نجفی: 4 میلیون مصرف کننده مواد مخدر در کشور داریم/ سن ورود به مصرف مواد مخدر 15 سال است


نجفی: 4 میلیون مصرف کننده مواد مخدر در کشور داریم/ سن ورود به مصرف مواد مخدر 15 سال است

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر و غیرمستمر مواد مخدر در کشور داریم. نرخ سن ورود به مصرف مواد مخدر ۱۵ سال و میانگین متوسط کشور ۲۲ سال است.

به گزارش همشهری آنلاین، سوده نجفی عضو شورای شهر تهران در جریان هفتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در نطق پیش از دستور خود گفت: همانگونه که مستحضر هستید براساس مصوبه اجلاس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر در سازمان ملل هر ساله ۲۶ ژوئن که در سال ۱۴۰۱ برابر با ۵ تیرماه بوده به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدرنام‌گذاری شده است. ایران به دلیل مجاورت و همسایگی با کشور افغانستان که بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک در جهان است، بیش از سایر کشورها در معرض خطرات ورود مواد مخدر به کشور بوده که همین موضوع سبب سهولت دسترسی و خرید مواد مخدر توسط افراد جامعه شده است.

نجفی با اشاره به اینکه براساس آمارهای ارائه شده در سال گذشته حدود ۲ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۸۰۰ نفر مصرف‌کننده مستمر و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده غیرمستمر وجود دارد یعنی ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر و غیرمستمر مواد مخدر در کشور داریم، توضیح داد: نخستین الگوی مصرف مواد مخدر در کشور مربوط به استعمال "تریاک" است که حدود ۷۵ درصد از مصرف مواد مخدر در کشور را به خود اختصاص داده است. دومین الگوی مصرف مواد مخدر مربوطه به مواد مخدری همچون ماری‌جوانا، حشیش، بنگ، گراس، علف است.

او ادامه داد: سومین الگو مربوط به هروئین و چهارم الگوی مصرف مواد مخدر مربوط به شیشه است که در حقیقت تریاک الگوی نخست مصرف بوده اما در بین جوانان و نوجوانان، گرایش به ماری‌جوانا، منجر به بروز دغدغه جدی شده است.


شیوع مصرف ماری جوانا در بین جوانان و نوجوانان

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه نرخ سن ورود به مصرف مواد مخدر ۱۵ سال و میانگین متوسط کشور ۲۲ سال است که نشان‌دهنده شیوع مصرف مواد مخدر به‌ویژه «ماری‌جوانا» در بین جوانان و نوجوانان است، گفت: نکته حائز اهمیت این است که ریشه‌کن کردن اعتیاد به طور کامل امکان‌پذیر نیست اما با همکاری و هماهنگی و ایجاد بسترهای لازم و با تلاش و تدبیر و ارتقاء سطح آگاهی افراد جامعه باید زمینه پیشگیری از گرایش افراد خصوصاً جوانان و نوجوانان را فراهم کرد.


عضو هیئت رئیسه شورای شهر تأکید کرد: برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی یکی از عواملی است که با توجه به وجود سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و همچنین معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری انتظار می‌رود که این دو نهاد فرهنگی و اجتماعی متعلق به شهرداری تهران نسبت به افزایش نشاط اجتماعی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی در سطح شهر تهران به‌ویژه در مناطقی که درصد استفاده از مواد مخدر در آن نسبت به سایر مناطق بیشتر است، اقدام کنند. تشکیل قرارگاه اجتماعی با حضور سایر نهادهای مربوطه در حوزه اجتماعی برای بررسی و مسائل و مشکلات اجتماعی شهر تهران با محوریت شهرداری اقدامی مناسب است اما عملکرد این قرارگاه که بیشتر معطوف به جمع‌آوری معتادان شده است رضایت‌بخش نیست.

او افزود: جمع‌آوری معتادان و نگهداری آنها در مراکز برای بهبود، علاج مشکل اعتیاد در شهر تهران نیست و این روش بدون آنکه خروجی مطلوبی در بُعد درمان اعتیاد داشته باشد، بیشتر هزینه‌زا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد