واکنش دادستان کل کشور به تجمع دختران بی‌حجاب در شیراز/ نظر کوثری درباره احتمال تجمیع نهادهای اطلاعاتی


واکنش دادستان کل کشور به تجمع دختران بی‌حجاب در شیراز/ نظر کوثری درباره احتمال تجمیع نهادهای اطلاعاتی

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین...

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۵ تیرماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۴۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۳۶ هزار و ۳۶۱ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۳۸۵ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۶۳۱ هزار و ۶۴ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۹۷۸ هزار و ۵۴۸ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۶۶۶ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۲۷۸ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۱۷ هزار و ۶۸۵ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

واکنش دادستان کل کشور به تجمع دختران بی‌حجاب در شیراز

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در صحن امرز شورای شهر پس از استماع سئوالات اعضای شورای شهر تهران با اشاره به موضوع سوءاستفاده از دختران نوجوان در شیراز اظهار داشت: از این دختران نوجوان در قالب تجمع سوءاستفاده شده بود و برای نظام جمهوری اسلامی ایران با تعداد زیادی شهید و سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی زیبنده نیست که چنین اتفاقاتی را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه برخی مأموریت در خارج از کشور مانند آمریکا و استکبار دارند تا چنین اقداماتی را انجام دهند و بابت این مسئله پول دریافت می‌کنند، گفت: مدتی پیش زنی در یکی از خیابان‌ها برهنه حرکت کرده بود و پس از دستگیری مشخص شد این فرد در قالب دریافت پول از خارج از کشور دست به چنین اقدامی زده است.

منتظری خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از چنین موضوعاتی باید کار فرهنگی مشترک انجام شود و نباید این اقدامات فرهنگی را موکول به برخوردهای قضایی کرد.

وی افزود: برخی می‌گویند چرا با بدحجابی برخورد نمی‌کنید؛ نظر من این است که باید ابتدا کار فرهنگی انجام شود. دستگاه‌های مختلفی اعتبار و بودجه برای کار فرهنگی دارند و ما نباید در کار دستگاه‌های دیگر ورود کنیم. از اعضای شورای شهر تهران به عنوان نمایندگان مردم درخواست دارم که این موضوعات فرهنگی را در دستورکار قرار دهند.

افروغ: برخورد قضایی با دختران تجمع شیراز اشتباه است

عماد افروغ جامعه شناس درباره تجمع دختران جوان و نوجوان در شیراز به همشهری آنلاین گفت: «در ریشه یابی جنبه خاص این ماجرا باید به فضای احساسی نوجوانان توجه داشت که نوعا به نظر می‌رسد دختران در این فیلم در سطح سنی مقطع راهنمایی و متوسطه هستند. این گروه سنی سرشار از احساس هستند و در واقع نمی‌توان این طور ارزیابی کرد که عقلشان بر احساسشان غلبه دارد. بنابراین با توجه به این نکته لازم است با آنها مواجهه رأفت آمیز شود.»

عضو کارگروه رصد فرهنگی در ادامه می‌گوید: «اما در کنار این مواجهه باید به آنها تفهیم شود که اقدامشان خلاف شرع و عرف جامعه است. برای همین باید این بچه ها متوجه شوند که هنجارشکنی کرده اند اما این تفهیم باید به زبانی مهربانانه و دوستانه باشد و از برخورد شدید و غلیظ قضایی به شدت پرهیز شود چرا که برخوردهای شدید قضایی نتیجه معکوس دارد.»

این استاد برجسته دانشگاه، با بیان اینکه به شخصه در یک جلسه ای واسطه ای پیدا کردم که این موضوع را به مسئولان شیراز منتقل کنم می گوید: «هدفم از انتقال این مطلب بود که با بچه ها برخورد قهری نشود. خوشبختانه بعد از ساعتی با بنده تماس گرفته شد و متوجه شدم که مسوولان نیز در جریان این معنا بوده و استاندار فارس و مسئولان حوزه علمیه این استان هم به دنبال برخورد رأفت آمیز هستند.»

***

نظر کوثری درباره احتمال تجمیع نهادهای اطلاعاتی

سردار محمد کوثری نماینده تهران در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به تغییراتی که در سازمان اطلاعات سپاه افتاده و سردار محمد کاظمی جانشین حجت‌الاسلام طائب شده آیا با این تغییرات احتمال دارد در آینده یکپارچه شدن سیستم اطلاعاتی کشور را شهد باشیم و این سازمان زیر نظر یک نهاد یا وزارتخانه فعالیت داشته باشد، گفت: مجموعه نیروهای مسلح، ضوابط خاص خود را دارند. این از اختیارات فرمانده کل سپاه یا ارتش است که معاونان خود را بعد از دوره مسئولیت جا به جا کند. آن‌ها مبتنی بر مدت مسئولیت و تحولاتی که باید در یک مجموعه به وجود بیاید، تشخیض می‌دهند که باید این تغییرات صورت بگیرد.

وی افزود: بنابراین تنفیذ سمت آقای طائب به آقای کاظمی طبیعی بوده و اتفاق غیرمنتظره‌‌ای نیافتاده است. بالاخره این سمت برای آقای طائب مدت زمانی داشت و بر این اساس تصمیماتی گرفته می‌شود. لذا هیچ مورد خاصی به وجود نیامده است. سازمان‌ها بر اساس نظم تشکیلاتی خود که از ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شده کار خود را دنبال می‌کنند.

سردار کوثری در پاسخ به این سوال که آیا این تغییرات، تاکتیکی بوده یا خیر گفت: به هیچ وجه. همانطور که گفتم، این تغییر به دلیل مدت‌زمان مسئولیت بود و از اختیارات فرمانده کل نیروهای مسلح است. این نوع تغییرات برای ما که آگاه به اوضاع هستیم امری عادی است.

کوثری درباره سمت جدید حجت‌الاسلام طائب گفت: ایشان مشاور هستند و شاید فرمانده کل سپاه آقای طائب را برای خدمت در جای دیگری در نظر بگیرند اما این تغییرات کاملا طبیعی است و هیچ وجه خاصی ندارد.

***

تحلیل فضائلی از مشارکت مردم در انتخابات 1400

مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری درباره انتخابات 1400 به ایرنا گفت: «در آن مقطع شرایطی طوری بود که هنوز با کرونا درگیر بودیم و مردم نگرانی‌های جدی در بحث کرونا داشتند، شاید مهم‌تر از بحث کرونا وضعیت روحی و روانی مردم بود که متاثر از نحوه عملکرد دولت قبل که نه تحرک لازم را داشت و نه، عملکردش از نگاه مردم مطلوب بود و نتوانسته بود ارتباط خوبی با آنها برقرار کند، باعث شده بود حالت دلسردی قابل ملاحظه‌ای بین مردم ایجاد شود که همین امر بر مشارکت سیاسی تاثیر منفی داشت.

همه این موارد در کنار عملیات روانی دشمن شرایطی را بوجود آورد که شاید تحلیلگران مشارکت را خیلی پائین‌تر از آن چیزی که اتفاق افتاد برآورد می‌کردند؛ اما با توجه به واقعیت‌هایی مثل کرونا یا شرایط روانی که به دلیل نوع عملکرد دولت و عملیات تبلیغاتی و روانی دشمن در زمان برگزاری انتخابات وجود داشت، انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته با مشارکت قابل توجهی برگزار شد و اگر این شرایط را لحاظ کنیم، به صورت نسبی باید بگوئیم انتخابات ۱۴۰۰ جزء مشارکت‌های بالا در امر انتخابات ریاست جمهوری محسوب می‌شد.

ضمن اینکه همه علاقه‌مندان مصالح کشور و دلبستگان انقلاب از طیف های مختلف پای کار آمدند و یک انتخابات نسبتاً رقابتی تحقق یافت. البته عمده دلبستگان انقلاب هم پای کار آقای رئیسی آمدند و شاهد برگزاری انتخابات خوب، با حضور طیف‌های مختلف و نامزدهای مختلف و مشارکت نسبتاً خوب بودیم که نتیجه آن انتخاب شخص آقای رئیسی بود. البته به نظر بنده امکان برگزاری بهتر انتخابات هم وجود داشت.»

***

قطر؛ میزبان احتمالی مذاکرات احیای برجام

به گزارش ایسنا، شبکه قطری الجزیره به نقل از یک مسئول ایرانی اعلام کرد که احتمال دارد از سرگیری مذاکرات احیای برجام به جای وین در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شود.

این مسئول تاکید کرد: قطر هم شانس بیشتر و هم تمام امکانات لازم برای میزبانی از مذاکرات احیای توافق هسته ای را دارد.

وی گفت: برای تحقق یک توافق قوی و مستحکم تلاش می کنیم و این نیازمند به رسمیت شناختن منافع ملی ایران از سوی واشنگتن است.

این مسئول ایرانی خاطرنشان کرد: نمی شود تهران را با تحریم و تهدید و زبان زور تسلیم کرد و این روش ها بی فایده است. مذاکرات با جوزپ بورل شفاف و عمیق و مفصل بوده و از حس مسئولیت پذیری بالایی برخوردار بود.

وی همچنین تاکید کرد: هدف قرار دادن برنامه صلح آمیز هسته ای ما از سوی رژیم صهیونیستی و تحرکات تروریستی این رژیم دیگر غیر قابل تحمل است.

نورنیوز رسانه دبیرخانه شورای امنیت ملی در توئیتی نوشت: «پس از پایان سفر بورل به تهران، نگاه‌ها متوجه محل، روز و شکل برگزاری مذاکرات آتی شده است. بورل در این باره گفته بود مذاکرات در وین برگزار نخواهد شد. اخبار رسیده به «نورنیوز» حاکیست با توجه به تلاش‌های مستمر قطر در این خصوص، شانس دوحه برای میزبانی مذاکرات آتی بیشتر است.»

***

واکنش میرسلیم به هک‌شدن سامانه‌های شهرداری تهران

مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره هک‌شدن سامانه‌های شهرداری تهران گفت: اگر شایسته‌سالاری و پاسخگویی را که شهردار محترم مدافع و مبلغ آن است، سرلوحه قرار دهیم با اینگونه معضلات روبرو نخواهیم شد. وقتی ۹ نفر از مدیران کاربلد و کلیدی فناوری شهرداری از مدیریت کنار گذاشته شده‌اند؛ آیا در این شرایط باید چیزی بیش از این اتفاقات انتظار داشته باشیم؟

نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان این که در شرایطی که این اتفاقات رخ می‌دهد بازار شایعه و شائبه هم گرم می‌شود، گفت: ۱) در حال حاضر مرکز اسناد (آرشیو) شهرداری کاملا به حالت قبلی برنگشته و تا به کارگیری و بارگذاری نسخه‌های پشتیبانی (بک‌آپ) داده‌ها، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها مجبورند خارج از روال تصمیم‌گیری کنند. ۲) در دوره گذشته مدیریت شهری سامانه شهرداری برای صدور اضافه‌بنا و بلندمرتبه‌سازی بسته شده بود و در دوره شهرداری پیروز حناچی توانستند برای ۶۰ پرونده در کمیسیون ماده ۵ مجوز ساخت طبقات بیشتر صادر کنند. ۳) واقعیت این است که شهرداری از لحاظ مالی با مشکل روبروست و نیاز به درآمدزایی دارد. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و شهرداری این درآمدزایی به راحتی امکان‌پذیر نیست. ۴) امید است قفل‌هایی که روی سامانه‌ها وجود داشته و به مناطق اجازه صدور مجوز بلندمرتبه سازی و ساخت اضافه‌ بنا را نمی‌داده، پس از ربایش اخیر (هک) شهرداری از بین نرفته باشد.

او افزود: مدیران شهرداری باید مراقب باشند مبادا برای درآمدزایی از عدم بازگشت سامانه‌ها به حالت اولیه برای صدور مجوز اضافه بنا و تخلفات ساخت و ساز از جمله اضافه بنا و تراکم فروشی، استفاده شود.

***

درخواست نمایندگان از قالیباف برای معرفی 2 نماینده متخلف

خبرگزاری فارس اخیرا در گزارشی به ماجرای اعمال فشارهای متعدد 2 نفر از نمایندگان به فاطمی‌امین و به نتیجه نرسیدن آن اشاره و از ارسال پیامکی تهدیدآمیز به وزیر صمت برای انتصاب گزینه خود در شرکت صنعتی و معدنی چادرملو پرده برداشت.

وزیر صمت نیز با تایید این خبر تاکید کرده که زیر بار فشارها برای انتصاب نامعقول نمی رود.اما یک نماینده مجلس ارسال پیامک تهدید آمیز را از قول وزیر تکذیب کرد .

بر همین اساس جمعی از نمایندگان مجلس نیز خطاب به رئیس مجلس خواستار معرفی 2 نماینده متخلف شدند.

در این نامه آمده است: «پیرو انتشار خبر اعمال فشار خارج از قانون چند نماینده مجلس به وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره انتصاب برخی افراد در شرکتی خاص و ارتباط احتمالی این موضوع به مساله پیگیری اعلام وصول و انجام استیضاح ایشان در هیات رئیسه مجلس، خواهشمند است با قید فوریت دستور فرمایید هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، جهت دفاع از کیان خانه ملت و حفظ انقلابی ماندن مجلس، بررسی صحت و سقم این ادعا را بررسی و نتیجه را در اسرع وقت و پیش از بررسی احتمالی استیضاح در صحن علنی اعلام نماید.

بدیهی است نتیجه بررسی ها، چه در صورت صحت خبر مذکور و برخورد با خاطیان و چه درصورت عدم صحت، برخورد با مدعیان و اطلاع رسانی به افکار عمومی منجر به افزایش سرمایه اجتماعی قوه مقننه خواهد شد.»

استیضاح وزیر صمت احتمالاً از دستور کار خارج می‌شود

محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، با اشاره به استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: قرار است فردا جلسه کمیسیون صنایع مجلس درباره استیضاح وزیر صمت برگزار شود.

وی افزود: با توجه به این که وزیر گزارش هایی از عملکرد خود آماده کرده است و پاسخ های قانع کننده برای سوالات ارائه شده، به احتمال زیاد استیضاح وزیر صمت از دستور کار خارج شود.

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: اگر هم استیضاح فاطمی امین در صحن علنی مجلس مطرح شود با توجه به این که دولت پیام هایی به مجلس فرستاده و همچنین تلاش معاون امور مجلس دولت رایزنی هایی انجام داده است قطعا در صحن علنی مجلس رأی نخواهد آورد.

***

ارزیابی قالیباف از عملکرد اژه‌ای در قوه قضائیه

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف در نشست علنی مجلس در نطق پیش از دستور ضمن تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضائیه به تمام مجاهدان دستگاه قضا اعم از قضات و سایر عزیزان در تمامی رده‌های آن قوه، گفت: تحولات دستگاه قضا در مسیر اجرای اهداف سند تحول قضایی در دوره جدید امیدآفرین و گره‌گشا بوده است، از برادر عزیز و مجاهدم حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای و همکاران ایشان که به صورت شبانه‌روزی در تلاش برای ایجاد تحول در دستگاه قضا و افزایش سرمایه اجتماعی نظام هستند، تشکر می‌کنم.

قالیباف تأکید کرد: اعلام می کنم که مجلس شورای اسلامی در راه تدوین و تصویب قوانین مورد نیاز جهت تحقق اهداف میان‌مدت و بلندمدت تحول در دستگاه قضا همراه قوه قضائیه است و در این مسیر دو قوه تمام توان خود را برای افزایش رضایت عمومی به کار خواهند بست.

***

۹۷ گلوگاه فساد شناسایی شد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه تازمانی که منشأ فساد شناسایی نشود صرفا برخورد با مفسد کفایت نمی‌کند، گفت: حدود ۹۷ گلوگاه فساد شناسایی شده است و امیدوارم با همکاری دولت بتوانیم آنها را مسدود کنیم.

به گزارش ایرنا ، ذبیح‌الله خداییان در نشست خبری گفت: برای مسدودسازی گلوگاه‌های فساد حدود ۲ هزار مسأله را در سطح کشور شناسایی کردیم و به حدود ۲۰۰ ابر چالش رسیدیم.

وی ادامه داد: در دوران تحول و تعالی در سازمان بازرسی کل کشور سعی داریم تا نظارت‌ها و بازرسی‌ها را به جای موضوع محور به مسئله محور سوق دهیم و برنامه‌ها را براین اساس برنامه ریزی کنیم زیرا در کشور مسایل مهمی مطرح است و باید بتوانیم راه‌حل موثر و مناسب برای این مسایل داشته باشیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهارداشت: در سال گذشته تعداد پنج هزار بازرسی انجام شده و یک هزار پرونده کیفری و ۲۶۰۰ پرونده تخلفاتی در این راستا تشکیل شده است، همچنین چندین هزار هشدار به مراجع ذی صلاح منعکس شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با هدف پیشگیری از وقوع جرم با کمک دولت به جایی برسیم که نیاز به برخورد با افراد نباشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا