استارت آپ تونسی و معرفی دستگاه کومولوس/ آب آشامیدنی با کمک خورشید و هوا! (+فیلم و عکس)


استارت آپ تونسی و معرفی دستگاه کومولوس/ آب آشامیدنی با کمک خورشید و هوا! (+فیلم و عکس)

استارت آپ تونسی به نام کومولوس اختراع پایدار جدیدی را برای مقابله با چالش کمبود آب آشامیدنی ارائه کرده که در نوع خود بسیار ارزشمند است...

عصر ایران - به نظر می رسد آب آشامیدنی محصولی لوکس باشد زیرا 1.1 میلیارد نفر در جهان به آب دسترسی ندارند و 2.7 میلیارد نفر نیز حداقل یک ماه در سال با کمبود آب مواجه هستند. تقریبا یک سوم مدارس در سراسر جهان از آب سالم محروم هستند، در شرایطی که سالانه حدود 500 هزار کودک زیر 5 سال جان خود را به واسطه کیفیت بد آب از دست می دهد.

آب آشامیدنی یکی از بزرگ‌ترین تهدیداتی است که بشریت با آن مواجه است و گفته می شود 600 میلیون کودک تا سال 2040 در مناطقی با منابع آبی بسیار محدود زندگی خواهند کرد.

یک شرکت نوپای (استارت آپ) تونسی به نام کومولوس (Kumulus) اختراع پایدار جدیدی را برای مقابله با این چالش ارائه کرده است. آنها دستگاهی را ساخته اند که آب را با کمک خورشید و هوا تولید می کند. این پروژه تامین آب آشامیدنی به صورت پایدار و اقتصادی را هدف قرار داده و روزانه بین 20 تا 30 لیتر آب بدون هیچ گونه تامین برق خارجی یا منبع آب اضافی تولید می شود.

دسترسی به آب آشامیدنی یک حق است

تیم کومولوس دستگاهی را طراحی کرده است که رطوبت را به آب آشامیدنی تبدیل می کند. به گفته مجمع عمومی سازمان ملل، دسترسی به آب آشامیدنی یک حق انسانی است و این همان چیزی است که شرکت نوپای کومولوس از طریق پروژه خود در پی تحقق آن است.

این دستگاه دسترسی به یک منبع مطمئن و پایدار آب آشامیدنی را حتی در مناطق خشک مانند صحرای شمال آفریقا فراهم می کند. شرکت کومولوس این دستگاه ها را در اختیار مدارس و روستاهای فاقد آب آشامیدنی قرار می دهد. آنها همچنین این دستگاه را به کارخانه ها، ادارات، و هتل ها ارائه می دهند تا استفاده از بطری های آب پلاستیکی را کاهش دهند.

نحوه عملکرد دستگاه کومولوس

بنابر اطلاعات وب سایت شرکت کومولوس، دستگاه کومولوس-1 یک تولید کننده آب از هوا است که روزانه 20 تا 30 لیتر آب آشامیدنی تولید می کند. این یک دستگاه کاملا مستقل، آسان برای حمل و نقل، و ساده برای راه اندازی و تعمیر و نگهداری است.

هوا وارد دستگاه شده و ابتدا از فیلتر هوا عبور می کند تا آلاینده ها پاک شوند. سپس، با سرد کردن هوا، آب موجود در آن روی سطوح داخلی دستگاه متراکم می شود و می توان آن را در مخزن آب جمع آوری کرد. این دستگاه به یک پنل نیروی خورشیدی مجهز شده است تا به صورت مستقل کار کند.

این پروژه از سوی شرکت کومولوس کاهش کمبود آب آشامیدنی و زباله های پلاستیکی را هدف قرار داده است، در شرایطی که طراحی ظاهری جالب توجه دستگاه نیز جذابیت بیشتری به فضایی که در آن قرار گرفته است، می بخشد.

مطالعه دو مطلب زیر را نیز از دست ندهید:

*دستگاه جالبی که هوا را به آب معدنی تبدیل می‌کند! (+عکس و فیلم) *تولید آب آشامیدنی با چراغ؛ خیلی ساده خیلی خلاقانه! (+فیلم و عکس)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت