ایرانسل در رویداد هوشمندسازی توزیع گاز شرکت کرد


ایرانسل در رویداد هوشمندسازی توزیع گاز شرکت کرد

شرکت ایرانسل در رویداد هوشمندسازی توزیع گاز حاضر شد و در یک پنل تخصصی به ارائه آخرین دستاوردهای خود در حوزه هوشمندسازی پرداخت.پنل تخصصی اولین رویداد توسعه همکاری‌های دانش بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز طبیعی در عصر روز دوشنبه 6 تیر...

شرکت ایرانسل در رویداد هوشمندسازی توزیع گاز حاضر شد و در یک پنل تخصصی به ارائه آخرین دستاوردهای خود در حوزه هوشمندسازی پرداخت.

پنل تخصصی اولین رویداد توسعه همکاری‌های دانش بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز طبیعی در عصر روز دوشنبه 6 تیر 1401 در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد. این رویداد به منظور ارائه‌ی توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در زمینه هوشمندسازی انرژی و تعامل مستقیم آنها با بخش‌های حاکمیتی از جمله شرکت ملی گاز ایران برگزار شد.

در رویداد هوشمندسازی توزیع گاز چه گذشت؟

رویداد هوشمندسازی توزیع گاز با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد و مسئولانی مانند وزیر نفت، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و برخی از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در آن حضور داشتند. از جمله مهم‌ترین محورهای موضوعی که در این رویداد مورد بحث و بررسی قرار گرفتند می‌توان به کنتور هوشمند، زیرساخت‌های انتقال داده، پلتفرم‌های تحلیل داده و الزامات و مقررات و تنظیم‌گری اشاره کرد.

رویداد هوشمندسازی توزیع گاز در دو بخش نمایشگاهی و ارائه‌محور برگزار شد که در بخش نمایشگاهی شاهد نمایش توانمندی‌ها و محصولات شرکت‌های فعال در زنجیره ارزش هوشمندسازی و اندازه‌گیری هوشمند بودیم. پلتفرم کنترل و مدیریت هوشمند کنتورهای گاز یکی از مهم‌ترین محصولاتی بود که در این بخش ارائه شد. این پلتفرم را ایرانسل بر پایه فناوری اینترنت اشیا (NB-IoT) و با همکاری بخش دانشگاهی، کنتورسازی اکباتان و شرکت فناپ زیرساخت طراحی و پیاده‌سازی کرده است.

ایرانسل در پنل تخصصی این رویداد به ارائه مهم‌ترین دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود در حوزه الزامات، زیرساخت‌ها و تنظیم‌گری حوزه هوشمندسازی پرداخت. مدیر ارشد فروش سازمانی ایرانسل در این باره گفت:

ایرانسل اولین شرکت ارائه دهنده شبکه مبتنی بر فناوری NB-IoT بوده است. متاسفانه پیش از این به خاطر مسائلی مانند هزینه تامین تجهیزات سخت افزاری توسط شرکت‌های متقاضی دریافت این خدمات و نبود پیش نیازهای نرم افزاری در سازوکارهای داخلی شرکت‌ها، بازار آمادگی لازم را برای استفاده از این خدمات نداشت. البته ایرانسل شرایطی را به وجود آورده تا این خدمات به صورت هات اسپات در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار بگیرد و در مرحله بعد برای توسعه آن اقدامات لازم انجام شود.

وی در ادامه با اشاره به مسائل موجود در حوزه تنظیم‌گری این عرصه، اظهار کرد اکنون در بحث اینترنت اشیا و خوانش از راه دور، مشکلات و خلاهای قانونی و حقوقی در زمینه‌هایی مثل مقررات ثبت نام سیم کارت، شماره‌دهی و مالکیت وجود دارد که مراجع مربوطه باید با ورود به این مسائل، موانع و خلاهای قانونی را رفع کنند.

یکی از الزامات زندگی امروزی، هوشمندسازی خدمات شهری در مدیریت منابع و انرژی و همچنین ارائه خدمات نوین شهری است. استفاده از راهکارهای شهر هوشمند می‌تواند نقش موثری در جلوگیری از مخاطرات ناشی از تخریب محیط زیست و تغییرات آب‌وهوایی داشته باشد. راهکارهای شهر هوشمند همچنین یکی از اصلی‌ترین مشوق‌های جامعه جهانی به منظور هوشمندسازی دستگاه‌ها و تجهیزات بر مبنای اینترنت اشیا محسوب می‌شود و باعث دوچندان شدن انگیزه دولت‌ها برای حرکت به سوی شهرهای هوشمند شده است.

راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا از جمله پایش آب، هوا و خاک مناطق شهری و کنترل میزان آلاینده‌های شهری و صنعتی، به پاکسازی محیط زیست نیز کمک بزرگی می‌کند و در همین خصوص، شهرهای هوشمند موفق شده‌اند تا 20 درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند.

از دیگر دغدغه‌های به وجود آمده بر اثر افزایش جمعیت شهرها می‌توان به مشکلات حمل و نقل و ترافیک شهری اشاره کرد که مدیریت هوشمند حمل و نقل و ترافیک در شهرهای هوشمند را نیز مورد توجه قرار داده است. از کارکردهای این سامانه باید به استخراج الگوهای ترافیکی، تشخیص لحظه‌ای حوادث و تصادف‌ها و پیش‌بینی تغییرات الگوی ترافیکی اشاره کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق