علت تغییر رفتار زنان در دوران بارداری


تغییرات هورمونی زنان در بارداری سبب ایجاد نوسان احساسات زنان در دوران بارداری میشود و البته گاهی فشارهای جسمی و ویارهای پشت سر هم در دوران بارداری میتواند منجر به تغییر رفتار زنان در دوران بارداری شود که ناراحتی هایی را برای فرد و خانواده ایجاد...

علت تغییر رفتار زنان در دوران بارداریشفاآنلاین>سلامت جنسی>نوسانات هورمونی و استرس و اضطراب زایمان و سلامت جنین، سنگینی و بی خوابی ها و بدحالی های بارداری هر کدام به تنهایی کافی است که باعث تغییر رفتار زنان باردار و حساسیت بیش از حد آن ها شود.

به گزارش شفاآنلاین:تغییرات هورمونی زنان در بارداری سبب ایجاد نوسان احساسات زنان در دوران بارداری میشود و البته گاهی فشارهای جسمی و ویارهای پشت سر هم در دوران بارداری میتواند منجر به تغییر رفتار زنان در دوران بارداری شود که ناراحتی هایی را برای فرد و خانواده ایجاد خواهد کرد.

در ادامه مقاله سعی میکنیم علت تغییر رفتار زنان در بارداری از تغییرات هورمونی گرفته تا شرایط روحی و جسمی را بررسی کنیم تا خانواده و شوهر زن باردار بتوانند بهتر او را درک کنند و برای گذر از این دوران به او کمک کنند.

روحیه زنان در بارداری آسیب پذیر و حساس تر میشود بنابراین اطرافیان او باید سعی کنند با زودرنجی او کنار بیایند و اجازه ندهند در برابر موقعیت ها ، تصاویر یا رفتاری که آن ها را ناراحت میکند، قرار بگیرند.

به دلیل تغییرات شدید هورمونی بارداری ، روحیه زنان در بارداری دچار تغییرات و دگرگونی های بسیار زیادی میشود.

روحیات زنان در بارداری میتواند به صورت لحظه ای و غیر قابل پیش بینی تغییر می کند مثلا بدون هیچ دلیل مشخصی احساس تنهایی می کنید با شروع به گریه می کنید و به راحتی از شوهرتان دلخور و عصبی می شوید.

علت تغییر رفتار زنان در دوران بارداری

تغییر سطح هورمون ها در بارداری و تغییرات خلق و خو ، ارتباط مستقیم با هم دارند. افزایش استروژن و پروژسترون در خون هنگام بارداری و تغییرات خلق و خو کاملا به هم مرتبط هستند و ممکن است در یک لحظه احساس گریه کنید و یا به طور ناگهانی غرق در هیجان تولد نوزاد جدید شوید. این اتفاقات به دلایل طبیعی و نوسانات هورمونی بدنتان ، رخ میدهد.

یک زن در دوران بارداری مسئولیت حمل جسمی سنگین و شکننده را بر عهده دارد که میتواند موجب خستگی جسمی و عصبی او شود. که همین امر میتواند علت پرخاشگری زنان باردار باشد.

سعی کنید در این مدت شرایط سخت او را درک کرده و با ظرافت و محبت بیشتری با همسر خود رفتار کنید و به او اطمینان بدهید که مراقب او خواهید بود و تغییرات ظاهری اش باعث نشده جذابیتش را در چشم شما از دست بدهد ، رفتار همراه با محبت شما میتواند به او کمک کند ، بتواند دوران سخت بارداری را با تحمل بیشتری سپری کند.

سومین علت تغییر رفتار زنان در دوران بارداری نگرانی و ترس او از زایمان است، یا نگرانی در باره سلامت یا ناقص بودن جنین. مادر باردار با احساسات متفاوتی از جمله ترس ، هیجان ، نگرانی و لذت درگیر است که میتواند دلیل خوبی برای تغییر ناگهانی روحیات زنان در بارداری شود.

مثلا هنگام تماشای یک فیلم یا گوش دادن به یک آهنگ تغییر ناگهانی احساسات به صورت گریه یا خنده به سادگی بروز میکند. حتی ممکن است در مواردی زن باردار دچار درجاتی از فراموشی شود.

چهارمین علت تغییر رفتار زنان در دوران بارداری ، نگرانی از تغییرات ظاهری بارداری است، او از دیدن اندام خود احساس رضایت نمیکند و فکر میکند بدقواره شده .

سنگینی بارداری ، تحرک را برایش سخت و کلافه کننده کرده است و از طرفی ویار اوایل باردرای و سنگینی جنین در ماههای آخر بارداری نظم خواب او را به هم زده و دچار کم خوابی و پرخاشگری میکند.

هر کدام از موارد بالا به تنهایی میتواند علت پرخاشگری زنان باردار باشد، محبت ، درک و همراهی شما برای کاهش فشار روحی ، روانی و جسمی همسرتان در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است، اهمیت بسیار زیادی برای بهبود خلق و خوی او دارد.

دوران بارداری و تغییر رفتار زنان در ماههای مختلف

مشکلات بارداری و تغییر رفتار زنان در سه ماهه اول بسیار پررنگ تر است. زن باردار ممکن است گوشه گیر شده و تمایل کمتری به روابط اجتماعی داشته باشد.

در سه ماه دوم مادر میتواند جنین خود را به عنوان شخص سوم پدیرفته شرایط روحی برایش بهتر میشود. احساسات مادران در سه ماهه دوم قابل کنترل تر است و کمتر لقب نالان و تحریک پذیر میگیرید.

سه ماهه سوم اوج اضطراب و نگرانی برای سلامت جنین و زایمان است و حتی گاهی استرس و سنگینی جنین، خواب را برای مادر غیر ممکن میکند و اگر روحیه رنجور مادر توسط اطرافیان درک نشود و تحت حمایت روحی قرار نگیرد ممکن است منجر به افسردگی بعد از زایمان شود.

حمایت عاطفی زن باردار

احساسات زنان در دوران بارداری بسیار شکننده میشود، علایم بارداری میتواند در هر زنی متفاوت باشد بنابراین نباید تصور کنید که شدت علایمی که بروز میدهد دلیل بر بزرگنمایی یا لوس کردن خودش است. سعی کنید نقش بیشتری در حمایت عاطفی او ایفا کنید از جمله :

سعی کنید در معاینات پزشکی او را همراهی کنید.

از هر گونه بحث و جدل با او پرهیز کرده و به او آرامش دهید.

گوشی شنوا برای درد دل ها و احساسات او باشید و بدون قضاوت و نصیحت به حرفهایش گوش فرا دهید.

از تجارب ناخوشایند بارداری برای او تعریف نکنید.

یک زن باردار نیاز به توجه و محبت ویژه ای دارد پس بیشتر به او تلفن بزنید یا کارهای هرچند کوچک برای خوشحال کردنش انجام دهید.

انجام کارهای خانه با توجه به شرایط جسمی بارداری ، سخت تر میشود بنابراین برای انجام کارهای خانه به او کمک کنید و هر از گاهی برایش غذا بپزید و ببرید.

اگر زن باردار فرزندان دیگری دارند گاهی اوقات مراقبت از آن ها را بر عهده بگیرید تا بتواند استراحت کند.

از زن باردار انتظار پذیرایی مفصل یا برگزاری مهمانی های بزرگ نداشته باشید و قبل از رفتن به منزل او ، شرایط و آمادگی اش را بپرسید.

برای بهتر شدن روحیه زن باردار به او پیشنهاد گردش ، خرید و مهمانی بدهید.

کنترل تغییر رفتار زنان در دوران بارداری

زن باردار باید به شخصه سعی کند تغییرات رفتاری و هیجانات خود را کنترل کند. در اولین قدم باید بپذیرید که خودتان را بابت تغییر رفتارتان مقصر ندارید. بارداری باعث تغییر خلق و خو و روحیات شما است و تمام زنان باردار، کم یا زیاد این تغییرات را احساس میکنند. برای غلبه بر احساسات خود میتوانید روش های زیر را امتحان کنید :

در مورد احساسات خود با شوهر و دوستان صمیمیتان صحبت کنید و تجارب حاملگی سایر زنان استفاده کنید ، شاید راه حل خوبی برای مشکلتان ارائه دهند.

برای انجام به موقع کارها پیش از زایمان از خانواده و آشنایان کمک بگیرید. کمک گرفتن نه تنها اشکالی ندارد بلکه در این مورد به خصوص باعث خوشحالی طرف مقابل خواهد شد.

احساس خستگی و کسالت در بارداری کاملا طبیعی است، شما در این زمان نیاز به خواب و استراحت بیشتری دارید تا بتوانید سرحال باشید.

خودتان را سرگرم کنید، نباید اجازه دهید بارداری مانع از مهمانی رفتن یا گردش و تفریح و خرید شما شود، هر کاری که برایتان خوشایند و سرگرم کننده است را انجام دهید تا روحیه بهتری داشته باشید.

فعالیت بدنی باعث بهبود تعادل هورمونی در بدن شما و پیشگیری از چاقی بارداری میشود، سعی کنید انجام ورزش های سبک و پیاده روی را جزو فعالیت روزانه خود قرار دهید تا تنش های روحی و جسمی شما کاهش پیدا کند.

تصور نکنید که مشکلات بارداری فقط روی دوش شماست، همسرتان هم در نگرانی های شما سهیم است و سعی کنید رابطه خود را با او صمیمانه تر کرده و درد دل های خودتان را با او در میان بگذارید و در کنار هم و با حمایت گرفتن از او بر مشکلات خودتان غلبه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات