کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!


کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!

کارسینوم کلیه یا هایپرنفروم از شایع‌ترین انواع سرطان کلیه است. این سرطان تهاجمی بوده و باید به علائم و عوامل خطر آن دقت داشت. اگر دچار علائم سرطان سلول کلیه هستید یا سابقه خانوادگی آن را دارید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح...

کارسینوم کلیه یا هایپرنفروم از شایع‌ترین انواع سرطان کلیه است. این سرطان تهاجمی بوده و باید به علائم و عوامل خطر آن دقت داشت. اگر دچار علائم سرطان سلول کلیه هستید یا سابقه خانوادگی آن را دارید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که آدنوکارسینوم کلیه چه علائمی دارد؟ چرا این سرطان در کلیه به وجود می‌آید؟ چگونه می‌توان آن را تشخیص داد؟ آیا این سرطان قابل‌درمان است؟ طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سلول کلیه چقدر است؟

اگر شما هم دچار علائم این سرطان هستید یا ریسک ابتلا به RCC در شما بالا است، باید به دکتر کلیه و مجاری ادرار یا دکتر انکولوژیست مراجعه کنید. برای ارتباط با این متخصصان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی وجود دارد.

کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!

مشاوره با متخصصان
اورولوژی دکترِتو

کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!

کارسینوم کلیه (RCC) چیست؟

کارسینوم کلیه یا سرطان سلول کلیه شایع‌ترین نوع سرطان کلیه است. وظیفه کلیه‌ها دفع مواد زائد از بدن است. برای تصفیه خون و دفع مواد زائد لوله‌های کوچکی در کلیه‌ها وجود دارد. هایپرنفروم زمانی ایجاد می‌شود که در پوشش این لوله‌ها سلول‌های سرطانی به وجود می‌آیند. این نوع سرطان بسیار جدی است و درجه تهاجمی بالایی دارد.

همانند دیگر انواع سرطان، تومور کارسینوم کلیه نیز در صورت تشخیص در مراحل اولیه می‌تواند قابل‌درمان باشد. اما در صورت عدم درمان به‌موقع می‌تواند به ریه‌ها و سایر اندام‌های بدن سرایت کند. آدنوکارسینوم کلیه بیشتر در افراد 50 تا 70 سال شایع است. در بیشتر مواقع یک تومور در کلیه ایجاد می‌شود. اما گاهی ممکن است چند تومور نیز در کلیه به وجود بیایند. در برخی افراد هر دو کلیه به طور هم‌زمان سرطانی می‌شوند.

شایع‌ترین نوع سرطان کلیه، کارسینوم کلیه است. این سرطان از لوله‌های درون کلیه شروع می‌شود. بسیار تهاجمی بوده و در صورت عدم درمان در مراحل اولیه به بافت‌ها و اندام‌های دیگر سرایت می‌کند.

علائم کارسینوم کلیه

معمولا در مراحل اولیه RCC علائم و نشانه‌ای وجود ندارد. اما با پیشرفت هایپرنفروم به‌مرور علائم زیر ظاهر می‌شوند.

احساس وجود توده در پهلو، شکم یا کمرخون در ادرارکمردرددرد شکمکاهش وزن بدون دلیلعدم احساس گرسنگیتباحساس خستگیکم‌خونیتعریق شبانهبالارفتن سطح کلسیم خونفشارخون بالامشکلات بیناییرشد بیش از مو در خانم‌ها

علائم ذکرشده را باید جدی بگیرید. اگر نشانه‌های مشابهی داشته و پس از چند روز برطرف نشدند، باید به متخصص اورولوژی یا دکتر انکولوژیست مراجعه کنید. برای ارتباط با این پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!درد کمر و پهلو می‌تواند یکی از علائم کارسینوم کلیه باشد.

علت کارسینوم کلیه

علت دقیق ابتلا به آدنوکارسینوم کلیه مشخص نیست. اما اختلال در ژن‌های کلیه مهم‌ترین مسئله در ارتباط با این سرطان است. تومور کارسینوم کلیه بیشتر در مردان ۵۰ تا ۷۰ سال دیده می‌شود. اما عوامل مختلفی می‌توانند احتمال ابتلا به این سرطان را بالا ببرند.

عوامل خطر کارسینوم کلیه

عواملی که ریسک ابتلا به هایپرنفروم را بالا می‌برند، عبارتند از:

سیگارکشیدنچاقی شدیدمصرف زیاد یا طولانی‌مدت داروهایی مانند آسپرین، ایبوپروفن و استامینوفنهپاتیت Cقرارگرفتن در معرض برخی مواد شیمیاییبیماری کلیه پلی‌کیستیکبیماری‌های ارثی مانند بیماری فون هیپل – لیندوسابقه خانوادگی ابتلا به کارسینوم کلیهدرمان دیالیز

افرادی که سیگار می‌کشند، دچار چاقی شدید هستند یا بیماری مزمن مربوط به کلیه دارند، باید مراقب ابتلا به سرطان سلول کلیه باشند. این افراد باید برای تشخیص به‌موقع RCC به علائم آن توجه کنند و چکاپ‌های لازم را انجام دهند.

تشخیص کارسینوم کلیه

برای تشخیص کارسینوم سلول کلیه ابتدا پزشک معاینات کلی انجام می‌دهد. باید در معاینه وجود هر نوع توده در شکم یا پهلوها بررسی شود. قسمتی که دچار درد شده است، می‌تواند به تشخیص بیماری کمک کند. پس از آن یک یا چند مورد از آزمایش‌های زیر تجویز می‌شود.

سونوگرافی: در این روش از امواج صوتی پرانرژی اولتراسوند استفاده می‌شود. تصاویر وجود توده در کلیه را نشان می‌دهند.سی‌تی‌اسکن: در این روش تصاویر از زوایای مختلف بدن گرفته می‌شود. گاهی ممکن است برای تشخیص دقیق‌تر از رنگ استفاده شود. این رنگ یا تزریق شده یا بلعیده می‌شود.ام‌آرآی: به این روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی هسته‌ای هم گفته می‌شود. برای تهیه تصاویر دقیق از کلیه ممکن است این آزمایش تجویز شود.آزمایش خون: در آزمایش خون تحت عنوان آزمایش عملکرد کلیه فاکتورهای مربوط به عملکرد کلیه بررسی می‌شود. اگر مقدار این مواد در سطح طبیعی نباشد، نشانه مشکلی در کلیه‌ها است.آزمایش ادرار: در این آزمایش رنگ ادرار بررسی می‌شود. همچنین فاکتورهایی مانند قند، پروتئین، گلبول قرمز و گلبول سفید باید ارزیابی شوند.بیوپسی: برای تشخیص سرطانی بودن تومور باید آزمایش بیوپسی انجام شود. در این آزمایش سوزنی وارد تومور شده و از آن نمونه‌ای برداشته می‌شود.

پس از انجام آزمایش‌های ذکرشده و تشخیص سرطان باید برای تعیین مرحله و میزان گسترش آن آزمایش‌های تکمیلی انجام شود. هر مرحله از سرطان سلول کلیه نیاز به گزینه‌های درمانی خاصی دارد. به همین دلیل پزشک باید گسترش سرطان به اندام‌های دیگر و سرعت رشد تومور را بررسی کند.

اگر علائمی مشابه علائم کارسینوم سلول کلیه دارید، حتما برای انجام آزمایش‌های تشخیصی به دکتر کلیه یا متخصص داخلی مراجعه کنید. برای ارتباط با این پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!

مشاوره با متخصصان
خون و آنکولوژی
دکترِتو

کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!

مراحل سرطان سلول کلیه

هایپرنفروم بر اساس میزان گسترش سرطان و اندازه تومور در 4 مرحله دسته‌بندی می‌شود. هرکدام از این مراحل ویژگی‌های زیر را دارند.

مرحله 1: در این مرحله تومور فقط در کلیه وجود دارد. اندازه این تومور 7 سانتی‌متر یا کمتر است.مرحله 2: در این مرحله تومور رشد کرده و بزرگ‌تر از 7 سانتی‌متر است. اما به بافت‌های دیگر سرایت نکرده است.مرحله 3: سرطان در این مرحله به غدد لنفاوی مجاور سرایت کرده است. ممکن است سلول‌های سرطانی به رگ‌های خونی و بافت چربی اطراف کلیه رسیده باشند.مرحله 4: سرطان بیشتر از لایه چربی اطراف کلیه در بافت‌ها پخش شده است. ممکن است به غدد فوق‌کلیوی و غدد لنفاوی سرایت کرده باشد. همچنین سلول‌های سرطانی می‌توانند به بخش‌های دیگر بدن مانند استخوان‌ها، کبد و ریه برسند.
کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!در مراحل پیشرفته سرطان سلول کلیه، سلول‌های سرطانی کل بافت کلیه و سایر اندام‌های بدن را دربرمی‌گیرند.

درمان کارسینوم کلیه

برای درمان سرطان سلول کلیه یا RCC گزینه‌های مختلفی وجود دارد. پزشک با تعیین مرحله و درجه تهاجمی بودن سرطان در مورد نوع درمان تصمیم می‌گیرد. در ادامه متداول‌ترین درمان‌های هایپرنفروم را توضیح می‌دهیم.

به نقل از healthline در رابطه با اهمیت درمان به‌موقع کارسینوم کلیه و نرخ بقا:

اگر آدنوکارسینوم کلیه به اندام‌های دیگر گسترش یافته باشد، میزان بقا بسیار کمتر می‌شود. طبق اعلام موسسه ملی سرطان، میزان بقای پنج‌ساله برای RCC حدود ۷۰٪ است. این بدان معناست که بیش از دو سوم از افرادی که دچار RCC هستند، حداقل پنج سال پس از تشخیص زنده می‌مانند. اگر سرطان درمان شود، ممکن است همچنان مجبور باشید با اثرات طولانی‌مدت این بیماری زندگی کنید. از جمله می‌توان به عملکرد ضعیف کلیه اشاره کرد. اگر پیوند کلیه انجام شود، ممکن است به دیالیز مزمن و همچنین درمان دارویی طولانی‌مدت نیاز باشد.

۱. عمل جراحی کارسینوم سلول کلیه

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای درمان آدنوکارسینوم کلیه عمل جراحی است. در طول عمل جراحی ممکن است کل کلیه یا قسمتی از آن برداشته شود. انواع روش جراحی به شرح زیر است.

نفرکتومی جزئی: در این روش تومور سرطانی به همراه بافت اطراف برداشته می‌شود. اگر کلیه دیگر آسیب دیده باشد یا قبلا برداشته شده باشد، برای حفظ عملکرد کلیه از این روش استفاده می‌شود.نفرکتومی ساده: در این روش جراحی کلیه به طور کامل برداشته می‌شود.نفرکتومی رادیکال: در این روش کلیه، بافت مجاور، غدد فوق‌کلیوی و غدد لنفاوی مجاور برداشته می‌شوند.

اگر بخشی از کلیه سالم بماند، می‌تواند به عملکرد خود ادامه دهد. اما زمانی که هر دو کلیه برداشته شود، باید شخص دیالیز شود یا در صورت امکان پیوند کلیه انجام شود.

کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!یکی از رایج‌ترین درمان‌ها در مراحل اولیه و مراحل پیشرفته هایپرنفروم عمل جراحی است.

۲. پرتو درمانی سرطان سلول کلیه

در روش پرتو درمانی از اشعه ایکس یا پروتون برای درمان سرطان استفاده می‌شود. در پرتودرمانی خارجی اشعه از خارج به ناحیه موردنظر تابیده می‌شود. از روش پرتودرمانی هم برای درمان و کوچک کردن تومور استفاده شده و هم برای تسکین علائم در مراحل پیشرفته استفاده می‌شود.

۳. شیمی درمانی برای درمان آدنوکارسینوم کلیه

در روش شیمی درمانی از داروها برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. داروها ممکن است داخل وریدی یا به‌صورت خوراکی تجویز شوند. این داروها به دو صورت عمل می‌کنند. برخی از آنها سلول‌های سرطانی را کشته و برخی دیگر از تقسیم سلولی آنها جلوگیری می‌کنند.

۴. ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یک روش درمان بیولوژیکی است. در این روش از سیستم ایمنی برای درمان استفاده می‌شود. موادی توسط بدن یا در آزمایشگاه ساخته شده و باعث ازبین‌رفتن سلول‌های سرطانی می‌شوند.

۵. درمان هدفمند

این روش درمان جدید بوده و از داروهایی برای ازبین‌بردن تومور استفاده می‌شود. در روش درمان هدفمند نسبت به روش پرتودرمانی و شیمی‌درمانی آسیب به سلول‌های سالم کمتر است. برخی از این داروها روی رگ‌های خونی تاثیر گذاشته و جلوی جریان خون به تومور را می‌گیرند. برای درمان سرطان سلول کلیه از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و مهارکننده‌های کیناز استفاده می‌شود.

سوالات متداول شما

اگر دچار بیماری RCC هستید یا علائم مشکوکی دارید، احتمالا با سوالاتی دررابطه‌با آن روبرو شده‌اید. به همین دلیل در ادامه تعدادی از سوالات پرتکرار شما را مطرح کرده و پاسخ آنها را ارائه داده‌ایم.

آیا کارسینوم سلول کلیه خطرناک است؟

کارسینوم سلول کلیه یکی از انواع سرطان کلیه است. این سرطان نسبت به انواع دیگر شایع‌تر بوده و درجه تهاجمی بودن آن بالا است. در صورت عدم درمان در مراحل اولیه می‌تواند به اندام‌های دیگر از جمله ریه سرایت کند.

آیا کارسینوم کلیه قابل درمان است؟

در مراحل اولیه احتمال درمان از طریق جراحی یا روش‌های دیگر وجود دارد. اما اگر سرطان سلول کلیه پیشرفت کند و به بافت‌ها و اندام‌های دیگر برسد، اقدامات درمانی تنها برای کاهش علائم و تسکین درد انجام می‌شود.

آیا کارسینوم کلیه همان سرطان کلیه است؟

تومور کارسینوم کلیه یکی از انواع شایع سرطان کلیه است. این سرطان از پوشش لوله‌های درون کلیه شروع می‌شود و می‌تواند به بافت‌های مجاور سرایت کند.

آیا درد شکم نشانه کارسینوم کلیه است؟

درد شکم در صورت بروز علائمی مانند خون در ادرار، خستگی و تعریق شبانه می‌تواند نشانه هایپرنفروم باشد. درصورتی‌که درد شکم شما پس از چند روز بهبود پیدا نکرد، باید برای بررسی علت آن به پزشک مراجعه کنید.کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!

کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!
آیا استفراغ از علائم کارسینوم کلیه است؟

بسیاری از بیماری‌های مربوط به کلیه باعث حالت تهوع و استفراغ می‌شوند. اگر به طور مداوم دچار حالت تهوع شدید، ممکن است علت آن RCC باشد و باید برای تشخیص به متخصص کلیه مراجعه کنید.

آیا ادرار خونی می‌تواند نشانه کارسینوم کلیه باشد؟

ادرار خونی می‌تواند نشانه هرگونه مشکلی در کلیه، مثانه و سایر بخش‌های دستگاه ادراری باشد. این علامت بسیار جدی بوده و باید سریعا علت آن مشخص شود. سرطان سلول کلیه نیز در مراحل پیشرفته می‌تواند چنین عارضه‌ای ایجاد کند.

کمردرد می تواند نشانه هایپرنفروم باشد؟

کمردرد به‌ویژه در قسمت پهلوها می‌تواند نشانه مشکل در کلیه‌ها باشد. بسیاری از بیماری‌های مربوط به کلیه مانند هایپرنفروم، سنگ کلیه یا عفونت کلیه می‌توانند چنین عارضه‌ای ایجاد کنند. برای تشخیص علت آن پزشک آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند.

آیا کارسینوم کلیه باعث عفونت ادراری می شود؟

عفونت ادراری در واقع می‌تواند یکی از علائم کارسینوم سلول کلیه باشد. تحقیقاتی دراین‌رابطه انجام شده است که نشان می‌دهد، بین RCC و عفونت ادراری رابطه مستقیمی وجود دارد. بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان سلول کلیه دچار عفونت ادراری هم هستند.

طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سلول کلیه چقدر است؟

اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شده باشد، معمولا نرخ بقا بالا است. آمار نشان می‌دهد در مراحل 1 و 2 هایپرنفروم نرخ بقای 5ساله 90% است. اما اگر سرطان متاستاز کرده و به بخش‌های دیگر بدن سرایت کرده باشد، بیمار حدود 6 تا 12 ماه زنده می‌ماند. در این شرایط نرخ بقای 5ساله کمتر از 20% است.

کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!

مشاوره با متخصصان
اورولوژی دکترِتو

کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!کارسینوم کلیه، شایع ترین نوع سرطان کلیه!

برای تشخیص و درمان کارسینوم کلیه به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

کارسینوم کلیه شایع‌ترین سرطان کلیه است. این سرطان از لوله‌های درون کلیه شروع می‌شود و می‌تواند به‌سرعت رشد کرده و به سایر بافت‌ها سرایت کند. علائمی مانند احساس توده در شکم، کمردرد، دل‌درد، ادرار خونی و خستگی از علائم این بیماری هستند. اگر چنین علائمی دارید، باید به متخصص اورولوژی یا متخصص انکولوژیست مراجعه کنید. پزشک برای تشخیص سرطان آزمایش خون، آزمایش ادرار، تست‌های تصویربرداری و بیوپسی را تجویز می‌کند.

اگر سرطان سلول کلیه در مراحل اولیه باشد، می‌توان با جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی یا درمان هدفمند آن را درمان کرد. اما در مراحل پیشرفته تنها برای تسکین علائم و کاهش درد از روش‌هایی مانند پرتودرمانی و شیمی‌درمانی استفاده می‌شود.

برای پیداکردن بهترین دکتر اورولوژی یا متخصص انکولوژیست می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با متخصص وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

منابع
منابع

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن