسلمانان، نوشت: نه تنها سقف شیشه ای برای اقلیت های قومی و مسلمانان به منظور ورود به دنیای تلویزیون وجود ندارد، بلکه دیوار سیمانی نیز وجود دارد، زیراتلاش برای ورود سخت و پوچ است.

گسولر در گزارش خود آورده است که مسلمانانی وجود دارد که به مقابله با روایت های مضر و خصمانه تلویزیون می پردازند و داستان های چندوجهی و هیجان انگیز درباره مسلمانان ارایه می کنند.

در آمریکا، برنامه هایی مانند«خانم مارول» و «رامی» مسیر مسلمانان را بازکرده اند تا داستان های خود را به شیوه ای بدیع حکایت کنند.

در انگلیس، درام های کمدی مانند «مردی مانند مبین» به روش هیجان انگیز به ارایه تصویری مثبت می پردازند و این درام تولید شبکه چهار است که جایزه بفتا رابه دست آورده است که برای سری جدید آن فعالیت می کند.

با این حال، درام انگلیسی از داستان های اسلامی راه درازی در پیش دارد. زیرا شبکه های تلویزیونی تمایل دارند تا مسلمانان را در چارچوبی از جنایت به تصویر بکشند. هنگامی که ای تی وی به قتل واقعی بناز محمود پرداخت. از منظر یک کارگاه سفید پوست که پرونده را دنبال می کند، پرداخت، نه زنی که به قتل رسیده است.

شبکه های تلویزیونی معمولا وقتی مسلمانان را به تصویر می کشند، این رویکرد را دنبال می کنند، زیرا در این چارچوب جنایت هایی مانند رسوایی روچدیل را نشان می دهند که در آن مسلمانان را متهم می کنند.

در این گزارش آمده است: هنگام محاکمه راننده اتوبوس دارن آزبورن که نمازگزاران مسلمان را در مقابل مسجد فینزبری لندن زیر گرفت، اعتراف کرد که درام «سه دختر» که بی بی سی درباره آزار دختران در روچدیل به تصویر کشید، روی وی تاثیرگذاشته است.

«فیصل قریشی» فیلمنامه نویس و تهیه کننده که بیش از 20 سال در این صنعت فعالیت می کند، می گویند: هنگامی که از مردم داستان هایی درباره مسلمانان خواسته می شود، آنها تمایل دارند که براساس تجربه من، دنبال داستان هایی باشند که با مفاهیم محدود آنها متناسب باشد.

در سال 2005 میلادی، وی تلاش کرد تا یک سریال مهیج پلیسی با نقش اول یک دختر آسیایی بنویسد، اما با مفاهیم محدود درباره چگونگی به تصویر کشیدن مسلمانان در تلویزیون ناکام ماند.

قریشی می گوید: در نشست های فیلمنامه نویسی، از من خواستند تا فیلم درباره قتل ناموسی باشد، اما من نپذیرفتم و پروژه از بین رفت.

نویسنده این گزارش معتقد است که تحولات جزئی در طول سال های گذشته رخ داده است. موضوعاتی درباره تروریسم، افراط گرایی یا قتل ناموسی دیگر محبوبیت ندارد، اگر پیش فرض هایی درابره روش روایت اسلامی و تصویر مسلمانان هنوز وجود دارد.

مسئولان در تلویزیون انگلیس متعهد شدند تا بازیگران مسلمان و سایر اقلیت های قومی را تغییر دهند.

ساجد فردا، مدیر و موسس مسلمان فیلم می گوید: مقدار زیادی سرمایه وجود دارد که در دسترس است و خرج نمی شود.درباره چگونگی هزینه کردن و تخصیص آن به دلیل ارتباط نداشتن بین خلاقیت متنوع و وظایف شفافیت وجود ندارد. مسئله دیگر مربوط به عدم تمایل کسانی است که برنامه و پروژه هایی را دریافت می کنند که آن را سازندگان اقلیت ارایه می دهند و به طور مستقل تولید می کنند.

آنها پروژه های مورد تایید شرکت های بزرگ را ترجیح می دهند. مانع دیگری که وجود دارد جلوگیری از پرداختن به شخصیت های اصیل مسلمان است، زیرا معتقدند افکار عمومی برای پذیرش این شخصیت ها آماده نیستند.

این درحالی است که کریم خان، نویسنده نمایشنامه می گوید که تولید کنندگان می ترسند که داستان های مسلمانان به بازار عرضه شود و مورد پذیرش عموم قرار گیرد.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل