عدالت مالیاتی با سامانه مودیان ممکن می شود؟


عدالت مالیاتی با سامانه مودیان ممکن می شود؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛ یک کارشناس اقتصادی می گوید: این اتفاق نظر وجود دارد که نظام مالیات ستانی در ایران با مشکلات مختلفی مواجه است. این مساله سبب کاهش درآمدهای دولت از محل مالیات شده است....

به گزارش اقتصادآنلاین؛ یک کارشناس اقتصادی می گوید: این اتفاق نظر وجود دارد که نظام مالیات ستانی در ایران با مشکلات مختلفی مواجه است. این مساله سبب کاهش درآمدهای دولت از محل مالیات شده است. در نتیجه دولت به اجبار برای تامین کسری بودجه مجبور به استتقراض از بانک مرکزی، فروش نفت، فروش اوراق قرضه می شود که آثار زیانبار آن در اقتصاد به خوبی نمایان است.

میرهادی رهگشای در ارتباط با مشکلاتی که عدم پرداخت مالیات ایجاد می کند، اظهار داشت: عدم پرداخت مالیات سبب اختلاف طبقاتی می شود،یکی از اهداف مهم برای وضع قوانین مالیاتی تنظیم گری اقتصاد است، یعنی اخذ پلکانی مالیات از اشخاص با درآمد بالا لزوما با هدف افزایش در آمد دولت انجام نمی شود، بلکه یکی از اهداف آن جلوگیری از افزایش اختلاف طبقاتی است.

وی در ادامه افزود: مالیات در گروهی از فعالیت های سوداگرانه مانند خرید و فروش در بازار مسکن، خودرو و.... برای کنترل مبادلات هیجانی اخذ می شود، باید توجه داشت عدم اخذ مالیات سبب از دست دادن کارکرد های تنظیم گرایانه مالیات می شود.

رهگشای در ادامه اشاره کرد: کارکرد غلط نظام مالیاتی نیازمند اصلاح است که شاید بخش کوچکی از آن مربوط به تصویب قانون جدید و یا اصلاح قوانین قبلی باشد اما بخش عمده ی آن اساسا نیازی به قانون ندارد و فقط مربوط به عزم دستگاه مجری در این زمینه است.

این کارشناس در خصوص سامانه مودیان که برای اخذ مالیات هوشمند ایجاد شده نیز بیان کرد: این اقدام حتما گامی به سمت تحقق کارکرد های تنظیم گری و درآمدی مالیات است، یعنی در این سامانه توان حل مشکلات عدم شناسایی مودیان واقعی مالیاتی توسط سازمان امور مالیات وجود دارد. همچنین در کنار آن اقدامات دیگری مانند سقف گذاری در تراکنش های بانکی افرادی که پرونده ی مالیاتی ندارند، انجام شده که به حرکت به سوی اخذ مالیات عادلانه کمک می کند.

رهگشای در پایان در خصوص مزایای اجرای اخذ مالیات عادلانه گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته بخش زیادی از درآمد دولت از طریق اخذ مالیات تامین و دریافت مالیات عادلانه سبب کنترل تورم می شود؛ در پی آن سرمایه دولت برای اجرای طرح های عمرانی افزایش یافته که این موضوع به رشد اقتصادی کشور کمک قابل توجهی می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا