صادر شدن قبض های سنگین برای زلزله زدگان مسجدسلیمان در دوره اسکان موقت / مقصر، استاندار قبلی خوزستان است


صادر شدن قبض های سنگین برای زلزله زدگان مسجدسلیمان در دوره اسکان موقت / مقصر، استاندار قبلی خوزستان است

رکنا: در شرایطی که قاعدتا زلزله زدگان تمام نقاط کشور باید در دوره اسکان موقت، از معافیت پرداخت هزینه های آب و برق بهره مند شوند، برخی حادثه دیدگان زلزله سال 98 مسجدسلیمان با ارسال پیام هایی به رکنا تاکید کرده اند که برای آنها قبوض...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تیرماه 1398 مسجدسلیمان پنج مرتبه لرزید و در طی این لرزش ها خانه تعدادی از شهروندان در کانون اصلی زلزله ویران شد و ساکنانشان آواره شدند.

زلزله ۵.۷ ریشتری ساعت ۱۱:۳۰:۳۳ هفدهم تیرماه سال 1398 مسجدسلیمان در استان خوزستان را لرزاند و حداقل چهار پس لرزه سنگین را هم ثبت کرد. شدت زلزله به اندازه ای بود که علاوه بر مسجدسلیمان به عنوان کانون زلزله، شهرهای دیگر استان خوزستان از جمله اهواز و حتی بخش‌ هایی از استان های لرستان، اصفهان، شهرکرد، ایلام، همدان، شیراز، یاسوج و کرمانشاه نیز مردم زمین لرزه را احساس کرده‌ اند.

ساکنان خانه های آوار شده بعد از این زلزله با کمک های مردمی و دولتی شروع به ساخت و ساز و ترمیم خانه های آسیب دیده خود کردند. به حتم برای ساخت و ساز خانه های زلزله زده به استفاده از آب برای آماده سازی مصالح ساختمان نیاز بود. بخشی از تامین این آب مورد نیاز با تانکرهای آبرسان انجام گرفت و بخشی دیگر از طریق لوله های آب منطقه که آسیب ندیده بود مهیا شد.

حال بعد از دو سال، اهالی منطقه با گرفتن قرض از دیگران و وام هایی که از سوی دولت به آنها پرداخت شده، توانسته اند تا اندازه ای با توجه به تورم و گرانی مصالح ساختمانی، خانه های آسیب دیده خود را سر پا کنند، ولی هنوز وارد خانه هایشان نشده، با فیش های آب نجومی و نوسازی مواجه شده اند.

قصور استاندار قبلی خوزستان باعث معاف نشدن زلزله زدگان مسجدسلیمان شد

در این میان سوال مهمی که مطرح می شود، این است که آیا زلزله زدگان در زمان تعمیر و برطرف کردن آسیب ناشی از زلزله شامل معافیت پرداخت فیش آب و برق نمی شوند؟

این سوال را از مجید جودی، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرسدیم و او نیز در پاسخ به رکنا گفت: اساسا بعد از وقوع هر زلزله ای، ستاد مدیریت بحران هر استان که ریاست آن را استاندار برعهده دارد، باید با ارسال نامه ای به وزارت نیرو از این وزارتخانه بخواهد که در ایام اسکان موقت زلزله زدگان، برای ایشان معافیت هزینه آب و برق در نظر بگیرد، اما تا جایی که من حضور ذهن دارم، استاندار قبلی خوزستان این کار را انجام نداد و به همین دلیل، اکنون برای زلزله زدگان مسجدسلیمان قبض آب و برق صادر شده است.

وی افزود: اگر استاندار فعلی خوزستان به وزارت نیرو نامه بزند و از آنها بخواهد که برای هزینه آب و برق دو سال گذشته زلزله زدگان مسجدسلیمان معافیت کامل در نظر گرفته شود، در صورت تصویب این مساله در ستاد مدیریت بحران کشور، موضوع حل خواهد شد و دیگر نیازی نیست که زلزله زدگان قبض آب و برق دوره اسکان موقت خود را بپردازند.

معاون بنیاد مسکن تاکید کرد: پروانه ساختمانی برای نوسازی واحدهای مسکونی تمام زلزله زدگان کشور به صورت رایگان صادر می شود و اگر برای هرکدام از زلزله زدگان مسجدسلیمان یا سایر نقاط کشور، قبض نوسازی صادر شده است و شهرداری یا سایر نهادها می خواهند هزینه ای بابت این مساله بگیرند، زلزله زدگان می توانند به بنیاد مسکن شهر خود مراجعه کنند تا موضوع حل و فصل شود؛ زیرا شهرداری ها نباید هیچ هزینه ای بابت صدور پروانه نوسازی واحدهای مسکونی در مناطق زلزله زده دریافت کنند.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر