نشانه های گرمازدگی چیست؟


نشانه های گرمازدگی چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آنا، علم پزشکی گرمازدگی را به معنای بالا رفتن حرارت بدن می‌داند که با عوارض مربوط به سیستم عصبی مرکزی پس از قرار گرفتن در معرض دماهای بالا همراه است و نرسیدن آب کافی به بدن منجر به نقص در سیستم کنترل درجه حرارت...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آنا، علم پزشکی گرمازدگی را به معنای بالا رفتن حرارت بدن می‌داند که با عوارض مربوط به سیستم عصبی مرکزی پس از قرار گرفتن در معرض دماهای بالا همراه است و نرسیدن آب کافی به بدن منجر به نقص در سیستم کنترل درجه حرارت بدن می‌شود.

گرمازدگی در بیشتر مواقع افراد مسن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و این موضوع مواقعی که بیشتر در مکان و فضایی با تهویه هوای نامناسب باشند بیشتر رخ می‌دهد. افرادی هم که به اندازه کافی آب نمی‌نوشند و یا بیماری‌های مزمن دارند و از الکل استفاده می‌کنند تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرند.

علائم گرمازدگی چیست؟

علائم شایع گرمازدگی شامل حالت تهوع، تشنج، گیجی، گمراهی و گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری یا کما است. در صورتی که گرمازده شدید باشد می‌تواند آسیب جدی به مغز و سایر اندام‌های بدن برساند و در برخی موارد عدم رسیدگی به گرمازدگی می‌تواند باعث مرگ فرد شود و از علائم دیگر گرما زدگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سردرد تپنده

سرگیجه و سبکی سر

عدم تعریق علی رغم گرما

پوست قرمز، گرم و خشک

ضعف یا گرفتگی عضلات

تهوع و استفراغ

ضربان قلب سریع که ممکن است قوی یا ضعیف باشد

تنفس سریع و کم عمق

تغییرات رفتاری مانند گیجی

تشنج

بیهوشی و عدم هوشیاری

جلوگیری از گرمازدگی چگونه است؟

هنگامی که با گرمای هوا مواجه می‌شویم بهتر است که خودمان را در یک محیط با تهویه مناسب و مطبوع قرار دهیم، اگر برای انجام کارهای ضروری مجبور به ترک منزل هستید با رعایت این مراحل از گرمازدگی جلوگیری کنید:

لباس های سبک، روشن، گشاد و کلاه لبه گشاد بپوشید، از ضد آفتاب با ضریب محافظت (SPF) ۳۰ یا بیشتر استفاده کنید و مایعات اضافی بنوشید.

برای جلوگیری از کمبود آب بدن، به طور کلی توصیه می‌شود روزانه حداقل هشت لیوان آب، آب میوه یا آب سبزیجات بنوشید. از آنجا که بیماری‌های مرتبط با گرما نیز می‌توانند از کاهش نمک ناشی شوند، توصیه می‌شود در دوره‌های گرما و رطوبت شدید یک نوشیدنی ورزشی غنی از الکترولیت مثل آب هندوانه، لیموترش و مرکبات، آب نارگیل و … را در کنار آب بنوشید.

منبع: آنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403