نامه جبهه اصلاحات به رئیسى


اعتماد: «راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی فعلی کشور چیست؟» این پرسشی است که در شرایط فعلی کشور که شاخص‌های اقتصادی در بحرانی‌ترین شکل قرار گرفته و نرخ تورم بر اساس داده‌های مستند مرکز آمار ایران بالاترین رکوردهای خود طی ۴۳سال اخیر را...

اعتماد: «راهکار برون‌رفت از مشکلات اقتصادی فعلی کشور چیست؟» این پرسشی است که در شرایط فعلی کشور که شاخص‌های اقتصادی در بحرانی‌ترین شکل قرار گرفته و نرخ تورم بر اساس داده‌های مستند مرکز آمار ایران بالاترین رکوردهای خود طی ۴۳سال اخیر را ثبت کرده، در فضای عمومی و تخصصی کشور مطرح شده است.

ابهامی که پاسخگویی به آن می‌تواند، چشم‌انداز تازه‌ای پیش روی کشور باز کند و به مدیران و سیاستگذاران برای عبور از چالش‌ها یاری رساند.جبهه اصلاحات ایران به عنوان یکی از فراگیرترین نهادهای سیاسی و عمومی کشور در چنین شرایطی با ارسال نامه‌ای خطاب به ابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم راهکارهای اجرایی برای حل مشکلات ارایه داده است.

جبهه اصلاحات در این نامه با تاکید بر نقش مشارکت‌های عمومی در کاهش آسیب‌ها و مشکلات از دولت خواسته می‌شود زمینه اقناع عمومی را در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و راهبردی فراهم کند تا از طریق گسترش مشارکت‌های عمومی بستر حل مشکلات فراهم شود. در فراز آغازین این نامه خطاب به رییس‌جمهور آمده است: « امروز بیش از ده ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم با رویکرد برکناری مدیران گذشته کشور با عنوان «مسببین وضع موجود» و برکشیدن جمعی از مدیران، با عنوان «جوانان مومن و انقلابی» می‌گذرد. صرف‌نظر از چگونگی تاثیری که این تغییرات مدیریتی در نحوه اداره کشور برجای گذاشته است، نکته درخور توجه آن است که برخلاف اظهارات سابق‌الذکر، هیچ‌گونه نشانه‌ای از بهبود معنادار، ولو اندک، در وضعیت عمومی کشور و معیشت مردم به چشم نمی‌آید تا بتوان آن را به عامل «تغییر مدیریت» کشور نسبت داد. به نظر ما نباید نشانی اشتباه به جامعه داد.

بخش عمده‌ای از شرایط بسیار سخت فعلی برای مردم و دولت از جمله تورم بالا و نیز تشدید آن در سال جاری، نرخ رشد اقتصادی نازل و بروز عدم تعادل‌های شکننده در اقتصاد ملی، ناشی از سیاست‌های نادرست در عرصه بین‌المللی، تحریم‌های ظالمانه و بحران هسته‌ای کشور است.

در این میان، اتخاذ سیاست‌های نادرست اقتصادی اخیر، نهایتا نقشی تشدیدکننده در وضعیت ناگوار کنونی ایفا کرده است. در بخش دیگری از این نامه آمده است: انجام هر اقدام اصلاحی در ساختارهای اقتصادی، به فرض صحت طراحی و اجرای آن که در خصوص اقدام اخیر دولت محل تردید فراوان است، باید با تاب‌آوری جامعه هماهنگ باشد. دولت جنابعالی بر خلاف انتظار همه اهل نظر در تعیین تکلیف سیاست‌های مرتبط با روابط خارجی، زمان و فرصت زیادی را از دست داده است.

عنایت دارید که متناسب با عادی شدن روابط خارجی ایران با کشورهای صنعتی یا ادامه تحریم‌های ظالمانه فعلی، بسته‌های سیاستی متناسب با وقوع هر وضعیت، باید طراحی و اجرا شود. اما اقدامات اخیر دولت بدون توجه به نقش سیاست خارجی اعمال شده‌اند. در این نامه اضافه شده است: بررسی قانون بودجه کل کشور که محصول مشترک دولت و مجلس است، نشان می‌دهد که متاسفانه به بهانه مبارزه با رانت و قاچاق، با گران کردن بخش مهمی از مایحتاج مردم، دولت و مجلس صرفا دنبال منابع برای تامین کسری بودجه بوده‌اند.» جبهه اصلاحات در ادامه تلاش می‌کند راهکارهای عملیاتی برای عبور از چالش‌ها ارایه کند: «و اما راه‌حل‌های مورد توجه اصلاح‌طلبان:

۱- احیای برجام و رفع تحریم‌ها علیه ملت و دولت ایران اولین گام مهم و شرط لازم برای حل مشکلات کنونی کشور و از وظایف مسلم دولت محترم بوده است. هر چند بهتر می‌بود که مجلس محترم و مقامات عالیرتبه نظام با درخواست دولت دکتر روحانی مبنی بر امضا و نهایی کردن فرآیند احیای برجام که بر اساس اطلاعات ما امکان آن کاملا فراهم شده بود، موافقت می‌کردند تا کار را برای دولت جنابعالی آسان شود. ولی اکنون به ‌هر تقدیر این وظیفه و انتظار متوجه دولت جنابعالی است تا با کسب اختیارات لازم، هر چه سریع‌تر موضوع مذاکرات هسته‌ای کشور را با شجاعت و بر اساس تامین منافع ملی کشور به نتیجه برسانید.

۲- پس از احیای برجام، اعمال سیاست تنش‌زدایی در روابط بین‌الملل ایران و گسترش و عادی‌سازی روابط کشور با کشورهای منطقه و غربی و شرقی صرفا بر اساس منافع ملی از ضرورت‌های اداره کم‌هزینه و کارآمد کشور است.

۳- بازسازی روابط بانک‌های ایرانی با بانک‌های بین‌المللی از طریق به نتیجه رساندن مذاکرات مربوط به FATF لازمه گشایش در روابط اقتصادی ایران و حمایت از تولید رقابتی و باصرفه است و به کاهش هزینه‌های کشور و افزایش درآمد دولت می‌انجامد.

۴- افزایش صادرات نفت در سقف ظرفیت‌های تولید قبلی با هدف افزایش درآمد دولت و کاهش هزینه‌های زندگی و معیشت مردم در کوتاه‌مدت و بازگشت پرقدرت ایران به بازارهای جهانی نفت و گاز از طریق افزایش ظرفیت‌های تولید و اختصاص منابع حاصل از آن برای تحقق اهداف توسعه فراگیر کشور در میان‌مدت باید محقق شود. توجه به فرصت محدود ایران برای تبدیل شدن به یک قطب مهم تولید نفت، با توجه به گرایش‌های جهانی به سمت انرژی‌های نو ضرورتی غیرقابل انکار است. وابستگی سایر کشورها به نفت و گاز و اقتصاد ایران قدرت بازدارندگی‌ای در برابر تهدیدها به ایران می‌دهد که از عوامل بازدارنده مورد نظر جنابعالی و همفکران‌تان که روی آن سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی صورت گرفته است، می‌تواند موثرتر باشد.

۵- استفاده از دانش، تکنولوژی و منابع مالی خارجی در کوتاه‌مدت و جلب سرمایه‌های خارجی در میان‌مدت می‌تواند اهداف رشد اقتصادی بر زمین‌مانده سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ را احیا کند و درآمد سرانه کشور را بهبود ببخشد. توجه داشته باشید که اگر در هفده سال گذشته که ایران درگیر پرونده هسته‌ای بوده است، رشد اقتصادی سالانه ۸ درصد (هدف سند چشم‌انداز) محقق شده بود امروز حجم اقتصاد ایران سه برابر وضع موجود و از پیشگامان منطقه می‌بود.

۶- از نظر ما با توجه به تورم بالا و شرایط سخت جامعه، هر نوع اصلاح ساختاری در اقتصاد ایران و آزادسازی احتمالی قیمت‌ها (به فرض صحت) باید پس از اجرای پنج راهکار و سیاست مذکور و افزایش درآمد سرانه کشور و بازسازی قدرت خرید مردم و البته به صورت تدریجی و مرحله و مرحله به انجام برسد. اصلاح ساختاری نه صرفا با هدف تغییر روش پرداخت یارانه بلکه باید با هدف تجهیز منابع برای رشد و توسعه شتابان و فراگیر و پایدار کشور باشد. جناب آقای رییسی، جنابعالی و ریاست و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی توجه داشته باشید که پایداری نظام جمهوری اسلامی به عنوان دستاورد مهم انقلاب اسلامی و میراث امام خمینی (ره) و به مثابه چتر امنیتی بر سر ایران و ایرانیان باید همواره اصل مهم و راهبردی تلقی شود و این هدف جز با جلب رضایت عمومی مردم حاصل نمی‌شود. خطای استراتژیک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در عدم شناخت مشکلات کشور و اشتباه در تشخیص اولویت‌ها و نیز راهکارها در گسترش نارضایتی وسیع فعلی که تهدیدکننده بالقوه‌ای برای امنیت کشور است، قابل اغماض نیست. تا قبل از آنکه زمان از دست برود به پیشگاه ملت ایران ادای احترام کنید و با شناخت اولویت‌ها و پذیرش راهکارهای عالمانه در مسیر بهبود زندگی مردم و پیشرفت ایران عزیز گام ‌بردارید.


رونوشت: ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر قالیباف جهت استحضار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران