خدمت کریمانه یعنی توانمندسازی جامعه/ عدالت اجتماعی بهترین زمینه‌ساز ظهور است


خدمت کریمانه یعنی توانمندسازی جامعه/ عدالت اجتماعی بهترین زمینه‌ساز ظهور است

حجت‌الاسلام جعفری با تبیین ارتباط خدمت کریمانه و جهاد عالمانه در زمینه‌سازی برای ظهور، گفت: خدمت کریمانه یعنی توانمندسازی جامعه برای آنکه بتواند نیازهای خود را برطرف کند؛ عدالت اجتماعی از بهترین زمینه‌سازی‌ها برای ظهور است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت (فاصله سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) تا سالروز ولادت امام رضا(ع)) و به منظور بررسی ارتباط «خدمت کریمانه و جهاد عالمانه» که شعار انتخابی این دهه در سال 1401 است با زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج)، با حجت الاسلام والمسلمین «جواد جعفری»، مدیر حوزه علمیه زنجان و کارشناس و مولف آثار مهدوی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام جعفری درباره ارتباط جهاد عالمانه تبیین با زمینه سازی برای ظهور، اظهار کرد: از نکات بسیار مهم که در روایات درباره آخرالزمان بیان و تصریح شده آن است که در نزدیکی جهان مملو از خدعه و نیرنگ می شود یعنی سال های نزدیک به ظهور و قیام مهدوی پر است از نیرنگ و خدعه و هر چه به آن نزدیک شویم چون روز مرگ ابلیس فرا می رسد، او اعوان و انصار خود از جنیان و انسیان را جمع می کند تا ظهور به تعویق بیفتد و افراد بیشتری را با خود همراه و هزینه بیشتری را به امام زمان(عج) تحمیل کند.

مدیر حوزه علمیه زنجان ادامه داد: از این رو، هر چه به ظهور نزدیک می شویم میزان و شدت جریان های فریب و نیرنگ و انسان های فریبکار افزایش می یابد حتی در روایات آمده به قدری مسائل خزنده و نامحسوس است که تشخیص ایمان مثل پاک شدن سرمه از چشم است (کنایه از تدریجی و نامحسوس) و انسان تشخیص نمی دهد چگونه و چه زمان لیبرال و سکولار شده است! این هشدار و خطر در روایات بیان شده و راه مقابله با آن جهاد عالمانه است یعنی تبیین و توضیح بیان حقایق جریان ها و اتفاقات، تا افراد از حرکات خزنده و منافقانه تاثیر نپذیرند.

این کارشناس مهدوی درباره نقشی که روحیه خدمت کریمانه می تواند در حرکت به سوی ظهور و زمینه سازی برای آن ایفا کند، تصریح کرد: از اوصاف دولت امام زمان(عج)، کریمه بودن است یعنی دولتی که در عین ارائه خدمات به مردم، کرامت انسانی و مقام والای انسانی در آن رعایت می شود و انسان ها از اینکه خدمتی از حضرت(عج) و دولت ایشان می گیرند، احساس ذلت و خواری نمی کنند؛ چراکه تمام خدمت رسانی ها همراه با ارج نهادن به شخصیت و کرامت انسانی مردم است.

وی تاکید کرد: این در سیره ائمه(ع) پیشینی ما نیز وجود دارد چنان که کمک خود را از پشت در عطا می کردند مبادا سائل احساس شرمساری کند!

حجت الاسلام جعفری در ادامه ابراز کرد: خدمت کریمانه، خدمت صرف نیست بلکه به قول معروف باید ماهی‌گیری را یاد مردم بدهیم، توانمندسازی جامعه برای آنکه بتواند نیازهای خود را برطرف کند از مصادیق مهم خدمت کریمانه است یعنی به جای آنکه به فکر عرضه مستقیم باشیم و مردم را حواجب‌بگیر کمک کنیم راه حل کریمانه اش آن است که راهکارهایی ایجاد شود که عزت نفس مردم رعایت شود از جمله آنها بحث عدالت اجتماعی است، عدالت اجتماعی یعنی قشر آسیب‌پذیر و نیازمند نداشته باشیم و دیگر لازم نباشد به این قشر کمک کنیم.

مدیر حوزه علمیه زنجان درباره ارتباط عدالت اجتماعی و نزدیک شدن به ظهور، گفت: ظرفیت یابی مردم برای عدالت از زمینه سازی های ظهور است، در روایات شیعه و اهل سنت تصریح شده امام زمان(عج) می آیند تا زمین را پر از عدل کند، این بالاترین هدف امام مهدی(عج) پس از ظهور است، این پر کردن زمین از عدالت در عین اینکه نیازمند برنامه و نقش امام زمان(عج) است، به ظرفیت مردمی هم نیاز دارد اگر مردم ظرفیت عدالت را نداشته باشند و نتوانند عدالت را تحمل کنند، عدالت محقق نمی شود.

وی افزود: اما اگر مطالبه عمومی برای برقراری عدالت در جامعه وجود داشته باشد و به ضرورت آن برسیم که پیاده شود، طبیعی ترین زمینه ظهور فراهم شده است چون مردم و جامعه طالب عدالت هستند و عملا آن را پیاده می کنند.

حجت الاسلام جعفری در پایان خاطرنشان کرد: هر چه عدالت ایجاد و تقویت شود، زمینه ظهور فراهم‌تر می شود عدالت اجتماعی از بهترین راه های زمینه سازی برای ظهور است چنان که در روایات آمده ائمه(ع) در دیدار شیعیان می فرمودند: اغنیای شما به فقرا و قدرتمندان‌تان به ضعفایتان کمک کنند. اگر این کار توسط حکومت انجام شود به مراتب در زمینه سازی ظهور تاثیر بیشتر و بهتری خواهد داشت.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!