کشف یک منظومه شمسی جدید نزدیک زمین !


کشف یک منظومه شمسی جدید نزدیک زمین !

دلگرم به نقل از گجت نیوز: اخترشناسان یک منظومه شمسی جدید را کشف کردند که دارای دو سیاره تقریبا هم‌اندازه با زمین است و در مقیاس کیهانی، خیلی از ما دور نیست. تیمی از محققان دانشگاه MIT در همکاری با اخترشناسانی از سراسر دنیا،...

دلگرم به نقل از گجت نیوز: اخترشناسان یک منظومه شمسی جدید را کشف کردند که دارای دو سیاره تقریبا هم‌اندازه با زمین است و در مقیاس کیهانی، خیلی از ما دور نیست.

تیمی از محققان دانشگاه MIT در همکاری با اخترشناسانی از سراسر دنیا، موفق به کشف دو سیاره سنگی شدند که به دور ستاره HD ۲۶۰۶۵۵ می‌چرخند. منظومه شمسی جدید فقط ۳۳ سال نوری با زمین فاصله دارد.

کشف یک منظومه شمسی جدید نزدیک زمین !

بر اساس داده‌های دریافتی و برآوردها، این دو جرم سنگی تقریبا هم‌اندازه زمین هستند. سیاره HD ۲۶۰۶۵۵b حدود ۱.۲ برابر بزرگ‌تر و سیاره HD ۲۶۰۶۵۵c تقریبا ۱.۵ برابر بزرگ‌تر از زمین تخمین زده می‌شود.

حرکت انتقالی در این سیارات، بسیار سریع است؛ طوری که HD ۲۶۰۶۵۵b هر ۲.۸ روز، یک بار به دور ستاره میزبان می‌چرخد و این زمان برای HD ۲۶۰۶۵۵c به ۵.۷ روز می‌رسد. نزدیکی آن‌ها به خورشید خود، سبب شده که به طور جهنم‌واری گرم باشند. دما در سیاره نزدیک‌تر به ستاره HD ۲۶۰۶۵۵، تا ۴۳۶ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود و سیاره دورتر، حرارت ۲۸۶ درجه‌ای را تجربه می‌کند.

در چنین دماهای بالایی، احتمال وجود آب مایع منتفی است؛ بنابراین امیدی به زیست‌پذیر بودن آن‌ها نیست. اما این موضوع، از هیجان دانشمندان برای مطالعه روی این دنیاهای تازه کشف شده، کم نمی‌کند.

نتیجه‌گیری درباره وجود این سیارات فراخورشیدی، حاصل تحقیقات میشل کونیموتو، اخترشناس فوق دکترای دانشگاه MIT بود. او با آنالیز الگوهای نورافشانی ستاره HD 260655، متوجه وجود سیارات در حال چرخش به دور آن شدند.

تایید رسمی وجود سیارات، با کمک اخترشناسان فعال در رصدخانه‌های هاوایی و اسپانیا، و به اشتراک گذاشتن یافته‌های حاصل از تلسکوپ TESS محقق شد. این یکی از تلسکوپ‌های فضایی ناسا است که توسط MIT هدایت می‌شود و وظیفه شناسایی منظومه‌های شمسی نزدیک به زمین را برعهده دارد.

کشف یک منظومه شمسی جدید نزدیک زمین !

کشف یک منظومه شمسی جدید نزدیک زمین !

کشف یک منظومه شمسی جدید نزدیک زمین !


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هوافضا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول