امیرعبداللهیان: برادرانه متذکر شدم حضور اسرائیل برای منطقه نحس است


امیرعبداللهیان: برادرانه متذکر شدم حضور اسرائیل برای منطقه نحس است

امیرعبداللهیان گفت: در سفر آقای چاووش اوغلو به تهران من پیشنهاد تدارک یک نقشه راه جامع و بلندمدت را به ایشان دادم و در سفرم به ترکیه پیشنهاد مکتوب‌مان را تحت عنوان همکاری‌های جامع و بلندمدت در حوزه‌های اقتصادی،...

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، وزیر امور خارجه با بیان این‌که درباره حساسیت‌های ایران در خصوص حضور رژیم صهیونیستی بی پرده با چاووش اوغلو مذاکره کردیم، گفت: برادرانه به ایشان متذکر شدم حضور این رژیم قطعا برای کشورهای منطقه نحس بوده و خواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که بعدازظهر یکشنبه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات ترکیه و در پاسخ به دعوت «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود به آنکارا سفر کرد، در صفحه اینستاگرامش درباره دیدارش با وزیر خارجه ترکیه نوشت: به دعوت آقای چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به این کشور سفر کردم. هم در جمع خبرنگاران و هم در مذاکرات دوجانبه تآکید داشتم در چارچوب سیاست همسایه محور، تحکیم و توسعه روابط با کشور ترکیه در دستورکار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

وی افزود: در سفر آقای چاووش اوغلو به تهران من پیشنهاد تدارک یک نقشه راه جامع و بلندمدت را به ایشان دادم و در سفرم به ترکیه پیشنهاد مکتوب‌مان را تحت عنوان همکاری‌های جامع و بلندمدت در حوزه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی، نظامی، دفاعی و گردشگری را به وزیر خارجه ترکیه ارائه کردم. ما در تدوین این سند اتفاق نظر داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: در این جلسه در خصوص نحوه تبادل زندانیان و مجرمان و تسهیل امور کنسولی، رایزنی‌های مفیدی صورت گرفت.

امیرعبداللهیان به اوضاع سوریه نیز اشاره کرد و افزود: در رابطه با سوریه گفت‌وگوهایی با آقای چاووش اوغلو داشتم. به ایشان اعلام کردم جمهوری اسلامی ایران نگرانی‌های امنیتی ترکیه در این خصوص را درک می‌کند، اما معتقدیم می‌توان این نگرانی‌ها را از راه مسالمت آمیز و گفت‌وگو رفع کرد.

وزیر خارجه بیان کرد: در خصوص حساسیت‌های ایران در خصوص حضور رژیم صهیونیستی بی پرده با برادر عزیزم چاووش اوغلو مذاکره کردیم و برادرانه به ایشان متذکر شدم حضور این رژیم قطعا برای کشورهای منطقه نحس بوده و خواهد بود. هر چند معتقدیم ترکیه هیچگاه از آرمان آزادسازی قدس کوتاه نیامده و ان‌شاءالله نخواهد آمد.

وزیر امور خارجه همچنین در نشست خبری مشترک با همتای ترکیه‌ای با بیان این‌که حساسیت و ملاحظات ایران درباره صهیونیست‌ها و تحرکات این رژیم را به صراحت در دیدار با چاووش اوغلو بیان کردم، ابراز امیدواری کرد که دور جدید گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها با واقع بینی آمریکا و سه کشور اروپایی به نقطه توافق منجر شود. (بیشتر بخوانید)

گفتنی است رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دیشب هم با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان: برادرانه متذکر شدم حضور اسرائیل برای منطقه نحس است

وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به آنکارا گفته بود که تمرکز اصلی این سفر برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور است و امشب هم با اردوغان دیدار خواهد کرد. این نخستین سفر امیرعبداللهیان به ترکیه بعد از تصدی این سمت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها