پیام‌های سفر «اسماعیل هنیه» به لبنان


پیام‌های سفر «اسماعیل هنیه» به لبنان

یک وب‌سایت لبنانی سفر اخیر رهبر حماس در برهه فعلی را مهم و دارای پیام‌های سیاسی متعدد خواند.

« اسماعیل هنیه » رئیس دفتر سیاسی حماس که در ژوئن سال گذشته (۲۰۲۱) به لبنان سفر کرده بود در ژوئن جاری نیز به این کشور آمد و با برخی مقامات و گروه‌ها دیدار کرد.

وب‌سایت «النشره» در گزارشی در همین باره نوشت، سفر هنیه از نظر زمان انجام و پیام‌های سیاسی اهمیت زیادی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود:

اول؛ در زمانی حساس انجام شد زیرا قرار است «جو بایدن » رئیس‌جمهور آمریکا به زودی به منطقه غرب آسیا سفر کند و صحبت‌هایی از تشکیل محوری جدید میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی است؛ اینها مشورت میان محور مقاومت برای چالش‌های آینده و تهدیدات مشترک در لبنان و فلسطین را ضروری می‌کند.

دوم؛ این سفر جنبه سیاسی داشت و در دیدار طولانی مدت هنیه با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله تحولات سیاسی و میدانی در فلسطین، لبنان و منطقه و توسعه محور مقاومت و تهدیدات و چالش‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر ضرورت هماهنگی تمام اجزای این محور در راستای خدمت به هدف اصلی یعنی قدس و آرمان فلسطین تأکید شد.

سوم؛ سفر مذکور جنبه رسمی داشت و شامل دیدارهایی با مقامات لبنان از جمله «میشل عون» رئیس‌جمهور، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر، «نبیه بری» رئیس پارلمان، «عبداللطیف دریان» مفتی اعظم لبنان و دیدار با سران برخی گروه‌ها بود.

چهارم؛ این سفر جنبه ملی و قوی داشت و هنیه در کنفرانس ملی-اسلامی در بیروت شرکت کرد و بر ضرورت آشتی میان طیف‌های مختلف امت اسلامی و اهمیت هماهنگی میان جبهه‌ها مقاومت و عدم اجازه به رژیم اسرائیل برای ترسیم صحنه آینده در منطقه تأکید کرد و گفت، عادی‌سازی روابط با این رژیم به ضرر فلسطین و کشورهایی است که این اقدام را انجام داده‌اند.

پیام‌های هنیه

اول؛ تأکید بر حمایت رسمی و سیاسی و مردمی از لبنان و ایستادن در کنار لبنان در پرونده ترسیم مرزی.

دوم؛ تأکید بر اتحاد محور مقاومت در مقابله با تهدیدات اسرائیل یا چالش‌های مقاومتی و تأکید بر اینکه تشکیل محور مقابل در منطقه ممکن است بر طبل جنگ بکوبد.

سوم؛ تأکید بر موضع فلسطین در عدم مداخله در امور لبنان و حمایت از حقوق فلسطینی‌ها در لبنان.

چهارم؛ تأکید بر نقش «آنروا» و اینکه جامعه بین‌الملل باید به مسؤولیت‌های خود عمل کند؛ وی همچنین بر بازگشت آوارگان فلسطینی و رد وطن جایگزین تأکید کرد.

پیام‌های سفر «اسماعیل هنیه» به لبنان

روابط با سوریه

این سفر در زمانی صورت گرفت که برخی محافل فلسطینی آن را سفر مقدماتی برای بازگشت روابط میان حماس و سوریه در آینده نزدیک خواندند . برخی مدعی شدند که حماس تصمیم به ازسرگیری روابط خود با دمشق را دارد اما «جهاد طه» سخنگوی حماس گفت، این سفر ارتباطی به موضوع مذکور ندارد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!