گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟


گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟

در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به ده مورد از گران ترین شهرهای جهان در سال 2022 که هزینه زندگی در آن‌ها سرسام آور است. در این لیست، شهرهایی از سوییس، چین، سنگاپور و حتی خاورمیانه حضور دارند.درست مثل آلودگی هوا، بالاتر بودن هزینه‌ها در برخی شهرهای...

در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به ده مورد از گران ترین شهرهای جهان در سال 2022 که هزینه زندگی در آن‌ها سرسام آور است. در این لیست، شهرهایی از سوییس، چین، سنگاپور و حتی خاورمیانه حضور دارند.

درست مثل آلودگی هوا، بالاتر بودن هزینه‌ها در برخی شهرهای دنیا نسبت به سایرین نیز به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. برخی شهرهای جهان به دلایلی گران‌تر از دیگران هستند. به همین جهت کسانی که قصد زندگی در این شهرها را دارند ابتدا باید تصمیم بگیرند که آیا توانایی پرداخت هزینه‌های مربوط به خود و خانواده‌شان را دارند یا خیر!

در ادامه به بررسی ده مورد از گران ترین شهرهای جهان در سال 2022 خواهیم پرداخت. این لیست توسط گروه Mercer، یکی از موسسات شناخته‌شده منابع انسانی و سرمایه‌گذاری تهیه شده و با بررسی 207 شهر بزرگ و پایتخت‌های کشورهای مختلف جهان گردآوری شده است. در ادامه مشاهده خواهید کرد که شهرهای پرهزینه‌ای مانند نیویورک، لندن، پاریس و سان فرانسیسکو هیچ یک در این لیست ده‌تایی حضور ندارند! با گجت نیوز همراه باشید.

گران ترین شهرهای جهان در سال 2022

برن – سوییس

گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟

برن، پایتخت سوییس، در حاشیه رود آرد قرار گرفته و در مقایسه با پایتخت سایر کشورهای دنیا، شهری کوچک به شمار می‌رود. جمعیت این شهر در سال 2020 حدودا 144 هزار نفر بوده و حدود 660 هزار نفر در نواحی شهری اطراف آن ساکن هستند. تراکم این جمعیت در برن بسیار بالا و تعداد خانه‌های آن به نسبت تراکم کم است. همین امر باعث شده که قیمت خانه در این شهر بسیار بالا رود. همچنین نرخ بیکاری در پایتخت سوییس همانند سایر شهرهای این کشور بسیار پایین است و در نتیجه هزینه زندگی در آن سر به فلک می‌کشد!

هزینه اسکان در این شهر نسبت به شرایط مشابه در اکثر شهرهای اروپایی حدود 50 درصد بالاتر است و هزینه خورد و خوراک نیز به همین نسبت بالاست! به عنوان مثال، در قسمتی از این شهر که عموما مهاجران در آن ساکن هستند، هزینه یک وعده فست فود حدودا 13 دلار است!

برای کسانی که از آمریکا به سوییس سفر می‌کنند، قیمت سوخت در ابتدا پایین به نظر می‌رسد! اما هزینه سوخت در سوییس بر اساس لیتر است، نه گالون. بر همین اساس، با استانداردهای ایالات متحده، هزینه سوخت در پایتخت سوییس بسیار گران است! قیمت بنزین در این شهر حدود 6.5 دلار بر گالون است که هم قیمت یک گالون شیر است!

با این که سوییس از قدیم‌الایام به عنوان بهشت مالیات دهندگان شناخته می‌شده، اما هزینه زندگی در آن همچنان بسیار بالاست! به گزارش Numbeo Estimates هزینه متوسط زندگی در برن حدودا 12 درصد بالاتر از نیویورک، گران‌ترین شهر در شمال آمریکا، به شمار می‌رود. به طور متوسط، هزینه‌های شخصی یک فرد در هر ماه، بدون در نظر گرفتن اجاره خانه، حدود 1200 دلار برآورد می‌شود. همچنین اضافه کردن اجاره خانه و سرویس‌های دیگر نظیر تلویزیون و اینترنت می‌تواند این رقم را تا دو برابر افزایش دهد.

پکن – چین

گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟

بر خلاف برن، پکن پرجمعیت‌ترین شهر دنیا به شمار می‌رود. جمعیت پکن حدود 22 میلیون نفر است. با این حال، این شهر همچنان متراکم‌ترین شهر چین نیست! پکن همچنین قدیمی‌ترین شهر دنیاست و قدمتی حدودا سه هزار ساله دارد. پایتخت چین، پس از شانگهای، بیشترین میزان درآمد از توریست‌ها را در میان تمامی شهرهای دنیا کسب می‌کند. این شهر همچنین دارای بیش از 90 دانشگاه بوده و در سال 2021 به عنوان پنجمین شهر ثروتمند دنیا شناخته شد.

در کنار همه این موارد، پکن یکی از گران ترین شهرهای دنیاست و هزینه زندگی آن از حدود 77 درصد شهرهای آسیایی بیشتر است. دلیل اصلی هزینه بالای زندگی در این شهر، کمبود مسکن است که قیمت آن را به طرز سرسام‌آوری افزایش داده است. البته زندگی در خارج از شهر می‌تواند تا حدی این هزینه‌ها را کاهش دهد؛ اما در عوض باعث افزایش هزینه‌های سفر و اتلاف وقت کارمندان و کارگران می‌شود. علاوه بر این، هزینه خورد و خوراک در پکن نیز برای افرادی که علاقمند به تجربه غذاهای غربی هستند، به نسبت بالاست!

البته گزارش‌های موجود حاکی از این است که مهاجران در پکن می‌توانند با استفاده از کنار گذاشتن سبک زندگی غربی و زندگی کردن به سبک چینی‌ها، هزینه‌ها را به طرز چشمگیری کاهش دهند. با این حال حتی در این صورت نیز هزینه اسکان در این شهر بسیار بالا خواهد بود.

به طور کلی هر چه از مرکز تجاری پکن فاصله می‌گیریم، هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابند. البته خانه‌هایی که در پکن اجاره داده می‌شوند، به نسبت هزینه، بسیار کوچک هستند و برای کسی که به این شهر مهاجرت می‌کند، در ابتدا تعجب‌برانگیز خواهد بود.

ژنو – سوییس

گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟

در سال 2021 هزینه زندگی در ژنو حدودا 38 درصد بیشتر از لندن اعلام شد. این در حالی است که خود لندن هم به عنوان یکی از شهرهای گران دنیا شناخته می‌شود.

در ژنو همانند دیگر شهرهای سوییس، پرداخت اشتراک ماهیانه سرویس تلویزیون یا اینترنت برای دسترسی به آن‌ها کافی نیست! بلکه برای این کار باید امتیاز هریک از این دو سرویس را نیز به صورت سالیانه پرداخت کنید. این رقم حدودا 350 دلار در هر سال است و مضاف بر هزینه 30 دلار ماهیانه است که برای تلویزیون و اینترنت پرداخت می‌شود. این هزینه همچنین بدون در نظر گرفتن اینکه از این سرویس‌ها استفاده می‌کنید یا خیر، از شما گرفته می‌شود!

قیمت میوه و سبزی در ژنو از 30 درصد شهرهای اروپایی بالاتر است. یک گالن شیر و دوازده عدد تخم مرغ در این شهر حدودا هفت دلار قیمت دارند و یک تکه استیک حدودا 50 دلار هزینه خواهد داشت. البته هزینه نوشیدنی در این شهر برای هر فرد ماهیانه 2.5 دلار برآورد می‌شود که به نسبت بسیاری نقاط دنیا پایین‌تر است.

برآوردهای انجام شده از هزینه زندگی در شهر ژنو در سایت‌های مختلف موجود است. با این وجود، Mercer ژنو را در رده هشتم گران ترین شهرهای جهان در سال گذشته قرار داد. ثبات اقتصادی بسیار بالای سوییس در کنار تعاملات فوق‌العاده بین‌المللی، کشور سوییس و شهر ژنو را به یکی از بهترین شهرهای دنیا برای سکونت تبدیل می‌کند. با این حال، هزینه بالا بهای زندگی در این شهر رویایی است!

سنگاپور

گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟

سنگاپور یکی از هیجان‌انگیزترین شهرهای دنیا برای سکونت و بازدید بوده و پر از اماکن دیدنی، آسمانخراش‌های بلند و هتل‌های لوکس است. هتل رافلز به عنوان یکی از معروف‌ترین اماکن سنگاپور به شمار می‌رود و در سال 1987 هم در لیست میراث ملی این کشور قرار گرفت. با همه این‌ها، هزینه زندگی در سنگاپور، حتی اگر تمایلی به سکونت در هتل‌های گرانقیمت این کشور نداشته باشید نیز سرسام‌آور است!

هزینه اسکان در سنگاپور بسیار بالاست؛ به طوری که اجاره یک اتاق یک‌خوابه بسیار کوچک می‌تواند بین 1500 تا 4500 دلار هزینه در بر داشته باشد. این هزینه البته بسته به فاصله از مرکز شهر و امکانات آن متفاوت خواهد بود. همین امر باعث می‌شود که بسیاری افراد در این شهر اتاق‌های منزل مسکونی خود را به دیگران اجاره دهند. این کار البته به قیمت استفاده اشتراکی از دستشویی، حمام و آشپزخانه تمام خواهد شد. این محدودیت‌ها در پخت غذا در منزل برخی ساکنین کشور را به سمت تهیه کردن غذا از بیرون‌بر‌ها و فست‌فودها سوق می‌دهد و هزینه بیشتری را به آن‌ها تحمیل می‌کند.

در سنگاپور تقریبا تمام مواد غذایی وارداتی هستند و به همین دلیل قیمت خوراکی‌های غربی نظیر پنیر در این کشور بسیار بالاست. علاوه بر این، هزینه نوشیدنی‌ها در سنگاپور به حدی بالاست که هتل معروف رافلز تقریبا فقط برای افراد ثروتمند در دسترس است.

شانگهای – چین

گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟

شانگهای نه تنها متراکم‌ترین شهر چین از حیث جمعیتی است، بلکه بزرگترین شهر دنیا و یکی از گران‌ترین آن‌ها نیز به شمار می‌رود. این شهر زمانی صرفا یک دهکده ماهیگیری بود؛ با این حال امروزه شانگهای یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری جهان و در شمار اصلی‌ترین بنادر دنیا است. در این شهر نرخ بیکاری بسیار پایین و تعداد خانه‌ها بسیار کم است. در نتیجه هزینه اسکان و زندگی در شانگهای بسیار بالاست.

همانند پکن، در شانگهای نیز می‌توان با فاصله گرفتن از مرکز تجاری شهر، هزینه اسکان و سایر هزینه‌ها را کاهش داد. با این حال، افزوده شدن هزینه‌های رفت و آمد و اتلاف وقت از جمله معایب دور شدن از مرکز این شهر ارزیابی می‌شود. در شانگهای نیز می‌توان با پیروی از سبک زندگی شرقی، هزینه‌ها را کاهش داد. با این حال، بر اساس گزارشات، شانگهای ششمین شهر گران در دنیاست.

هزینه زندگی سالانه در شانگهای بدون در نظر گرفتن اجاره و هزینه‌های مربوط به آن مانند تلویزیون و اینترنت حدود 8000 دلار است. در نظر گرفتن این هزینه‌ها حداقل 14 هزار دلار دیگر به این رقم اضافه می‌کند؛ البته با فرض اینکه در یک خانه بسیار کوچک و دور از مرکز تجاری این شهر ساکن باشید! با این که این ارقام تا حدودی معقول به نظر می‌رسند، شواهد حاکی از این است که هزینه‌ها در واقعیت بسیار بیشتر از این ارقام است و افزایش دستمزدها نیز نتوانسته پاسخگوی این هزینه‌های اضافی در شانگهای باشد.

زوریخ – سوییس

گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟

زوریخ بزرگترین شهر کشور سوییس و یکی از بزرگترین مراکز تجاری دنیا به شمار می‌رود. هزینه زندگی در زوریخ نیز همانند سایر شهرهای کشور سوییس بسیار بالاست و درآمد بالا و هزینه‌های دولت مهم‌ترین عوامل این امر هستند. در این کشور تمامی افراد موظفند بیمه سلامتی داشته باشند و شرکت‌های بیمه‌کننده نیز باید هزینه‌های پایه درمانی را بدون هیچ سودی به مشتریان بپردازند. به این ترتیب، هزینه‌های بیمه در این کشور چندان کمرشکن نیستند.

قیمت غذا، خصوصا گوشت در زوریخ بسیار بالاست و رستوران‌ها و فست‌فودها نیز بسیار گران هستند. همچنین هزینه اجاره خانه در ناحیه شهری زوریخ هم بالاست. البته با فاصله گرفتن از ناحیه تجاری، می‌توان خانه‌های ارزان‌تری پیدا کرد؛ اما با این وجود بسیار بعید است که خانه‌ای با اجاره بهای کمتر از 1000 دلار در ماه را در زوریخ پیدا کنید! بعلاوه، هزینه تجهیز منزل نیز در این شهر سرسام‌آور است.

در اختیار داشتن یک خودروی شخصی در زوریخ نیز می‌توان به مشکلی بزرگ برای افراد تبدیل شود؛ چراکه نه تنها مالیات خودرو و هزینه سوخت بسیار بالاست، بلکه در این شهر تقریبا هیچ جای خالی برای پارک کردن وجود ندارد! در این میان، سیستم حمل و نقل شهری با این که قابل اتکاست، اما از بسیاری شهرهای اروپایی گران‌تر است؛ به طوری که هزینه انتقال از حاشیه به مرکز شهر حدودا 15 دلار است!

توکیو – ژاپن

گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟

با اینکه توکیو شهری قدیمی به شمار می‌رود، اما قدمت توکیوی مدرن کمتر از هشتاد سال است. این شهر در جنگ جهانی دوم تقریبا به طور کامل تخریب شده و پس از آن مجددا از نو بازسازی شد. با این حال پایتخت ژاپن اکنون بزرگترین ناحیه تجاری شهری در دنیای به شمار می‌رود. توکیو همچنین یکی از گران ترین شهرهای جهان در سال 2022 است. پیش از این در سال 2019، Mercer این شهر را دومین شهر گران در دنیا معرفی کرده بود.

هزینه زندگی در توکیو حتی برای خود ژاپنی‌ها نیز سنگین است و دولت ژاپن هزینه زندگی در پایتخت را 10 درصد بالاتر از سایر شهرهای کشور اعلام کرده است. یکی از سایت‌های مسافرتی و توریستی پیش‌بینی کرده است که هزینه پایه زندگی یک فرد که در یک ساختمان بسیار کوچک در محلی در نزدیکی ایستگاه اتوبوس یا مترو زندگی می‌کند، حداقل 1500 دلار است. با این حال اگر به دنبال یک خانه بزرگ‌تر و یا نزدیک‌تر به اماکن تجاری شهر باشید، هزینه‌ها سر به فلک خواهد کشید و باید انتظار اجاره بهایی حداقل 2000 دلاری را داشته باشید.

به طور کلی ژاپنی‌ها ساختمان‌های بسیار کوچک و جمع و جور را می‌پسندند. با این وجود، افرادی که از کشورهای غربی به این کشور سفر می‌کنند، عموما از اندازه خانه‌های آن‌ها و هزینه گزافی که برای اجاره آن پرداخت می‌کنند، شگفت‌زده می‌شوند. این هزینه‌های زندگی با پیشرفت بیشتر شهر توکیو در زمینه‌های مختلف افزایش می‌یابد. در حال حاضر دولت ژاپن در حال تدوین قانون‌هایی برای کاهش برخی هزینه‌ها و افزایش دستمزدهاست تا کارگرها را به زندگی در شهر توکیو ترغیب کند.

بیروت – لبنان

گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟

بیروت، گران‌ترین شهر خاورمیانه است که زمانی به خاطر سواحل و امکانات تفریحی منحصربفردش به عنوان بهشت توریست‌ها شناخته می‌شد. به گزارش Mercer، بیروت ظرف تنها یک سال از رتبه چهل و پنجم گران ترین شهرهای جهان به رتبه سوم دست پیدا کرد. برای زندگی در بیروت حتما به خودروی شخصی نیاز خواهید داشت؛ چراکه سیستم حمل و نقل شهری بیرون بسیار ناکارآمد و ضعیف است. همچنین هزینه تاکسی گفتن در این شهر نیز برای مسافت‌های طولانی‌تر از پنج کیلومتر بسیار بالاست.

هزینه بالای اجاره بها مهم‌ترین عامل قرار گرفتن بیروت در این جایگاه است. با توجه به این که این شهر در خاورمیانه قرار دارد، هزینه اجاره خانه در ناحیه امن آن بسیار بالاتر از سایر نواحی مجاور است. همچنین مواد مصرفی و غذایی نیز در بیروت بسیار گران هستند. به طور خاص قیمت گوشت در این شهر بسیار بالاست؛ در حالی که میوه و سبزیجات قیمت نسبتا پایین‌تری دارند.

عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ها در بیروت، تورم است. نرخ تورم این شهر در بهار 2022 به عدد سرسام‌آور 208 درصد رسید و هنوز در همین محدوده قرار دارد. همچنین علیرغم اینکه هزینه اجاره منزل در این شهر بسیار بالاست، هزینه تجهیز آن هم سرسام‌آور است. به عنوان مثال هزینه خرید یک مجموعه متوسط لوازم خانگی در نیویورک برابر با 2500 دلار و در بیروت نزدیک به 6450 دلار است. به طور مشابه، هزینه دو هزار دلاری خرید خوراک و میوه و سبزی در نیویورک، در شهر بیروت برابر با 4600 دلار است.

هونگ کونگ – چین

گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟

هونگ کونگ شهر به شدت شلوغی است که به یک ناحیه تجاری مهم برای چین تبدیل شده و سومین شهر دنیا از حیث تمرکز میلیاردرهای دنیا به شمار می‌رود. علاوه بر این، هونگ کونگ دارای یکی از بالاترین میانگین امید به زندگی در دنیاست. هزینه زندگی در این شهر بسیار بالاست؛ به طوری که در سال گذشته، هونگ کونگ صدر نشین لیست گران ترین شهرهای جهان بود و امسال در رده دوم این لیست قرار گرفته است.

البته این افت رده هونگ کونگ در لیست، به دلیل کاهش قیمت‌ها نیست و برعکس، شاهد رشد چشمگیر قیمت‌ها ظرف یک سال گذشته نیز بوده‌ایم!

در هونگ کونگ نیز کمبود واحدهای مسکونی و جمعیت بالا مهم‌ترین عوامل هزینه بالای زندگی هستند؛ به طوری که بخش عمده‌ای از درآمد ساکنین صرف اجاره خانه‌هایی بسیار کوچک می‌شود. البته بخش عمده‌ای از مواد غذایی مصرفی در هونگ کونگ در چین تولید می‌شوند و به همین جهت قیمت مناسبی دارند. با این حال غذاهای وارداتی از استرالیا، آمریکا و سایر مناطق دنیا نیز در این شهر قابل دسترسی هستند؛ اما قیمت بسیار بیشتری دارند. گوشت، عنوان گران‌ترین آیتم غذایی در هونگ کونگ را در اختیار دارد.

بر اساس آنچه گفته شد، تنها در صورتی می‌توان به زندگی در هونگ کونگ فکر کرد که یک میلیاردر بود! در غیر این صورت، تجربه زندگی در این شهر برایتان دردآور خواهد بود.

عشق آباد – ترکمنستان

گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟

در سال 1948 بیش از 110 هزار نفر در زلزله مهیبی که در عشق آباد رخ داد کشته شدند. پس از بازسازی این شهر، عشق آباد پر از ساختمان‌هایی ساخته شده از مرمر سفید بود و با نام «شهر مرمرهای سفید» شناخته می‌شد. علاوه بر این، پس از انحلال شوروی تعداد دیگری از ساختمان‌های خاکستری رنگ این شهر نیز با مرمر سفید بازسازی شدند و ظاهر منحصربفردتری به این شهر بخشیدند. با این حال بر اساس گزارش‌های اعلام شده، عشق آباد صدرنشین لیست گران ترین شهرهای جهان برای زندگی است.

در این شهر، قیمت تقریبا همه چیز، از کالاهای مصرفی نظیر لباس و اینترنت و تنباکو گرفته تا خدماتی نظیر اینترنت و رستوران‌ها، با اختلاف بالاتر از نیویورک است. به عنوان مثال، هزینه ارتباطات در نیویورک برابر با 200 دلار و در عشق آباد نزدیک به 300 دلار است.‌ همچنین، هزینه خوراک و مواد غذایی نیز در عشق آباد 1.5 برابر نیویورک بوده و پوشاک نیز به شدت گران است!

دلیل اصلی این گرانی در شهر عشق آباد تورم افسارگسیخته و حکومت فاسد است. شهر عشق آباد همچنین با این که پایتخت کشور ترکمنستان به شمار می‌رود، اما فارغ از هیاهو و شلوغی‌هایی است که از یک پایتخت انتظار می‌رود. بنابراین اگر به عشق آباد سفر می‌کنید، باید انتظار خیابان‌های خلوت و خالی از سکنه آن را داشته باشید.

جایگاه تهران در لیست گران ترین شهرهای جهان کجاست؟

متاسفانه شرایط نامناسب اقتصادی در سال گذشته باعث تغییرات زیادی در شاخص‌های رفاهی و درآمدی کشورمان شده است.‌ یکی از وبسایت‌های مطرح حوزه جهانگردی، شاخص هزینه زندگی در تهران را 34.19 عنوان کرده است. هر چه مقدار این شاخص برای یک شهر عدد بیشتری باشد، هزینه‌های مربوط به زندگی در آن شهر نیز بیشتر خواهد بود.

گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟گران ترین شهرهای جهان در سال 2022؛ تهران در رده چندم است؟

در این سیستم امتیازبندی، زوریخ گران‌ترین شهر دنیا با امتیاز شاخص 128.65 گران‌ترین و شهر تریواندروم در جنوب هند با امتیاز شاخص 19.26، ارزان‌ترین شهر دنیا به شمار می‌روند.

بر اساس این اطلاعات، حدودا 35 درصد از درآمد تهران‌ها صرف اجاره‌ خانه شده و خرید اقلام غذایی با 28.3 درصد و حمل و نقل با 11.6 درصد در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

منبع :toptenz

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا