دانشمندان در حال تحقیق بر روی افرادی که صدای مردگان را می‌شنوند

توانایی شنیدن صداهای غیرطبیعی مانند صدای مردگان، یکی از عجیب‌ترین موضوعات علمی است که به‌ تازگی ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است.برخی افراد ویژگی‌های خاصی در سیستم شنیداری خود دارند که به آن‌ها امکان شنیدن صداهای فوق بشری را می‌دهد؛ همانند...

برخی افراد ویژگی‌های خاصی در سیستم شنیداری خود دارند که به آن‌ها امکان شنیدن صداهای فوق بشری را می‌دهد؛ همانند شنیدن صدای مردگان. البته این موضوع در بین افرادی که بیماری‌های خاص شنیداری مانند اسکیزوفرنی دارند نیز دیده شده است، ولی از نظر علمی منشا و علت شنیدن این صداهای عجیب، در افرادی که بیماری دارند و افراد سالم متفاوت است؛ زیرا بیماری‌های شنیداری و روانی باعث می‌شوند فرد صداهایی را بشوند که در واقع وجود ندارند، ولی افراد سالم ممکن است شنیدن صدای مردگان و ارتباط با‌ آن‌ها را به صورت واقعی تجربه کنند.

تحقیق در این موضوع برای دانشمندان و محققان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا با کشف علت اصلی شنیدن صدای مردگان، می‌توانند به بسیاری از پرسش‌های علمی خود در مورد موضوعات فوق بشری پاسخ دهند. در بسیاری از ادیان و مذاهب، این اعتقاد وجود دارد که افرادی که از مرتبه اعتقادی بالایی برخوردار هستند، می‌توانند صداهای فرابشری را شنیده و با مردگان ارتباط برقرار کنند. کشف ارتباط بین این اعتقاد مذهبی و گزارشات جدید علمی، می‌تواند دریچه‌ای نوین به روی پیشرفت‌های علمی باز کند.

در سال‌های اخیر، گزارش های زیادی مبنی‌بر شنیده شدن صداهای عجیب توسط معنویان به دست رسیده است. همین موضوع سبب شد یک دانشمند بریتانیایی به نام آدام پاول، محقق دانشگاه نورثومبریا، به همراه جمعی از همکارانش و با یاری رسانه‌های اجتماعی، به تحقیق در مورد دلیل شنیدن این صداها توسط معنویان بپردازند.

طی تحقیقات صورت گرفته توسط تیم پاول، 44 درصد از معنویت گرایان گفته‌اند که هر روز صدای مردگان و زمزمه‌های عجیبی را می‌شنوند. این روحانیون همچنین اعلام کرده‌اند که اولین تجربه شنیدن صداهای ماورالطبیعه را در سنین جوانی داشته‌اند. براساس این گزارش‌ها، تحقیقات ادامه یافت تا جایی که پژوهشگران به نتیجه‌ای جالب رسیدند؛ تمامی این روحانیون به‌طور افراطی در افکار معنوی و اعتقادات خود غوطه‌ور شده و شنیدن صدای مردگان ناشی از اعتقاد عمیق این افراد به باورهای دینی و حتی گاهی خرافات است. البته این تنها یک نظریه و نتیجه‌گیری اولیه بود و تاکنون هیچ دلیل علمی برای این فرضیه ثبت نشده است.

از جایی که نتیجه به‌دست آمده برای بسیاری از دانشمندان قابل قبول نبود و منطقی به نظر نمی‌آمد، پژوهشگران به تحقیق ادامه دادند و این‌ بار تمرکز خود را بر روی شنیدن صدای مردگان توسط افراد غیرمذهبی گذاشتند. نتیجه تحقیقات در این مورد کاملا متفاوت بود. مشخص شد تعداد زیادی از افرادی که تجربه شنیدن اصوات عجیب را داشتند، به دلیل مصرف مواد یا دارو دچار توهم شده و صداهای شنیده شده در آن حالت را به صدای مردگان ربط داده‌اند. تعدادی نیز تحت تاثیر فیلم‌ها، مستندات و حرف‌های گروه همسالان خود، با شنیدن هر زمزمه‌ای خیال می‌کردند صدای مردگان را می‌شنوند.

تمامی این نتایج نشان‌دهنده این واقعیت هستند که شنیدن صدای مردگان توسط جمعیت کثیری از افراد، تنها یک توهم است و نمی‌توان ادعا کرد این افراد ویژگی خاصی در سیستم شنیداری دارند. بنابراین دانشمندان به ناچار دوباره به فرضیه اولیه بازگشتند و این‌گونه اعلام کردند که شنیدن صدای مردگان یا هر صدای ماورای بشری، یا به دلیل اختلالات روانی و بیماری‌های خاص شنیداری رخ می‌دهد، و یا ناشی از اعتقادات عمیق افراد به موضوعات ماورالطبیعه ا‌ست.

منبعsciencealert