تایید حضور کارکنان سیا و کماندو‌های ناتو در اوکراین


تایید حضور کارکنان سیا و کماندو‌های ناتو در اوکراین

مقامات نظامی سابق آمریکا حضور کارکنان سیا و کماندو‌های ناتو در اوکراین را تایید می‌کنند.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: کارکنان سیا و کماندو‌های انگلیس، فرانسه، کانادا و لیتوانی از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین در این کشور حضور دارند، هرچند دولت آمریکا و کشور‌های ناتو منکر استقرار نیرو‌های خود در اوکراین هستند. آیا در حالی که نظامیان اوکراینی روز به روز از نظر قوای تسلیحاتی ضعیف‌تر می‌شوند، این تلاش‌های مخفیانه غرب به زحمتش می‌ارزد؟

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، فیلیپ جیرالدی، مقام سابق سیا و مامور اطلاعاتی این نهاد می‌گوید: «به نظرم گزارش نیویورک تایمز از هر جهت گزارش درستی است و همان چیزی است که من این روز‌ها به گوشم می‌خورد. آموزش‌های فراوانی در پایگاه نظامی گرافنوور آلمان می‌دهند تا اوکراینی‌ها با تسلیحات جدید آشنا شوند. همچنین رده‌هایی از سربازان عملیات ویژه و کارکنان اطلاعاتی در حال عملیات در غرب اوکراین هستند. آن‌ها یونیفورم نظامی ندارند و بسیاری از آن‌ها با پوشش‌های مختلفی مثل تعلق به سفارتخانه‌ها یا سازمان‌های مردم نهاد خارجی کار می‌کنند. همه این‌ها یعنی بایدن و دیگر رهبران غربی درباره مشارکت در نبرد اوکراین دارند دروغ می‌گویند.»

آمریکا پیش از عملیات ویژه روسیه برای نظامی زدایی و نازی زدایی از اوکراین ۱۵۰ مربی نظامی خود را از این کشور بیرون برد. با این حال، به گزارش نیویورک تایمز، برخی عوامل سیا مخفیانه به فعالیت در این کشور ادامه داده اند و هدایت غالب اطلاعات دریافتی از آمریکا به نیرو‌های اوکراینی را بر عهده دارند.

علاوه بر این، کماندو‌های متحدان آمریکا در ناتو در حال اداره جریان تسلیحات و تجهیزات در اوکراین و آموزش نظامیان این کشور هستند. نیویورک تایمز به نقل از مقامات غربی نوشته است این کماندو‌ها در کنار نظامیان اوکراینی در خط مقدم نبرد نیستند.

این روزنامه می‌گوید هرچند آمریکا و کشور‌های عضو ناتو به فعالیت این نیرو‌ها در اوکراین اذعان نمی‌کنند، اما روسیه و دیگر سرویس‌های اطلاعاتی سراسر جهان از این مساله آگاهند.

جیرالدی می‌گوید: «اگر برخی از این سربازان با لباس غیر نظامی کشته شوند یا بدتر از آن اسیر شوند و درباره نقششان حرف بزنند وضع بایدن به هم خواهد ریخت. دولت بایدن اعتبار و احتمالا آینده سیاسی خودش را با این گره زده که می‌تواند کاری کند اوکراین بدون تسلیم به درخواست‌های روسیه از مهلکه بگریزد.»

کارن کیاتکوفسکی، سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا و تحلیلگر سابق وزارت دفاع این کشور می‌گوید: «استقرار پرسنل سیا (شامل عوامل نظامی و اطلاعاتی) در مراحل نخست هر جنگ طولانی که با حمایت آمریکا به راه بیفتد، امری معمول است و هدف دیگر این کار دستکاری در اوضاع سیاسی کشور هدف در درازمدت است.»

تایید حضور کارکنان سیا و کماندو‌های ناتو در اوکراین

او گفت: «این آینده‌ای است که راهبردسازان نومحافظه کار در واشنگتن و متحدان انگلیسی و اروپایی آن‌ها برای اوکراین متصور شده اند. دولت آمریکا و سیا اوکراین را سکویی مفید و قابل گسترش در رقابت با فدراسیون روسیه قلمداد می‌کنند، به جای این که به راه حلی مبتنی بر مذاکره بیندیشند که در آن اوکراین به عنوان یک کشور بی طرف و ثمربخش ایفای نقش کند.»

این تحلیلگر سابق وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد تلاش دولت آمریکا در این راستا تلاشی جدی است چرا که پول عملیات‌های سیا و فروش سلاح و حمایت و آموزش نظامی آزادانه از کنگره و دولت بایدن سرازیر می‌شود. این وضعیت نشان می‌دهد عملیات‌های اطلاعاتی در داخل اوکراین و اطراف آن برای دولت آمریکا «اهمیت حیاتی» دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد