اعلام وضعیت اضطراری برای اقیانوس‌ها


اعلام وضعیت اضطراری برای اقیانوس‌ها

دبیرکل سازمان ملل همزمان با گردهمایی رهبران جهان در شهر لیسبون پرتغال گفت:‌ اقیانوسها در وضعیت اضطراری قرار دارند.

آفتاب‌‌نیوز :

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: جهان در بحبوحه وضعیت اضطراری اقیانوسها قرار دارد و به دولتها تاکید کرد ;i برای حفظ سلامت اقیانوسها اقدامات بیشتری انجام دهند.

آنتونیو گوترش در مراسم افتتاحیه کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد اقیانوس که با حضور رهبران جهان و سران دولتهای ۲۰ کشور جهان در پرتغال برگزار شد، گفت: متاسفانه، ما تصور می‌کردیم که اقیانوس‌ها همیشه هستند اما امروز با شرایطی روبرو هستیم که آن را وضعیت اضطراری اقیانوس می دانم. باید جریان را تغییر دهیم.

دبیرکل سازمان ملل افزود: خودخواهی برخی کشورها مانع از تحقق تلاش‌ها برای دستیابی به توافق بر سر معاهده‌ای شده که مدت‌ها در انتظار آن بودیم تا از اقیانوس‌های جهان محافظت شود.

در ماه مارس، کشورهای عضو سازمان ملل به دلیل عدم توافق بر سر طرحی برای حفاظت از دریاهای آزاد در برابر بهره برداری بیش از حد مورد انتقاد محققان و فعالان محیط زیست قرار گرفتند. از ۶۴ درصد دریاهای آزاد که فراتر از مرزهای سرزمینی قرار دارند، در حال حاضر تنها ۱.۲ درصد حفاظت شده اند.

بر اساس گزارش وضعیت آب و هوای جهانی سازمان جهانی هواشناسی در سال ۲۰۲۱، افزایش سطح آب دریاها، گرم شدن اقیانوس ها، اسیدی شدن اقیانوس ها و انباشت گازهای گلخانه ای در سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است.

به گزارش روزنامه گاردین، گوترش تاکید کرد: کشورهایی که در مناطق کم ارتفاع قرار دارند و شهرهای ساحلی با خطر وقوع سیل مواجه هستند، در حالیکه آلودگی، موجب از بین رفتن مناطق ساحلی می شود و صید بی رویه نیز به ذخایر ماهی آسیب می زند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!