سخنان عجیب رئیس‌جمهور/ گرانی‌ها را گذاشتیم برای سال بعد!


سخنان عجیب رئیس‌جمهور/ گرانی‌ها را گذاشتیم برای سال بعد!

رئیس‌جمهور در گفتگوی تلویزیونی خود با مردم گفت: برخی افزایش نرخ‌ها به سال آینده موکول می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، سخنان عجیب رئیس‌جمهور در گفتگوی زنده واکنش‌هایی را در پی داشت. برای دریافت جزئیات خبر را دنبال کنید.

به نقل از همشهری، ابراهیم رئیسی در گفتگوی زنده تلویزیونی، گفت: در ابتدای دولت مقدمات و زمینه‌ها برای اصلاحات اقتصادی فراهم نبود، پس از هفت ماه اصلاحات اقتصادی را آغاز کردیم.

رئیسی با بیان این که ارز ترجیحی در قانون بودجه ۱۴۰۱ قرار داده نشده بود، گفت: از ارز ترجیحی برای سفره مردم استفاده نمی‌شد بخشی از این ارز در رانت، فساد و دلالی ها صرف می‌شد.

وی خاطر نشان کرد: ادامه تخصیص ارز ترجیحی موجب افزایش فاصله طبقاتی بود، قیمت کالاهایی که با ارز ترجیحی وارد می شد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته بود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: قاچاق کالاهای اساسی از ایران به کشورهای همسایه به گونه‌ای بود که بازارهای این کشورها از کالاهای قاچاق ایران تامین می‌شد.

رئیسی با تاکید بر این که ما در ابتدا زمینه را برای هدفمندی واقعی یارانه‌ها مناسب نمی‌دیدیم، تصریح کرد: در کشور شرایطی بود که از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده اشتباه می‌شد و در سفره مردم قرار نمی‌گرفت.

وی افزود: جنگ اوکراین امنیت غذایی را تهدید کرد، کمبود کالا پیدا شد.

وی با بیان این که ارز و نقدینگی کشور باید به طرف تولید برود، ادامه داد: حتی کالاهایی که به آنها ارز ترجیحی اختصاص داده شده بود، قیمتشان رشد می کرد و معلوم بود تخصیص ارز ترجیحی تاثیری نداشته است.

رئیس‌جمهور گفت: در خرداد و تیر ۱۴۰۰ اعلام شد که ما ۶۵ درصد افزایش قیمت کالاهای اساسی را داشتیم. این مربوط به قبل از جنگ اوکراین است که وضعیت جهانی شرایط خاصی را ایجاد کرده و امنیت قضایی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

برخی افزایش نرخ ها به سال آینده موکول شود

رئیسی افزود: قاچاق کالا باعث می شد بازار کشورهای همسایه پر از کالاهای ایرانی باشد.

وی با بیان این که برنامه‌ای برای تغییر قیمت سوخت نداریم، گفت: ما سعی کردیم کارهای تورمی نکنیم؛ مثلا از بانک مرکزی استقرار نکنیم و پایه پولی را بالا نبریم.

وی با اشاره به این که اصلاح اقتصادی را با دو شرط اقناع عمومی و اجماع صاحب نظران آغاز کردیم، گفت: اصلاح اقتصادی باید در دولت قبل اتفاق می‌افتاد و اگر یک سال زودتر این انفاق می‌افتاد، هزینه کمتری برای کشور داشت.

رئیسی اظهار کرد: افزایش حقوق گمرکی موجب افزایش قیمت کالاها خواهد شد، لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه دادیم که برخی افزایش نرخ ها به سال آینده موکول شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: لایحه دو فوریتی برای مجلس شورای اسلامی تهیه کردیم که افزایش برخی از کالاها به سال بعد محول شود محاسبه کنند که میزان یارانه‌ای که به مردم داده می‌شود آیا مبلغی برای رفع کسری بودجه برای دولت باقی می‌ماند.

وی تاکید کرد: دارو باید تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرد، اما زیرساخت ما در بیمه‌ها فراهم نیست؛ تا این زیرساخت فراهم نشود، ارز ترجیحی دارو قطع نمی‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها