70 درصد متکدیان ایرانی هستند / نرخ فقر در دهه 90 از 18 درصد به 29 درصد افزایش یافت


 70 درصد متکدیان ایرانی هستند / نرخ فقر در دهه 90 از 18 درصد به 29 درصد افزایش یافت

رکنا: محمدرضا محبوب فر می گوید که 70 درصد متکدیان، ایرانی هستند و این از اثرات تورم بالا در کشور است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با توجه به تورم این سال ها، در هر کوچه و خیابانی که پا بگذارید، بعید است کودک کار یا گدایی را نبینید که دستشان را به سمت شما دراز نکنند. سرعت فزاینده افزایش قیمت ها و پایین آمدن قدرت خرید ، باعث شده است آمار آسیب های اجتماعی از جمله تکدی گری بالا رود.

۸۵ درصد تورم مواد غذایی داریم

در این راستا محمدرضا محبوب فر ، کارشناس آسیب های اجتماعی ، در گفت و گو با رکنا می گوید: نرخ فقر در دهه 90 از 18 درصد به 29 درصد افزایش یافت. از سویی دیگر، در سه ماهه نخست سال 1401، نرخ فقر، رقم 30 درصد را نشان می دهد که این در مقایسه با یک دهه پیش از خودش بی سابقه است.

وی می گوید: طبق آمار اعلام شده، با حذف ارز ترجیحی و تبدیل آن به ارز نیمایی ، تورم 53 درصدی را شاهد بودیم. همچنین تورم نقطه به نقطه نیز بین 8/1 تا 8/3 را نشان می دهد. با این تفاسیر، نرخ فقر به 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه در کشور ۸۵ درصد تورم مواد غذایی داریم و این رقم بسیار نگران کننده است، می گوید: بسیاری از افرادی که ناچارا باید در کف خیابان برای تکدی گری حضور پیدا کنند از خود مردم ایران هستند.

محبوب فر می گوید که در حال حاضر جمعیت ایران از 85 میلیون نفر عبور کرده است و وارد کانال 90 میلیون شده است. او در تبیین گفته هایش می گوید: ۷۰ درصد مردم ایران زیر خط فقر نسبی هستند. سابقا وقتی صحبت از تکدی گری می شد، مسئولان اعلام می کردند که بیشتر آن ها، مهاجران افغان و یا افرادی هستند که از کشورهای همجوار در ایران حضور پیدا کرده اند. الان در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و مشهد که هزینه های زندگی در آن شهرها نیز بالاست، تکدی گری افزایش پیدا می کند. طبق آمار ۷۰ درصد تکدی گران، ایرانی هستند و مابقی، مهاجران خارجی هستند.

تکدی گری زنانه شده است

وی می افزاید: همچنین تکدی گری، زنانه شده است و گروه هایی که متکدیان را مدیریت می کنند بیشتر متکدیان را از بین زنان انتخاب می کنند.

این جامعه شناس در ادامه می گوید که نهادهایی که می توانند برای رفع تکدی گری کمک کننده باشند، الان در پرداخت حقوق پرسنل خود دچار استیصال شده اند و در ادامه می افزاید: دولت در تنگنای اقتصادی و مالی است و اگر بنا باشد نهادهای حمایتی در این راستا تقویت شوند، در وهله اول پرداخت حقوق پرسنلشان در اولویتشان است.

وی با اشاره به اینکه ایران باید در راستای رفع تحریم ها گام بردارد تا سرمایه گذاری در کشور رونق بگیرد می گوید: زیرساخت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دلیل تحریم ها و تنگناهای سیاسی از بین رفته اند و در چنین شرایطی رفع آسیب های اجتماعی، نمی تواند آچنان موثر باشد.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟