گرامیداشت امین‌الله آندره حسین در «چراغداران» رادیو فرهنگ


گرامیداشت امین‌الله آندره حسین در «چراغداران» رادیو فرهنگ

بهروز رضوی بخش هایی از زندگی «امین الله اندره حسین»، خالق سمفونی «پرسپولیس» را در برنامه مستند «چراغداران» شنبه ۴ تیرماه رادیو فرهنگ روایت می کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، در برنامه « چراغداران» که شرح کوتاهی از زندگی مفاخر ادبی و فرهنگی کشورمان است امروز بهروز رضوی روایتگر بخش هایی از داستان زندگی «امین‌الله آندره حسین»، آهنگ‌ساز ایرانی‌تبار ساکن فرانسه، می شود.

در تاریخ موسیقی جهان همیشه هنرمندانی می‌درخشند که در عصر خود پیشرو و جریان ساز بوده‌اند. چیزی که تحت عنوان موسیقی سمفونیک ایرانی می‌دانیم را امروزه به امثال پرویز محمود و امین‌الله حسین مدیون هستیم.

امین الله حسین ، یکی از موسیقیدانان بزرگ جهان است که خود ، بیش از هر چه چیز به ایران عشق می ورزید . وی که تاریخ کهن ایران زمین را به خوبی می شناخت و با فرهنگ و ادبیات ایران آشنایی کامل داشت ، خود را از ایران جدا نمی دانست . و معتقد بود که موسیقی ایران با غنا و فرهنگ هنری خود مرزی را نمی شناسد.

وی در سال ۱۲۸۲ خورشیدی متولد شد ، ابتدا موسیقی را نزد مادر خویش آموخت و تحصیلات ابتدایی را تا انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ در پتروگردا به پایان رسانید ، سپس برای تحصیل در رشته طب عازم آلمان شد و پس از چندی به فرانسه رفت و از آنجایی که به موسیقی علاقه یی بسیار داشت در شهر پاریس به هنرستان موسیقی رفت و در کنسرواتور پاریس تحصیلات خود را در رشته موسیقی به اتمام رسانید.

«امین‌الله حسین» پس از استقرار در فرانسه و گزینش آن کشور به عنوان اقامتگاه دایم، نام «آندره» را، بر نام ایرانی خود افزود و از آن پس به نام «امین‌الله آندره حسین» شناخته شد.

امین الله حسین ، آهنگ هاو آثار بزرگ و ذیقیمتی برای فیلم ها و سریال ها ، تئاتر ها و اپراهای فرانسه، اسپانیا ، آمریکا ، ایتالیا و... ساخته است که نه تنها در ردیف بزرگترین آثار آهنگسازان اروپایی است ، بلکه از بسیاری آثار ایشان بالاتر و ممتازتر است و این موضوع را بسیاری از منتقدان و نویسندگان اروپایی اذعان دارند.

امین الله حسین ، غیر از آثار فراوان و به یادمانی که جهت مراکز فرهنگی و هنری جهان خلق و ارائه کرده ، آثار متعددی نظیر دو سمنفونی : (( تراژدی رستم و سهراب )) اثر جاودان حماسه سرای بزرگ ایران زمین ، حکیم ابوالقاسم فردوسی و (( لیلی و مجنون )) اثر سخنور نامی ایران نظامی گنجوی و چند اثر دیگر مثل : (( ساقی )) با الهام از فیلسوف بزرگ ایران خیام نیشابوری ، اتود راپسودی ایرانی ، سمفونیک (( خرابه های تخت جمشید )) ، باله (( مینیاتورهای ایرانی )) ، (( آوازهای زرمه )) ، (( رقص چرکسی ))،‌ (( گل و بلبل )) ، (( ای ساربان )) ،(( اسکرتسو و کنسرتو پیانو ، شماره ۲ )) (( گل و بلبل )) ،(( جوشش روان )) ،(( باله قصه ایرانی )) و چند اثر دیگر را ساخته که هر کدام نمودار ذوق هنری وی می باشد.

امین‌الله (آندره) حسین که امروزه در غرب بیش از هر آهنگساز ایرانی‌ شناخته شده است و آثارش هنوز که هنوز است در سراسر جهان اجرا می‌شود سر انجام در ۷۸ سالگی و در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۶۲ در پاریس دیده از جهان فروبست.

برنامه «چراغداران» را به تهیه کنندگی حسینی باغسنگانی و روایت بهروز رضوی ساعت ۱۲:۴۵ روی موج‌اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید .

پایان پیام/523

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه 31 فروردین + فیلم