ساز و کار‌های همکاری بریکس زمینه ساز توسعه جهانی می‌شود


ساز و کار‌های همکاری بریکس زمینه ساز توسعه جهانی می‌شود

کارشناسان و مقامات سیاسی معتقدند که ساز و کار‌های همکاری در گروه «بریکس» سبب توسعه جهانی می‌شود.

به گزارش شبکه تلویزیونی مرکزی چین «سی سی تی وی»، «ما ژائو شو»، هماهنگ کننده گروه بریکس گفت: در این نشست بیانیه پکن در چهاردهمین نشست سران بریکس تصویب شد. در آن موضع کشور‌های بریکس در زمینه موضوع‌های مهم جهانی، بین المللی و منطقه ای، از جمله چندجانبه گرایی و عدالت بین المللی، همکاری ضد همه گیری کرونا و دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار بیان شد. در همان زمان، بسیاری از دستاورد‌های همکاری عملگرایانه بریکس به طور خلاصه بیان شد و همکاری بریکس را به سطح جدیدی از نظر کمی و کیفی ارتقا داد. چین سهم خود را در توسعه باکیفیت بریکس ایفا کرده است.

«مارکوس ترویو»، کارشناس اقتصادی گفت: گروه بریکس و بانک توسعه جدید آن در طیف وسیعی از بخش‌ها حضور دارد. به عنوان مثال، طرح‌های ما در زمینه انرژی بادی در چین، طرح‌های انرژی خورشیدی در برزیل است. می‌توانیم بگوییم که بانک توسعه جدید سهم خود را برای بسته شدن قرارداد‌ها دارد. شکاف میان نیاز‌های زیرساختی و پایداری در جهان نوظهور و منابعی که باید برای تامین مالی این طرح‌های بزرگ وجود داشته باشد از این طریق تامین می‌شود.

«پائلو استیوالت»، سفیر برزیل در چین می‌گوید: یکی از ویژگی‌های گروه بریکس این است که ما کشور‌های در حال توسعه بزرگی هستیم که چالش‌های مشابه بسیاری را در پیش رو داریم؛ بنابراین ما این تجربه‌ها را به اشتراک می‌گذاریم و از یکدیگر مطالب فراوانی یاد می‌گیریم. بریکس ثابت کرده که ابزار مفید و موثری برای همکاری با یکدیگر است. ما به طور مستقیم رایزنی می‌کنیم.
«آرتایود سریساموت»، سفیر تایلند در چین اعلام کرد: تایلند به عنوان یک کشور در حال توسعه، مشتاق همکاری با کشور‌های بریکس، به ویژه در زمینه انتقال علم و فناوری و همکاری، آموزش فنی است و از دید من، بریکس در کمک به ارتقای همکاری‌ها به ویژه میان کشور‌های نوظهور و در حال توسعه بسیار مهم بوده است.

«سیابونگا سویله»، سفیر آفریقای جنوبی در چین نیز گفت: چه چیزی به این سازوکار بریکس کمک کرد تا به موفقیت برسد. علت این است که ما به حرف یکدیگر گوش می‌دهیم، به یکدیگر احترام می‌گذاریم، اعتماد متقابل میان ما وجود دارد و ما به عنوان شرکای بریکس همسو می‌شویم. برنامه و آرزوی ما برای همسو شدن با دیگر کشور‌های در حال توسعه است؛ بنابراین ما به نیروی بزرگ تری برای تغییر در این رویداد جهانی تبدیل می‌شویم، ما به صدایی بزرگ‌تر برای کشور‌های در حال توسعه تبدیل می‌شویم.

«بریکس» مخفف نام کشور‌های برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که حدود یک چهارم اقتصاد جهان و بیش از ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. حجم تجارت میان کشور‌های بریکس در ۱۵ سال گذشته، بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته است که به میانگین رشد اقتصادی سالانه ۷.۶ درصدی در کشور‌های بریکس در سال گذشته کمک کرده است، در حالی که این رقم در باقی جهان، ۵.۵ درصد بوده است.

در میان مجموعه‌ای از ساز و کار‌های همکاری در گروه بریکس، بانک توسعه جدید یکی از برجسته‌ترین آنهاست و اکنون به طور فعال طرح‌های زیرساختی بزرگ را در سراسر کشور‌های بریکس تامین مالی می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر