قیمت بلیت هواپیما با نرخ ارز چه تبعاتی دارد؟


قیمت بلیت هواپیما با نرخ ارز چه تبعاتی دارد؟

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: افزایش نرخ بلیت برای اتباع خارجی با تصمیم سازمان هواپیمایی کشوری بوده و این موضوع تاثیری در نرخ بلیت مسیرهای داخلی نمی گذارد.

موضوع امروز ۵ تیر میز اقتصاد خبر ۱۴ فروش بلیت به اتباع غیر ایرانی در قالب فروش بلیت به صورت ارزی بود که با حضور حسن خوشخو معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، عبدالرضا موسوی رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی، آرمان بیات کارشناس صنعت هوانوردی و فاطمی مدیر کل دفتر توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

سوال: این مصوبه چه بند قانونی داشته و بر چه اساس انجام شده؟

آقای حسن خوشخو معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری: نرخ گذاری از پارسال مطرح شده و مورد توافق قرار گرفت. هزینه های شرکت های هواپیمایی ارزی است که همین موضوع باعث وارد شدن زیان به این شرکت ها شده است.

سوال: این مصوبه با هماهنگی سازمان هواپیمایی انجام شده است؟

آقای خوشخو: این موضوع یا هماهنگی سازمان هواپیمایی انجام شده است، نرخ گذاری در سایر بخش های هوایی و مسیرها براساس نیاز عرضه و تقاضا است نرخ گذاری در مسیرهای داخلی براساس تصمیم شورای عالی هواپیمایی است.

سوال: نظر شما در رابطه با اجرای این مصوبه چیست و به نظر شما چه تاثیری در حوزه گردشگری خواهد گذاشت؟

فاطمی کل دفتر توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری: ما به عنوان سازمان میراث فرهنگی و وزارتخانه با این اقدام مخالف هستیم چرا که تورهای مسافرتی برای سال ۲۰۲۲ و۲۰۲۳ از ماه‌های قبل فروخته شده و تمامی این تورها بر اساس نرخ های قبلی پرواز ها بوده است.

سوال: آیا شما از اجرای این طرح مطلع بوده اید؟

مدیر کل دفتر توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری: خیر ما مطلع نبودیم و خیلی از تورها و آژانس ها تور هایشان را از قبل فروخته اند و یک دفعه اعلام شده است این اقدام در حوزه هتل داری هم تاثیر خواهد گذاشت .

پیش از این هم بسیاری از هتل ها درخواست افزایش نرخ داشتند که ما مخالفت کرده ایم اما با اجرای این مصوبه هم هتل ها و هم رانندگان و هم راهنمای گردشگران درخواست افزایش هزنیه ها براساس دلار را خواهند داشت. سود آژانس مگر از یک گردشگر چقدر است .هیچ موضوعی بابت افزایش نرخ دلار با ما مطرح نشده است.

سوال: آیا این اقدام در حوزه گردشگری داخلی و خارجی تاثیر خواهد گذاشت؟

آقای فاطمی: صنعت گردشگری صنعت مادر و این افزایش نرخ دامن صنعت گردشگری داخلی را می گیرد و باعث می شود بخش عمده ای ازهزینه های گردشگری افزایش یابد.

سوال: نظر شما درباره این مصوبه چیست و به نظر شما این مصوبه باعث افزایش نرخ بلیت در مسیرهای داخلی می شود؟

آقای آرمان بیات کارشناس صنعت هوانوردی: درست است این مصوبه تصویب شده اما با شاخص دلار نرخ گذاری انجام می شود اما دلاری دریافت نمی شود در این طرح شاخص محاسباتی بر اساس ارز است و اما ریالی دریافت می شود.

نیاز شرکت ها براساس تحریم افزایش یافته و از سوی دیگر هزینه های ارزی افزایش یافته است اما نباید این موضوعات باعث افزایش قیمت بلیت برای اتباع خارجی شود چرا که شرکت های هواپیمایی در دریافت خدمات فرودگاهی و همچنین نرخ سوخت یارانه های را دریافت می کنند به طوری که نرخ سوخت که ۲۴ هزار تومانی را شرکت های هواپیمایی ۶۰۰ تومان به صورت یارانه ای دریافت می کنند.

سوال: آیا اجرای این طرح در نرخ های داخلی تاثیر می گذارد و چه تعداد از شرکت های هواپیمایی این طرح را اجرا می کنند؟

آقای سید عبدالرضا موسوی رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی: اگر به دنبال حل موضوع هستید نباید هر کسی دعوت کنید چرا که میراث فرهنگی هیچ نقشی ندارد .‌از سوی دیگر بخش نامه ابلاغ شده و همه شرکت ها باید اجرا کنند در ترکیه به مسافران خارجی سوبسید می دهند و به نقاط توریسی تا ۵هزار دلار تخفیف می دهند.

ما هم معتقد هستیم که باید یارانه حذف شود اگر در این صنعت سوخت را آزاد کنید ما هم نرخ را آزاد می کنیم.

بخشی از هزینه های شرکت های هواپیمایی مربوط به سوخت است ۶۰ درصد از هزینه ها ی ما ارزی است به طور مثال خرید قطعات آموزش و نشریات را باید شرکت های هواپیمایی ارزی پرداخت کنند.

سوال: این تخفیفات فرودگاهی و یارانه سوخت نتوانسته در این حوزه کمک کند؟

آقای موسوی: تخفیفات فرودگاهی نداریم در سال ۹۰ اگر نرخ بلیت ۵۰ هزار تومان بوده و امرو ز ۱۸ برابر قیمت بلیت افزایش یافته و به ۹۵۰ هزار تومان رسیده است باید بدانیم که فرودگاه ها هزینه های خود را براساس دلار از ما دریافت می کنند.

شرکت فرودگاه‌ها تمامی هزینه های خود را از شرکت های هواپیمایی براساس دلار آمریکا محاسبه نرخ را از سامانه نیما برداشت می کند و نرخ خدمات ارائه شده به ما چندین برابر رشد کرده است.

دولت تمام مالیات بر ارزش افزوده را از ما دریافت می‌کند و ۱۱ درصد سایر هزینه ها پرداخت باید شرکت های هواپیمایی پرداخت کنند.

سوال: آیا شما معتقد هستید که هزینه شرکت های هواپیمایی افزایش یافته است؟

آقای بیات: در بخشی شرکت هواپیمایی حق دارند و هزینه بالا است و ریشه کار فقدان مدیریت است و مردم نباید تاوان این بی مدیریتی را بدهند

گردش مالی است کمتر از سه تا ۴درصد است اما هزینه های شرکت هواپیمایی با یکدیگر متفاوت است بیش از ۳۰ فرودگاه ۵۰ درصد از ۲۶ درصد هزینه های فرودگاهی را دریافت می کنند.

سوال: آیا به نظر شما این افزایش قیمت در حوزه گردشگری داخلی تاثیر می گذارد؟

آقای خوشخو: تحلیل های غیر کارشناسی و هوایی کشور آسیب می زند چراکه صنعت هوانوردی در ایران در مقایسه با سایر کشوزها به دلیل تحریم ها نیست و باید منصفانه در این بخش صحبت کرد.

شرکت های هواپیمایی این تصمیم یک شبه نگرفته اند و بر اساس ارزیابی کارشناسی شده این اتفاق رخ داده است.

۱۰۰ دلار هم اکنون فرودگاه عراق از مسافران ایرانی بابت هزینه فرودگاهی می گیرند بنابراین این تصمیم در ایران هم همانند سایر کشور ها در ارائه خدمات صورت گرفته و هیچ نقشی در افزایش نرخ بلیت داخلی نگذاشته و مسافران برای خرید بلیت به سایت شرکت های هواپیمایی و یا سایت های معتبر مراجعه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل