روسیه: همکاری نظامی پنج کشور حاشیه خزر شروع می‌شود


روسیه: همکاری نظامی پنج کشور حاشیه خزر شروع می‌شود

وزیر خارجه روسیه از تسریع کار بر روی توافقنامه تقویت اقدامات اعتمادساز و همکاری نظامی پنج کشور حاشیه دریای خزر خبر داد.

روسیه: همکاری نظامی پنج کشور حاشیه خزر شروع می‌شود

به گزارش راهبرد معاصر، وزیر امور خارجه روسیه سه شنبه شب به وقت تهران گفت سران پنج کشور ساحلی دریای خزر (روسیه، ایران، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان) بر تسریع کار بر توافقنامه تقویت اقدامات اعتماد ساز و همکاری نظامی در دریای خزر موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در یک نشست مطبوعاتی گفت: «همکاری نظامی. ما بر اهمیت همکاری در این زمینه تاکید کردیم. پیشنهاد شد کار بر روی توافقنامه توسعه اقدامات اعتمادسازی در خصوص فعالیت‌های نظامی کشور‌های ساحلی دریای خزر تسریع شود.»

به گفته لاوروف، طرفین همچنین تاکید کردند که حضور نیرو‌های مسلح کشور‌های غیرحاشیه خزر در منطقه منتفی است.

لاوروف خاطر نشان کرد: «طرفین با قاطعیت و بدون ابهام بر اصل کنوانسیون درباره وضعیت دریای خزر تاکید کردند که هرگونه حضور نظامی کشور‌های غیرخزری و غیر ساحلی در اینجا قابل بحث نیست.»

وی افزود: «در مورد دریانوردی به طور کلی، از جمله دریانوردی غیرنظامی، تصمیم گرفته شد که بر اساس کنوانسیون وضعیت دریای خزر، دریانوردی در اینجا فقط برای کشتی‌هایی که پرچم هر یک از کشور‌های دریای خزر را حمل می‌کنند امکان‌پذیر است. این اصل همچنین شامل ورود به دریای خزر و خروج هر کشتی از دریای خزر. ما نیز در اینجا به وضوح این اصل را تایید کرده‌ایم.»

«یوری اوشاکوف» دستیار رئیس جمهور روسیه نیز با اشاره به برگزاری اجلاس خزر در «عشق آباد» در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «مسکو انتظار دارد نشست سران خزر ماهیت راهبردی و همکاری چندجانبه در منطقه را تایید کند.»/فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن