چرا قیمت طلا و سکه کاهش پیدا کرد؟


چرا قیمت طلا و سکه کاهش پیدا کرد؟

قیمت طلا و سکه از روز گذشته در مسیری کاهشی قرار گرفته است. طلا درحال حاضر به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان وارد شده و سکه نیز کانال ۱۴ میلیون تومانی است. دلیل کاهش قیمت طلا و سکه چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، از روز گذشته قیمت‌ها در بازارهای مالی روندی کاهشی را در پیش گرفته است. قیمت طلا و قیمت سکه مجدد به کانال قبلی خود بازگشته‌اند. دلیل کاهش قیمت طلا و سکه چیست؟

در لحظه تنظیم این گزارش طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۳۶۲ هزار تومان ثبت شده است.

سکه نیز با قیمت ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

از سویی اکنون اخبار سیاسی درحال انتشار است که ممکن است بر قیمت‌ها موثر باشد.

چرا طلا و سکه کاهش یافت؟

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در مورد کاهش قیمت طلا و سکه با تجارت‌نیوز بیان کرد: قیمت طلا بیشتر متاثر از قیمت دلار و انس جهانی است تا اخبار سیاسی. صعود طلا متاثر از حباب بود و افزایش آن قیمت بالاتر دلار را پیش‌بینی می‌کرد. با متوقف شدن روند صعودی انس جهانی و کاهش در بازار دلار قیمت طلا نیز عقب‌نشینی کرد.

این کارشناس مالی درخصوص قیمت دلار نیز افزود: افزایش قیمت دلار تحت تاثیر هیجان در بازار بود و دلیلی پشت آن وجود نداشت. زیرا نه اخبار قطعی مبنی بر عدم احیای برجام وجود داشت و نه آمارهای اقتصادی نشان‌دهنده این روند بود.

او توضیح داد: من احتمال می‌دهم قیمت دلار بیشتر از این کاهش داشته باشد و انس جهانی نیز هنوز ظرفیت برای ریزش قیمت دارد. پس احتمالا اگر اتفاق خاصی در این بین رخ ندهد طلای داخلی نیز روند کاهشی ملایمی داشته باشد.

این کارشناس معتقد بود اخبار برجامی امروز تاثیر خود را روی قیمت دلار می‌گذارد.

طباطبایی درمورد کاهش روند قیمت دلار نیز گفت: قیمت دلار اگر تا ۲۷ هزار تومان کاهش پیدا کند احتمال تثبیت دارد.

اخبار سیاسی که بر قیمت‌ دلار، طلا و سکه تاثیر دارد

به نقل از اقتصادنیوز، از ابتدای هفته جاری اخبار جدید از مذاکرات برجام بر سر بازار ارز تهران سایه انداخته است. چند خبر‌ مهم برجامی در شرایط کنونی در بین معامله گران دلار برجسته شده است.

اول اینکه جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتی اعلام کرد که بن بست مذاکرات به پایان رسید.

رد پای شمخانی در بازار دلار

نکته دوم این است که سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در گزارشی درباره سفر بورل به تهران نوشت: موضوع مهمی که می‌تواند سفر بورل به تهران را از رایزنی‌‌‌های معمول میان مقامات سیاسی متفاوت کند، ملاقات نسبتا طولانی او و هیات همراهش با دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود.

پرونده مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره با مدیریت شورای عالی امنیت ملی به پیش رفته و ملاقات اعلام نشده و نسبتا طولانی جوزپ بورل با مسوول نهاد امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند حاوی پیام‌‌‌های متفاوتی باشد.این رسانه هنچنین اعلام کرده که مذاکرات احیای برجام از وین به قطر منتقل خواهد شد.

از سوی دیگر روز گذشته خبرگزاری فرانسه نوشت: یونان نفتکش نفتکش روسی حامل نفت ایران را که دو ماه پیش به درخواست آمریکا توقیف کرده بود، آزاد کرد.

مجموع این اخبار موجب شده تا انتظارات کاهشی در بازار دلار تقویت شود و اسکناس آمریکایی وارد فاز نزولی شود.

پیش‌بینی قیمت دلار در صورت عدم توافق برجام

با اینکه عده ای معامله‌گران در انتظار کاهش قیمت دلار هستند اما عده ای دیگر می گفتند مسائل مهم ایران و آمریکا یعنی خارج کردن سپاه از فهرست تروریستی، دادن تضمین توسط آمریکا و لغو تحریم‌ها هنوز حل نشده است و در صورتی که سفر بورل در هفته های پیش رو نتایج مطلوبی نداشته باشد نرخ دلار دوباره آسانسوری بالا خواهد رفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این بازیگر دنیای شیرین بعد از 27 سال الان چه شکلی شده؟+ بیوگرافی اشکان اشتیاق