طرح 600 میلیارد دلاری گروه هفت برای مقابله با نفوذ چین


طرح 600 میلیارد دلاری گروه هفت برای مقابله با نفوذ چین

سران گروه هفت موافقت خود را با طرح ۶۰۰ میلیارد دلاری به منظور مقابله با طرح یک کمربند- یک جاده چین اعلام کرد.

سران گروه هفت کشور صنعتی جهان در نشست دو روزه خود در آلمان با تخصیص بودجه‌ای معادل ۶۰۰ میلیارد دلار برای مقابله با طرح یک کمربند- یک جاده چین اعلام کردند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، قرار است این کشور‌ها طی ۵ سال آینده این بودجه را برای سرمایه گذاری در بخش زیرساخت‌های کشور‌های جهان سوم هزینه کنند. این طرح در مقابل طرح جاه طلبانه یک کمربند- یک جاده چین ارائه شده است.

دولت چین در نظر دارد در راستای احیای جاده قدیم ابریشم، بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار در کشور‌های مختلف سرمایه گذاری کند. مقامات کشور‌های غربی می‌گویند پکن با این اقدام در تلاش برای گسترش نفوذ خود در کشور‌های جهان سوم است. برای مثال، چین اکنون بزرگترین شریک تجاری قاره آفریقاست و هم اینک بیش از یک میلیون چینی در قاره سیاه مشغول اجرای طرح‌های مختلف هستند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نشست سران گروه هفت اعلام کرد: واشنگتن طی پنج سال آینده ۲۰۰ میلیارد دلار از این بودجه را از طریق بخش خصوصی و بودجه فدرال تامین خواهد کرد.

اورسولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز وعده داده است کشور‌های عضو این اتحادیه ۳۰۰ میلیارد دلار از این بودجه را تامین کنند.

گروه هفت شامل هفت کشور صنعتی و نزدیک به واشنگتن شامل آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس، و کاناداست. با رشد اقتصادی چین و افزایش قدرت نظامی این کشور، مقامات غربی به شدت از گسترش نفوذ پکن در جهان واهمه دارند. از این رو، چین یکی از موضوعات اجلاس گروه هفت طی سالیان اخیر بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد