تخصیص یارانه و بن خرید از بهترین راه‌های فروش کتاب است


تخصیص یارانه و بن خرید از بهترین راه‌های فروش کتاب است

مدیر مسئول انتشارات طوبی گفت: پنج سال است که بحث تخصیص یارانه از طریق کتابفروشی‌ها به مصرف کننده نهایی شکل گرفت و طرح فصلی خانه کتاب برگزار شد.

علی حاجی تقی مدیر مسئول انتشارات طوبی گفت: سیاست‌های چند دهه اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از کتاب و کتابخوانی است که با برگزاری نمایشگاه بین المللی و نمایشگاه‌های استانی سعی بر برنامه ریزی در راستای دستیابی به هدف حمایت از کتاب و کتابخوانی داشته اند.

سیاست تکراری در حمایت از کتاب و کتابخوانی برای وضعیت فعلی جوابگو نیست

به گفته حاجی تقی، برگزاری نمایشگاه بین المللی و استانی با تمام مزایایی که برای حمایت از کتاب و کتابخوانی داشته است امروزه نقد‌های جدی را می‌توان به این مسئله وارد کرد، زیرا امکان برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی با رویکرد سابق در دهه ۶۰ یا ۷۰ در زمان حال وجود ندارد و به چنین طرح‌های نمی‌شود نگاه حمایتی از مقوله کتاب را داشت.

مسیر توزیع کتاب به مراکز پخش و کتابفروشی ها آسیب میزند

این مدیر مسئول انتشارات گفت: از آن جایی که نمایشگاه‌ها ناشر محور هستند، اولین نقدی که به سیاست‌های نمایشگاهی می‌توان داشت این خواهد بود که برای مسیر توزیع کتاب به مراکز پخش و کتابفروشی‌ها آسیب زننده هستند، همچنین در اقتصاد امروز که بخش خصوصی باید وارد شود تا مراکز پخش و کتابفروشی تاسیس شود، کتابفروشی‌های مدرن در حال شکل گیری هستند.

او می‌گوید: موازی کاری که با ایجاد بازارچه‌های کتاب ریز و درشت استانی، مترویی، حیاط مسجدی و.. صورت می‌گیرد اثر مخرب و نا امنی برای سرمایه گذاری و ادامه حیات در بخش خصوصی دارد.

بر اساس گفته‌های حاجی تقی، در پنج سال گذشته بحث تخصیص یارانه کتاب از طریق طرح‌های فصلی خانه کتاب مطرح شد، در این سیاست یارانه محور بحث تخصیص یارانه‌ها از طریق کتابفروشی‌ها به مصرف کننده‌ی نهایی شکل گرفت و این گونه بود که طرح‌های فصلی خانه کتاب برگزار شد.

طرح های فصلی خانه کتاب

حاجی تقی گفت: در طرح فصلی خانه کتاب هر فردی با مراجعه کتابفروشی‌های شهر خود از طریق سیستم تعریف شده و با ارائه کد ملی می‌توانست با مبلغ تعیین شده‌ای مثلا ۱۰۰ یا ۱۵۰ هزار تومان از یارانه خرید کتاب بهرمند شود که اولین یارانه خرید کتاب با ۵۰ هزار تومان بود و در صورت خریدی به مبلغ ۲۰۰ هزارتومان حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آن کتاب به صورت تخفیف از یارانه اش کسر میشد.

به گفته این مدیر مسئول انتشارات، این طرح توسط مردم با استقبال خوبی مواجه شد، زیرا می‌توانستند بدون رنج سفر و یا رفتن به نمایشگاه بین المللی کتاب در بازه‌ی زمانی خاص، به کتابفروشی شهر و محله خود مراجعه و کتاب تهیه کنند.

مزایای طرح فصلی خانه کتاب نسبت به سایر طرح های حمایتی

حاجی تقی گفت: شعار طرح‌های فصلی خانه کتاب، حمایت از کتابفروشی‌های محله بود، مزایای این طرح در مقایسه با سایر طرح‌های حمایتی بسیار زیاد است، در طرح‌های فصلی خانه کتاب علاوه بر تخصیص یارانه، سه حلقه ارتباطی مرکز پخش، ناشر و کتابفروش سود می‌برند که در نهایت کسب و کارشان رونق خواهد گرفت.

ارائه یارانه و بن کتاب از بهترین راه های فروش کتاب

او می‌گوید: ارائه یارانه و بن کتاب بهترین مسیر برای فروش کتاب است، به این معنا که تمام کتابفروش‌ها کتاب را از مرکز پخش و مرکز پخش‌ها از ناشر دریافت کنند تا مصرف کننده بتواند مستقیم از کتابفروشی‌ها کتاب مدنظر خود را تهیه کند، در غیر این صورت با نادیده گرفتن مرکز پخش و کتابفروش مشکلات این گروه بیشتر خواهد شد.

طرح فصلی خانه کتاب ویژگی های لازم در حمایت از کتابخوانی را دارد

مدیر مسئول انتشارات طوبی گفت: طرح‌های فصلی خانه کتاب تمامی ویژگی‌های لازم برای حمایت از کتاب و کتابخوانی را دارد و می‌تواند جایگزین نمایشگاه‌های استانی آسیب زا و بخش فروش نمایشگاه بین المللی شود، اما متاسفانه در عمل شاهد هستیم به همان نسبتی که مردم، کتابفروشان، ناشرین، موزعین کتاب از این طرح استقبال می‌کنند به همان میزان این طرح از طرف مسئولین با مهری مواجه شده است.
او می‌گوید: این طرح در سال دوم با خطر تعطیلی مواجه شد که از طریق فضای مجازی درخواستی صورت گرفت و در حمایت از این طرح نامه مکتوب را به وزارت ارشاد ارسال و طرح را احیا کردیم.

طرح فصلی خانه کتاب تقویم منسجمی ندارد

به گفته حاجی تقی، بودجه طرح فصلی خانه کتاب مدام دست خوش تغییرات شده است و بودجه مصوب و کار گروه مشخصی ندارد، متاسفانه در یک سال‌ اخیر وضعیت این طرح بسیار ضعیف‌تر از گذشته شده است، برگزاری چنین طرحی در حال حاضر مبهم است، زیرا طرح زمستانه و بهارانه به دلیل فاصله زمانی کم با زمان برگزاری نمایشگاه کتاب اجرا نشده و خبری از اجرای طرح تابستانه وجود ندارد.

او گفت: با وجود برگزاری طرح تابستانه در آینده، چنین طرحی تقویم مشخصی ندارد که با توجه به اهمییت این طرح باید از قبل در هر فصل ، ماه برگزار شدن طرح مشخص شود و اطلاع رسانی دقیق و به موقع صورت بگیرد.

لزوم توجه بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به به بخش فرهنگی کشور

به گفته حاجی تقی، از وزارت فرهنگ و ارشاد ارشاد اسلامی به عنوان نهاد نظارتی و هماهنگ کننده‌ی بخش فرهنگی کشور انتظار می رود نسبت به توزیع بودجه فرهنگی این بخش بخش جدی‌تر عمل کند و تقویم مشخصی برای آن درنظر بگیرد، این طرح‌های فصلی مثل نمایشگاه کتاب باید دارای نوآوری شوند و اگر بخواهند به همان شکل گذشته مرتب ادامه پیدا کنند مسلما دچار آسیب می‌شوند که در صورت داشتن کارگروه از اعضای صنف و افراد خلاق مرحله به مرحله پیشرفت خواهند کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)