انجمن‌های مردم نهاد دیده‌بان میراث فرهنگی کشور


انجمن‌های مردم نهاد دیده‌بان میراث فرهنگی کشور

دبیر کل شبکه سمن‌های میراثی گفت: انجمن‌های مردم نهاد میراثی وظیفه دیده‌بانی و نظارت، مطالبه‌گری، توانمندسازی و تاثیرگذاری را بر عهده دارند.

افزایش تعداد ســازمان‌های غیردولتی و مردم نهاد نمودی از تحقق حقوق اجتماعی اســت. در کشــور‌های توســعه یافته وجود سمن‌ها و انجمن‌های غیردولتی حفاظت از میراث و صنایع فرهنگی سابقه طولانی دارد. کشــور‌های درحال توســعه هم اخیرا به ایجاد این انجمن‌ها روی آورده‌اند، اما در ابتدای راه هستند.

دبیر کل شبکه سمن‌های میراثی استان تهران در این زمینه گفت: سازمان‌های مردم نهاد در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در چهار حوزه میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و میراث معنوی فعالیت دارند و در حال حاضر ۹۰۰ سازمان مردم نهاد میراثی در وزارت کشور ثبت شده‌اند.

به گفته منوچهر لطفی، در دولت تاکید بر مشارکت بیش‌تر و نظارت سمن‌ها می‌شود و سعی دارند به سازمان‌های مردم نهاد بهادهند امادر وزارت میراث فرهنگی این اتفاق نیفتاده است.

او می‌گوید: در طی ۱۰ سال اخیر حمایت از این سازمان‌های مردم نهاد تحت حمایت و نظارت اداره کل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم نهاد در وزارت میراث و گردشگری بود اما حالا می‌خواهند این اداره کل را با اداره دیگری ادغام کنند و آن را تنزل دهند.

دبیر کل شبکه سمن‌های میراثی استان تهران گفت: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کثرت و گستردگی زیادی در انجمن‌های مردم نهاد دارد و باید این اداره کل را‌ در سطح معاونت ارتقا دهد اما نه تنها این کار را انجام نداده بلکه قصد دارند اداره کل تشکل‌های مردم نهاد را درحد یک اداره کوچک با ادارات دیگر در سطح وزارت خانه ادغام کنند و این باعث اشکال می‌شود.

به گفته لطفی، انجمن‌های مردم نهاد چهار وظیفه دارند که این وظایف می‌تواند نقش موثری در حمایت از دستگاه‌ها داشته باشد وظیفه اول دیده‌بانی و نظارت، دوم مطالبه‌گری، سوم توانمندسازی گروه‌های ذی‌نفع و چهارم تاثیرگذاری و نهادهای مختلف باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنند.

او همچنین گفت: مهم‌ترین مشکلی که سمن‌ها با آن رو به رو هستند این است که این انجمن‌ها از تجربیات کافی برخوردار نیستند و اگر آموزش ببینند می‌توانند مدیریت درست داشته باشند و خودکفا شوند البته انجمن‌های میراثی کشور جوان هستند و عمر آن‌ها به دو دهه می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان