مشکلات دانشگاه تربیت مدرس برای پذیرش دانشجویان جدید


مشکلات دانشگاه تربیت مدرس برای پذیرش دانشجویان جدید

رئیس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان کارشناسی در این دانشگاه گفت: برای اداره دانشگاه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنیم که مساله کمبود بودجه تغذیه دانشجویی و مشکلات کمبود خوابگاه از مهم‌ترین آنها است.

مشکلات دانشگاه تربیت مدرس برای پذیرش دانشجویان جدید

دکتر فرهاد دانشجو در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: ظرفیت پذیرش مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس در سال جاری برای گروه‌های آموزشی مختلف متفاوت است ولی در مجموع حدود ۲ تا ۲.۵ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: افزایش ظرفیت در همه دانشگاه‌ها بر اساس معیارهایی است که در نظام آموزش عالی کشور تعیین شده و شامل نسبت استاد به دانشجو، امکانات دانشگاهی، ظرفیت‌های خالی برای جذب اعضای هیات علمی و نسبت دانشجو به استاد است.

دکتر دانشجو در زمینه نسبت استاد به دانشجو گفت: هر عضو هیات علمی، به عنوان مثال یک استاد تمام می‌تواند ۵ یا ۶ دانشجو دکتری را به طور همزمان راهنمایی کند و تا زمانی‌ که یکی از این دانشجویان فارغ‌التحصیل نشوند، امکان پذیرش دانشجوی جدید برای این استاد وجود ندارد.مجموع این معیارها بررسی می‌شود و در نهایت با نظر گروه‌ها و دانشکده‌ها، جمع بندی نهایی صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به مشکلات این دانشگاه در پذیرش دانشجویان جدید خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل ما به عنوان یک دانشگاه تحصیلات تکمیلی، فرسودگی تجهیزات و آزمایشگاه‌های ما است. چراکه دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشجویان دکتری باید رساله داشته باشند. به این ترتیب آزمایشگاه‌ها و تجهیزات در دانشگاه ما نقشی اساسی دارند. در ۷۰ درصد مواقع در بسیاری از رشته‌های علوم پایه، فنی مهندسی و علوم پزشکی، نیاز به کارهای آزمایشگاهی وجود دارد و اگر تجهیزات آزمایشگاهی به‌روز نباشند، مسئله محور بودن پایان نامه‌ها و رسالات، حل مشکلات کشور و نوشتن مقالات دچار خدشه می‌شود.

وی با بیان اینکه البته ما آزمایشگاه‌های به‌روزشده‌ای هم داریم، تصریح کرد: بسیاری از آزمایشگاه‌های ما تجهیزات به‌روز ندارند و این بزرگترین دغدغه ما است.

دکتر دانشجو با اشاره به دیگر مشکلات موجود در دانشگاه تربیت مدرس گفت: مشکل دیگری که در دانشگاه ما وجود دارد، بحث فرسودگی خوابگاه‌ها است. چراکه ما در دانشگاه تربیت مدرس خوابگاه‌هایی داریم که در شأن یک خوابگاه پایتخت کشور نیست و نمی‌تواند انتظارات دانشجو را برآورده کند، این خوابگاه‌ها واقعا دچار مشکل هستند. البته در تلاش هستیم با دریافت بودجه، این خوابگاه‌ها را در تابستان بازسازی کنیم.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه فرسودگی خوابگاه‌ها در تمامی دانشگاه‌های خوب کشور وجود دارد، اظهار کرد: زمانی که دانشجو وارد دانشگاه می‌شود، انتظاراتی دارد که حق هم دارد. این دانشجویان جزء رتبه‌های تک رقمی هستند و پیش از ورود به دانشگاه حداقل‌هایی در ذهنش دارد، و زمانی که وارد دانشگاه می‌شود و با این انتظارات روبه رو نمی‌شود، دلسرد می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌ خوابگاه‌ها در دانشگاه تربیت مدرس گفت: خوابگاه‌های ما ظرفیت بسیار محدودی دارد. ما به دانشجویان اعلام کرده‌ایم که تعهدی برای تامین خوابگاه نداریم اما به رتبه‌های ۱ تا ۹ حتما خوابگاه ارائه می‌دهیم. این رقم در سال به حدود ۸۰۰ نفر می‌رسد. ما در حال حاضر ۱۰۰۰ خوابگاه کم داریم.

دکتر دانشجو با اشاره به مشکلات تغذیه‌ای در دانشگاه تربیت مدرس گفت: ما به لحاظ بودجه‌ای دچار مشکل هستیم . ما دوست داریم که به دانشجویان تنوع تغذیه‌ای بدهیم و کیفیت تغذیه را بهبود بخشیم اما بودجه‌ها به حدی پایین است که نه می‌توان تنوع تغذیه‌ای داشت و نه می‌توان کیفیت را ارتقا بخشید. در شرایط فعلی ۳۵۰۰ تومان هزینه تغذیه از دانشجو دریافت میکنیم. نزدیک ۱۶۵۰۰ تومان سازمان امور دانشجویان برای تغذیه پرداخت می‌کند. ولی در حال حاضر غذا با یک کیفیت عادی،‌ ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان است. بنابراین این ما به التفاوت ۳۰ تا ۳۳ هزار تومان است از جانب خود دانشگاه و از درآمدهای دانشگاه تامین می‌شود. از ترم جدید و از مهر ماه، روزانه ۵ هزار غذای دانشجویی ارائه می‌دهیم که این مبلغ به ۱۸۰ میلیون تومان در روز می‌رسد و برای تامین این مبلغ دچار مشکل هستیم.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس در پایان گفت: تمام این مشکلاتی که ذکر شد، مشکلات فرهنگی ایجاد می‌کند و موجب دلسردی دانشجویان از تحصیل می‌شود. سعی داریم با همه امکاناتی که داریم،‌بهینه تصمیم گیری و مدیریت کنیم و نتیجه رو به رشدی داشته باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا