وقوع بدترین تغییرات آب و هوایی پس از گسترش قاره ها در ماقبل تاریخ


وقوع بدترین تغییرات آب و هوایی پس از گسترش قاره ها در ماقبل تاریخ

۵۶ میلیون سال پیش، گسترش قاره ها منجر به بدترین تغییرات آب و هوایی در تاریخ شده است.

یک مطالعه تازه نشان داده است که گسترش قاره های ماقبل تاریخ احتمالا به یکی از بدترین موارد تغییرات آب و هوایی در زمین شده باشد.

محققان تأثیر آنچه به عنوان "نیروی زمین ساختی" و فوران های آتشفشانی شناخته می شود را بر روی محیط زیست حدود ۵۶ میلیون سال پیش مطالعه کردند.

در این مدت دمای زمین بین ۵ تا ۸ درجه سانتیگراد افزایش یافت و آنچه به عنوان حداکثر دمای پالئوسن-ائوسن (PETM) شناخته می شود، در این تاریخ ثبت و به مدت۱۷۰۰۰۰ سال ادامه یافت.

بحث و جدل در میان دانشمندان در مورد دلایل این میزان از درجه حرارت بالا و قابل توجه در این دوره، مدتهاست که برانگیخته شده و صحبت از نقش بلایای احتمالی مانند برخورد شهاب سنگ مطرح شده است.

این گرمایش شدید در زمین منجر به انقراض تعدادی از موجودات در اعماق دریا شد و تکاملی که در زمین رخ داده بود تغییر شکل داد.

محققان معتبر علوم زمین از دانشگاه های ساوتهمپتون، ادینبورگ و لیدز در انگلیس در این مطالعه شرکت داشتند.محققان گفتند که انبساط گسترده صفحات نیمکره شمالی منجر به کاهش قابل توجه فشار در عمق داخلی سیاره شده است.

وقتی فشار زیرزمینی کاهش یافته، لایه چسبناک زمین متراکم تر و قوی تر شده که این مسئله منجر به نفوذ آن به پوسته زمین شد و واکنش هایی رخ داد که گرمایش را افزایش داد.این تیم علمی توضیح داده است که فعالیت های آتشفشانی ممکن است منجر به انتشار قابل توجه کربن در جو شده باشد.

محققان علوم زمین در دانشگاه ساوتهمپتون می گویند که اگرچه گرمایش نقش بزرگی در این دوره ایفا کرده، اما علت اساسی تغییرات آب و هوایی همچنان محل بحث و مناقشه است.

دانشمندان موافق هستند که انتشار زیاد و ناگهانی گازهای گلخانه ای و کربن از داخل زمین منجر به تغییر اقلیم شده است، اما گرمایش جهانی را نمی توان تنها با فعل و انفعالات آتشفشان ها توضیح داد.

منبع: اسکای نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج