حمایت یک صندوق آمریکایی از فیلم جدید مستندساز ایرانی


حمایت یک صندوق آمریکایی از فیلم جدید مستندساز ایرانی

ایرنا: مستند «روباه و ماه صورتی» ساخته مهرداد اسکویی مشمول کمک هزینه صندوق سینمایی کاتاپولت شد.

این صندوق از سال ۲۰۱۰ هرساله کمک هزینه‌هایی را به مستندسازانی که داستانی جذاب برای گفتن دارند اهدا می‌کند. مستند روباه و ماه صورتی ساخته مهرداد اسکویی، فیلمساز و عکاس نام آشنای ایرانی، یکی از ۹ فیلمی است که امسال از این کمک هزینه بهره مند خواهند شد.

روباه و ماه صورتی درباره ثریا، یک دختر ۱۸ ساله افغان، است که در سن پایین ازدواج کرده و از ایران به اروپا مهاجرت می‌کند. این دختر جوان چندی پیش تلاش کرده بود تا با فرار به اتریش پیش مادرش برود و تمام تجربه اش را روی گوشی ضبط کرد. اگرچه او در این راه تقریبا جانش را از دست داد و با وجود این که جهان امروز با کرونا، داعش و جنگ روسیه و اوکراین دست به گریبان است و تمام مرزها به روی مهاجران غیراروپایی بسته شده‌اند اما ثریا معتقد است در درونش روباهی وجود دارد که از او در برابر تمام خطرات این دنیا محافظت کرده. از همین رو وی بار دیگر مصرانه تصمیم می‌گیرد راه پرخطر مهاجرت غیرقانونی را به سمت آینده نامعلوم در پیش بگیرد.

مهرداد اسکویی کارگردان و تهیه کننده این مستند، یک فیلمساز، تهیه کننده، عکاس و محقق ایرانی است که در سال ۱۹۶۹ در تهران متولد شد. فیلم‌های اسکویی تاکنون در جشنواره های داخلی و خارجی متعدد به نمایش درآمده و مورد تحسین قرار گرفته است، چیزی که وی را به یکی از برجسته‌ترین مستندسازان ایران تبدیل می‌کند.

اسکویی در سال ۲۰۱۰ برای دستاوردهای برجسته هنری خود جایزه پرنس کلاوس هلند را دریافت کرد و در سال ۲۰۱۶ برای فیلم رویاهای دم صبح جایزه سازمان عفو بین‌الملل را در چهارچوب برلیناله از آن خود کرد. آخرین فیلم این فیلمساز ایرانی سایه‌های بی خورشید بود که جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام یا ایدفا را افتتاح و جایزه بهترین کارگردان این جشنواره را تصاحب کرد.

۵۷۵۷

کد خبر 1645662

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها