آمریکا هواپیماهای افغانستان را در زمان خروج تخریب کرده بود


آمریکا هواپیماهای افغانستان را در زمان خروج تخریب کرده بود

سخنگوی وزارت دفاع طالبان از تعمیر یک هواپیمای آمریکایی C -۱۳۰ خبر داد و گفت: آمریکا در زمان خروج تمام هواپیماهای جنگی را تخریب کرده بود.

«عنایت الله خوارزمی» سخنگوی وزارت دفاع دولت موقت طالبان گفت: یک هواپیمای ترابری آمریکایی C -۱۳۰ که در زمان خروج نیروهای خارجی تخریب شده بود، تعمیر و آماده پرواز شده است.

وی افزود: این هواپیمای توسط مهندسان و متخصصان وزارت دفاع تعمیر شده است.

خوارزمی اظهار داشت: در زمان ورود طالبان به کابل، هیچ هواپیمایی آماده پرواز نبوده و تمام هواپیماها را نیروهای آمریکایی قبل از خروج تخریب کرده بودند.

این اظهارات در شرایطی است که اداره بازرس ویژه آمریکا برای افغانستان گزارشی را در خصوص میزان تجهیزات خریداری شده از سوی آمریکا برای نیروهای امنیتی افغانستان ارائه کرده است.

سیگار ضمن رد اخبار خرید 80 میلیارد دلار تجهیزات برای نظامیان افغانستان گفته است که از 2005 تا زمان تسلط طالبان بر افغانستان 18 میلیارد دلار تجهیزات برای نیروهای امنیتی افغانستان خریداری شده است.

اداره بازرسی ویژه آمریکا برای افغانستان به نقل از وزارت دفاع این کشور گفته که بیشتر این تجهیزات در جنگ‌ها از بین رفته است.

با سقوط دولت گذشته افغانستان، تجهیزات نیروهای امنیتی به دست گروه طالبان افتاد و باعث انتقادهای شدید سیاست‌مداران ایالات متحده شده است.

هنوز رقم دقیق تجهیزات نظامی که در اختیار طالبان قرار گرفته مشخص نیست.

آمریکا هفت میلیارد دلار تجهیزات نظامی در افغانستان جا گذاشت

پیش از این شبکه «سی‌ان‌ان» خبری به نقل از گزارش وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به کنگره این کشور منتشر کرد که در آن تاکید شده است، نزدیک به هفت میلیارد دلار تجهیزات نظامی آمریکا بعد از خروج از افغانستان، در این کشور جا مانده است.

طبق خبر سی‌ان‌ان، این رسانه نزدیک به دموکرات‌ها گزارش ارسالی وزارت دفاع آمریکا به کنگره آمریکا را رویت کرده و محتوای آن را دیده است.

شبکه سی‌ان‌ان در روایت خود درباره باقی ماندن تجهیزات نظامی آمریکا بعد از خروج از افغانستان نوشت: «این تجهیزات اکنون در کشوری است که تحت کنترل دشمنی است که ایالات متحده طی دو دهه گذشته سعی در بیرون راندن آن داشت: طالبان».

در گزارش وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که در اختیار کنگره قرار گرفته، آمده است که این وزارتخانه هیچ برنامه‌ای برای بازگشت به افغانستان برای «بازیابی یا انهدام» تجهیزات نظامی بر جای مانده در این کشور ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس