نرخ تورم در ماه آینده کاهش خواهد یافت


نرخ تورم در ماه آینده کاهش خواهد یافت

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: تورم در ماه دیگر کاهش پیدا خواهد کرد.دولت نقشی در افزایش نرخ تورم نداشته و تمام تلاش خود را برای کاهش نرخ تورم خواهد کرد.

به گزارش مشرق، دلیل افزایش نرخ تورم امروز با حضور قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی ، و بنی تبار کارشناس مرکز پژوهش های مجلس امروز در میز اقتصاد بررسی شد.

سوال: دلایل افزایش نرخ تورم چیست؟

آقای قربانی: بحث تورم دلایل مختلفی دارد که یکی بحث شوک های عرضه است و دلیل دیگر دلیل افزایش نرخ تورم مربوط به تغییر و نوسان نرخ ارز است.

تورم عوامل مختلفی دارد، یکی از عوامل مربوط به کسری بودجه دولت و دیگری مربوط به افزایش دستمزد کارگران و طرح مردمی کردن رایانه هاست که زمینه ساز افزایش قیمت کالاها شده است.

همچنین اخبار منفی و مثبتی که در جامعه وجود دارد خود از عوامل افزایش نرخ تورم به شمار می رود.در خرداد بخش زیادی از تورم ماهانه مربوط به تغییر ارز ترجیحی به ارز نیمایی است.

سوال: آیا نرخ تورم در ماه دیگر روند کاهشی پیدا خواهد کرد؟

آقای قربانی: تورم در ماه دیگر کاهش پیدا خواهد کرد.دولت نقشی در افزایش نرخ تورم نداشته و تمام تلاش خود را برای کاهش نرخ تورم خواهد کرد.نرخ تورم ماهانه خرداد ۱۰.۶ است.

سوال: نظر شما درباره افزایش نرخ تورم چیست؟

آقای بنی طبا: سطح تورم در ماه های دیگر افزایش داشته است و این موضوع نرخ تورم بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است. افزایش هزینه ها ناشی از حقوق کارمندان در خرداد هر سال خود می تواند دلیلی بر افزایش تورم در این ماه باشد و از سوی دیگر افزایش قیمت ها هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل این نرخ تورم باشد و باعث شده این تورم متاسفانه وارد سطح بالاتری شده است.

این گرانی ها از سال ۹۷ وجود داشته و ما در حال پنهان آن بودیم. تفاوت نرخ تورم خرداد با بقیه ماه ها بوده که ما در گذشته طرح جبرانی برای آن داشتیم.

سوال: آیا نرخ تورم در خرداد پارسال هم وجود داشته است؟

آقای قربانی: متوسط نرخ تورم در ۱۰ سال اخیر همانطور که اشاره شد همیشه در خرداد نرخ تورم ماهانه خرداد بالاتر بوده است.کشور های امریکا و انگلستان که نرخ تورم رو به صفر شدن بود در ماه می به ۸.۵ رسید.

زمانی که دولت سیزدهم شروع به کار کرد سعی کرد با انضباط کاری این نرخ را از ۴۰ درصد به حدود ۳۰ درصد کاهش داد.

ما امسال برای اولین بار نرخ نقدینگی از ۴ به منفی ۱/۳ درصد رسید.

آمار خرداد را هم اکنون نمی‌توان اعلام کرد اما اردیبهشت نسبت به اسفند ماه ۲.۳درصد رشد کرده است.

آن چیزی که در دولت سیزدهم در حال اجرا هست این است که روند ها مناسب است و این افزایش تورم هم به دلیل افزایش نرخ عرضه است .

سوال: داده های اقتصادی در این زمینه چه نشان می دهد آیا بهبود اقتصادی در پیش داریم؟

آقای بنی طبا: داده های اقتصادی نشان میدهد که دهه ۹۰ دهه سوخته اقتصاد ایران بوده است.

روند ها رو به بهبود است اما تا زمانی که برای این ناترازی ها، بدهی ها و صندوق ها در بودجه فکری نشود این روند ها ادامه نخواهد داشت.

سوال: رشد نقدینگی در کشور زمینه ساز رشد اقتصادی خواهد شد، آیا بانک ها می توانند در این زمینه ورود کنند؟

آقای قربانی: رشد نقدینگی همگن ما ۳۴.۷ درصد بوده است. که نشان می دهد رشد اقتصادی روند مثبت است.

نمی‌توان نام بانک های خاطی را اعلام کرد اما بانک مرکزی مصارف و منابع این بانک ها را به شدت کنترل خواهد کرد و در صورتی که رعایت نکند هئیت مدیره عزل میشوند و با آنها برخورد میشود

سوال: آیا بانک مرکزی مسیر مناسبی در کنترل در پیش گرقته است؟

آقای بنی طبا: مسیر کنترل کمی و کیفی بانک مرکزی روند خوبی است که در پیش گرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403