فروش سهام شرکت ها زیر ارزش ذاتی/ اتفاقات این روزهای بورس برخلاف سال 99 است


فروش سهام شرکت ها زیر ارزش ذاتی/ اتفاقات این روزهای بورس برخلاف سال 99 است

بسیاری از شرکت‌های بازار سرمایه در حال حاضر زیر ارزش ذاتی معامله می شوند و این موضوع دقیقا برخلاف اتفاقاتی است که سال ۹۹ رخ داده...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در شرایط بحرانی قرار گرفته و به اصطلاح در لبه پرتگاه وارد شدن به یک روند نزولی از نظر تکنیکال را نشان می دهد.

طی معاملات دیروز و امروز نمادهای بزرگ کامودیتی محور افت بیشتری داشتند و البته سهم های خودرویی نیز در این بین متعادل معامله شده‌اند.

به نظر می رسد باز هم پول در حال ورود به سهم های کوچک است و نمادهای بزرگ بازار سرمایه در حال کاهش قیمت و تاثیر این موضوع نیز بر شاخص کل بازار سهام بر کسی پوشیده نیست.

* در چه شرکت هایی سرمایه گذاری کنیم؟

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بسیاری از شرکت‌های بازار سرمایه در حال حاضر زیر ارزش ذاتی معامله می شوند و این موضوع دقیقا برخلاف اتفاقاتی است که سال ۹۹ رخ داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر کلیت بازار p/e مناسبی داشته و در محدوده ۵.۵ تا ۶ قرار دارد. به نظر می‌ رسد با توجه به میانگین تورمی ۴۰ درصد در کشور این اعداد قابل قبول است، هرچند که تعدادی از شرکت ‌ها و تک ‌نمادها از این موضوع مستثنی هستند، اما کلیت بازار ارزنده و برای سرمایه ‌گذاری مناسب است.

گلستانی تاکید کرد: در ضمن باید به این نکته توجه شود که در شرکت‌ هایی سرمایه‌ گذاری کنیم که نه فقط بر اساس تورم رشد کنند، بلکه مقدار تولید شرکت نیز رشد داشته باشد.

برخی کارشناسان معتقدند انتشار اخبار مثبت در حوزه سیاسی و بین المللی، در کوتاه مدت می تواند باعث رشد بورس شود. امروز هم نمادهای کامودیتی محور با افت همراه بودند و در مقابل نمادهای ریالی و نمادهای کوچک و متوسط رشد قیمتی داشتند.

امروز قیمت سهام تمامی نماد گروه‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، استخراج کانی های فلزی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی افت کرد و این سه گروه یکپارچه قرمزپوش شدند.

* افت دسته جمعی شاخص های بورس

در معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش 18 هزار و 990 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 501 هزار و 344 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 1.25 درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس نیز با افت چهار هزار و 975 واحدی در سطح 417 هزار و 684 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 1.18 درصد بوده است. شاخص کل فرابورس نیز 236 واحد پائین آمد و در سطح 20 هزار و 347 واحد قرار گرفت.

* کاهش ارزش کل معاملات بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم هفت هزار و 373 میلیارد تومان کاهش یافت که نسبت به روز گذشته افت 19 درصد را تجربه کرده است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 798 میلیارد تومان بود که 24 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 605 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس حدود 48 درصد بوده است.

* خروج سنگین پول از بازار سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای نُهمین روز متوالی منفی شد و 531 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در 6 روز کاری اخیر است.

فروش سهام شرکت ها زیر ارزش ذاتی/ اتفاقات این روزهای بورس برخلاف سال 99 است

گروه های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده های نفتی و کک بیشترین میزان خروج پول را شاهد بوده اند. در معاملات روز یکشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان)، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) اختصاص داشت و نمادهای تایرا (تراکتورسازی‌ ایران‌)، وساپا (سرمایه‌ گذاری‌ سایپا) و مداران (داده پردازی ایران) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد ارزش صف های فروش پایانی بازار

در جریان معاملات روز یک شنبه، 138 سهم با افزایش قیمت و 504 نماد نیز با افت قیمت مواجه شدند. تعداد 15 سهم در صف خرید و 34 نماد نیز در صف فروش باقی ماندند.

در پایان معاملات امروز ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 127 درصد افزایش یافت و 66 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌ های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 81 درصد افت کرد و در رقم 34 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای لسرما (شرکت سرما آفرین)، غمهرا (شرکت تولیدی مهرام) و سکرد (شرکت سیمان کردستان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد خچرخش (شرکت چرخشگر)، فتوسا (تولید و توسعه سرب روی ایرانیان) و خشرق (الکتریک‌ خودرو شرق‌)، تعلق داشت.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس