دلار چند؟


دلار چند؟

با توجه به افزایش قیمت دلار در مدت اخیر و تلاش دولت برای کنترل نرخ آن چه چشم‌اندازی برای آینده این ارز وجود دارد؟

به گزارش بنکر (Bankerقیمت دلار پس از افزایش انتظارات تورمی در جامعه و همچنین سرگردانی در نتیجه مذاکرات روندی افزایشی در پیش گرفت و این روزها نوسان اندکی دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ دلار در صرافی ملی پس از روند افزایشی کندی که در ماه‌های گذشته داشت در مدت اخیر به قیمت ۲۷ هزار و ۶۹۲ تومان رسید.

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی گفت: با توجه به حرکت دولت به اسم جراحی اقتصادی و آزادسازی قیمت‌ها فنری از دید تورمی در جامعه آزاد شد که خود را در قیمت دلار آزاد نشان داد.

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی درخصوص قیمت دلار گفت: دلار ممکن است تا ۲۷ هزار تومان نیز کاهش پیدا کند.

این کارشناس درمورد نرخ مقاومت دلار در بازار آزاد نیز گفت: نرخ ۳۲ تا ۳۳ هزار تومانی موقتی است و بعید است قیمت‌ها در این محدوده بماند. از طرف دیگر بعید است که قیمت دلار به بالای این اعداد برسد. مگر اینکه خبری بیابد که تا به حال به گوش مردم نرسیده باشد، مثل خروج کامل ایران از برجام.

همچنین علی صادقین، دیگر کارشناس بازارهای مالی درمورد پیش‌بینی خود از قیمت دلار بیان کرد: درصورت عدم احیای برجام قیمت دلار متناسب با تورم و نقدینگی بالا می‌رود.

ردپای بایدن در بازار ارز

عده‌ای از معامله‌گران معتقدند توافق برجام همچنان در هاله‌ای از ابهام است. مسافرت جو بایدن به خاورمیانه می‌تواند فشار سیاسی به ایران را افزایش دهد و نرخ دلار در تهران صعودی شود.

با این حال، این گمانه‌زنی‌های سیاسی در حالی مطرح می‌شود که برخی فعالان باور دارند،‌ دلار در سال‌های اخیر رشد سنگینی را تجربه کرده است. در این شرایط آن‌ها انتظار دارند که سطح تقاضا با توجه به تاریخچه قیمتی، دچار محدودیت‌های بیشتری شود.


پیش بینی رئیس کل بانک مرکزی


رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که انجام معاملات ارزی تسهیل شده و صادرکنندگان زیادی از ما تقاضا داشتند که ارزشان را در این بازار عرضه کنند بنابراین پیش بینی می‌شود آرامش بیشتری را در روزهای آینده در بازار ارز شاهد باشیم و قیمت‌ها متعادل‌تر خواهدشد.

علی صالح آبادی با اشاره به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری کشور گفت: در سامانه نیما حواله جات را به خوبی پوشش می‌دهیم البته صرافان و فعالان بازار انتظار داشتند که ما امکان انجام معاملات توافقی را فراهم کنیم و طی توافقی که با صادرکنندگان و با صرافان و کانون صرافان انجام شد از هفته گذشته روز دوشنبه امکان انجام معاملات ارزی به صورت توافقی و بر اساس مکانیزم بازار در صرافی‌ها فراهم شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟