سالیوان: بازگشت دوجانبه به برجام به نفع آمریکاست


مشاور امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: «ما معتقدیم که بازگشت دوجانبه به برجام به نفع آمریکا و شرکای ما بوده و توافق بر روی میز برای ایران فراهم بود و این به تهران بستگی دارد که بخواهد این توافق را داشته...

سالیوان: بازگشت دوجانبه به برجام به نفع آمریکاست

به گزارش راهبرد معاصر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه گفت که این کشور مصمم است اطمینان حاصل کند ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.

وی که این سخنان را در آلمان و در جمع خبرنگاران مطرح می‌کرد، گفت: «دیدگاه آمریکا صریح بوده و مصمم هستیم که اطمینان حاصل کنیم ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد».

سالیوان در ادامه سخنانش گفت: «ما معتقدیم که توافق دیپلماتیک بهترین راه برای انجام دادن آن است».ساعتی پیش نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آستانه آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در قطر بار دیگر تلاش کرده که مسئولیت را از واشنگتن سلب کرده و سرنوشت گفت‌وگوها را به تصمیم‌گیری ایران گره بزند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به المانیتور گفت: «این هفته مذاکراتی غیرمستقیم در دوحه برگزار خواهد شد. این را هم می‌توانیم تأیید کنیم که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه قطر دیدار خواهد کرد.»

بعد از سفر اخیر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، اعلام شد که مذاکرات غیرمستقیم در روزهای آینده در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای عبور از بن‌بست کنونی از سر گرفته خواهد شد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

آمریکا پس از خروج یکجانبه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق از برجام در سال ۲۰۱۸ تلاش کرد تا از فروش نفت ایران جلوگیری کند. «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا علی‌رغم آن‌که با وعده بازگشت به برجام روی کار آمد و بارها به شکست سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران اعتراف کرد اما تاکنون نه تنها اقدام ملموسی برای احیای برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران نکرده بلکه همواره توپ را به زمین ایران می‌اندازد و می‌‌گوید که ایران باید برای احیای توافق هسته‌ای تلاش کند./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا