رد پای بانک مرکزی در تشنج بازار ارز


رد پای بانک مرکزی در تشنج بازار ارز

یک کارشناس بازارهای مالی گفت: بانک مرکزی خاصیت خود را تماما در بازار ارز از دست داده است. معاملات فردایی را در حالی ممنوع کردند که نمی دانند در کجا انجام می شود. صراف ها، دلال ها، فعالین بازار ارز، واسطه های ارز می دانند که نباید سراغ ارز نقدی...

به گزارش بنکر (Bankerبازار ارز در هفته گذشته نوسانات زیادی داشت و با تلاش های بسیار قیمت دلار کمتر از ۳۰ هزار تومان نشد. در نتیجه بانک مرکزی قوانین جدیدی برای ورود ارز به بازار در دستور کار خود گذاشت. بر این اساس اشخاص حقیقی و حقوقی با اظهار ارز در گمرک می‌توانند بدون محدودیت اسکناس وارد کشور کنند.

این افراد از معافیت مالیاتی نیز برخوردار شدند. پیرامون این موضوع میثم رادپور؛ کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: برداشتن محدودیت های ارزی در کشور، موضوع تازه ای نیست. در گذشته هم این روند را شاهد بودیم.

ورود ارز به کشور بدون مالیات یعنی چی؟ در کذشته هم ارز وارد می شد و مالیاتی پرداخت نمی شد. یک سری از قوانین را در گذشته عنوان می کند و امروز بدون دانستن دلیل بر می دارند. تمام محدودیت هایی که امروز برداشته می شود، دیروز قانون بوده است. یکی از نهادهایی که منجر به تشنج در محیط کسب و کار کشورمان شده، بدون شک بانک مرکزی است.

بانک مرکزی خاصیتی در بازار ندارد

رادپور اظهار کرد: بانک مرکزی خاصیت خود را تماما در بازار ارز از دست داده است. همه بانک های مرکزی اجازه چاپ دارند اما در بازار ارز هیچ قابلیتی ندارد. در نتیجه محدودیت هایی را لحاظ کردند که اوضاع بازار را بدتر کرد. سامانه نیمایی و سامانه متشکل ارزی، قلع و قمع صراف ها و دلال ها، ممنوعیت معاملات فردایی نمونه این موضوع است. چرا این روند را در پیش گرفتند؟ در ماه های اخیر اخبار احمقانه ای می شنویم که بود و نبود آنها فرقی ندارد.

وی افزود: معاملات فردایی را در حالی ممنوع کردند که نمی دانند در کجا انجام می شود. مثل این می ماند که معامله تریاک را از فردا ممنوع کنیم، این معامله کجا ثبت می شود که ممنوع شود؟ معاملات فردایی، متمرکز نیست. بازیگران این معامله ها را نمی شناسیم. دلیل جا به جایی پول و حجم دارایی را نمی دانیم. این معاملات چارچوبی ندارد که در آن قالب ممنوعیت ایجاد کنیم.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد: ۹۵ درصد بازار مهم فارکس غیر متمرکز است. این قوانین عنوان می شود اما در عمل هر کس کار خود را می کند. در کشوری زندگی می کنیم که جهانگیری معاون اول وقت در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ مدعی شد، ارز ۴۲۰۰ تومانی هر اندازه لازم باشد، ارائه می شود. ۳ ماه بعد بانک مرکزی لیستی همان افراد را دستگیر کرد. در نتیجه کاسب چگونه به حرف رئیس بانک مرکزی و اداره مالیات نگاه کند؟ تاجر نمی تواند به این حرف ها اعتماد کند. صراف ها، دلال ها، فعالین بازار ارز، واسطه های ارز می دانند که نباید سراغ ارز نقدی بروند. تنها ارزی که بانک مرکزی می گیرد، ارز نقدی است.


بازار ایران نیازمند دلال است

رادپور خاطر نشان کرد: در این شرایط بازار آشفته می شود و فاصله بین خرید و فروش لحظه ای افزایش پیدا می کند. ما کشور تحریم زده ایم و نیازمند دلال در بازار هستیم. ادعا می کنند که حجم معاملات کم است. اگه حجم معاملات کم است، بانک مرکزی باید جبران کند. در حال حاضر در میدان فردوسی معامله ای انجام نمی شود. از زمانی که تحریم های بانک مرکزی جدی شد، توانایی جا به جایی یک دلار هم در دنیا ندارد. وی افزود: از بانک مرکزی انتظار داریم به بازار ارزی نظارت کنند. بازار حواله اش بزرگتر از بازار نقدی است. در شرایطی که توانایی ندارد، کاری می کند که وضعیت بدتر می شود. در یک زمانی توانایی فروش حواله داشتیم اما در حال حاضر صفر شده است. در شرایط فعلی توافق بین تاجر و صراف به راحتی انجام نمی شود.

وی افزود: قوانین جدید به معنای خواهش و تمنا برای فروش از سوی دولت است. شرکت ها باید روند را بدانند نه با خواهش و تمنا ارز خود را بفروشند. چرا قوانینی می گذارید که امروز بر می دارید؟ یعنی اشتباه کردید؟ نقش بانک مرکزی در سامانه نیما اصلا مشخص نیست. باورکردنی نیست که معمامات نیمایی شفاف انجام شود.

این کارشناس بازارهای مالی در پایان گفت: بازار متشکل ارزی با استاندارهای جهانی تطابق ندارد. در هیچ کشوری مشابه این بازار را مشاهده نمی کنیم. بازار در کشورهای دیگر روند خود را می داند اما در ایران هر روز یه قانون می زارند. با این روند شرایط بازار بدتر شده و کلاهبرداری رشد کرده است. حدود ۴۵ درصد تورم داریم و اگر دخالت بانک مرکزی نبود، این عدد به ۳۵ درصد می رسید. بانک مرکزی نقش جدی در به فنا دادن فضای سرمایه گذاری دارد. تجار در این مملکت تحریم زده ارز دارند، برای این ارز چرا باید مالیات بدهند که حالا منت می گذارید؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !