خروج سرمایه‌ داران آمریکا از روسیه


خروج سرمایه‌ داران آمریکا از روسیه

مایکروسافت در واکنش به حمله روسیه به اوکراین کسب وکار خود در این کشور کاهش و به خروج کامل اقدام کرد.

خروج سرمایه‌ داران آمریکا از روسیه
با تداوم جنگ روسیه و اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه در زمینه‌های انرژی، ورزشی (حذف روسیه از جام جهانی قطر) و دیگر موارد حالا خروج سرمایه، سرمایه داران اروپایی و بخصوص آمریکایی از این کشور رقم خورده است. طبق گزارشی جدید مایکروسافت در واکنش به حمله روسیه به اوکراین کسب وکار خود در این کشور را در وهله اول به میزان قابل توجهی کاهش و اینبار به خروج کامل اقدام کرد.

به نقل از راشاتودی، برد اسمیت، رئیس مایکروسافت اعلام کرد که این شرکت آمریکایی به کاهش تجارت خود در روسیه تا زمانی که چیزی از آن باقی نماند، ادامه می‌دهد.

اسمیت در مصاحبه اینترنتی با واشنگتن پست گفت که این غول فناوری ایالات متحده در مدت خروج خود از روسیه، حمایت لازم را برای نیروی کار خود در این کشور ارائه خواهد کرد.

مایکروسافت پیش از این از برنامه تعلیق کل فروش و خدمات جدید خود در روسیه در ماه مارس خبر داده بود. این شرکت نرم‌افزاری دلیل این اقدام را تحریم‌های مرتبط با اوکراین علیه مسکو ذکر کرده بود.

در ماه جاری میلادی، شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که شرکت مایکروسافت از زمان اعلام تصمیم برای خروج، فعالیت خود را در روسیه کاهش داده است.

طبق گزارش‌ها، مایکروسافت متعهد شده است که تمام تعهدات قراردادی موجود با کارمندان روسی را به پایان برساند، این مرحله بیش از ۴۰۰ کارگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مایکروسافت یک شرکت چندملیتی آمریکایی است که نرم‌افزار‌های کامپیوتری و لوازم الکترونیکی مصرفی تولید می‌کند و خدمات مرتبط در این زمینه را نیز ارائه می‌دهد.

برخی از شناخته‌شده‌ترین محصولات این شرکت، سیستم عامل ویندوز، برنامه مایکروسافت آفیس و کنسول بازی ایکس‌باکس هستند.

این شرکت به مجموعه‌ای از شرکت‌های بزرگ فناوری غربی، از جمله اپل، آی‌بی‌ام، SAP، سیسکو و دل ملحق شده است که تصمیم گرفتند قرار گرفتن در معرض تحریم‌های روسیه را کاهش دهند یا پس از رویداد‌های اوکراین از بازار این کشور خارج شوند.
خروج سرمایه‌داران آمریکا از روسیه/ شرکت مایکروسافت روسیه را ترک می‌کند

به نقل از رویترز، در ماه گذشته شرکت مایکروسافت اعلام کرد که فعالیتش را در روسیه کاهش خواهد داد. به این ترتیب ۴۰۰ کارمند مایکروسافت تحت تاثیر اقدام جدید شرکت قرار می‌گیرند. این درحالی است که چند شرکت بزرگ از جمله اپل، نایک و دل نیز ارتباطات خود با روسیه را کاهش داده یا قطع کرده اند. همچنین این شرکت آمریکایی در اوایل مارس فروش محصولات سرویس‌های جدید در روسیه را تعلیق کرد.

پیش از مایکروسافت نیز، متا پلتفرمز (مالک فیس بوک) و گوگل نیز اقداماتی برای محدود کردن درآمدزایی رسانه‌های دولتی روسیه از طریق تبلیغ در پلتفرم شان انجام داده اند.

شرکت مایکروسافت اخیراً اعلام کرد که مایکروسافت توانسته است برخی از حملات گروه هکری به نام استرونتیوم (Strontium) به اهدافی در اوکراین را مختل کند. این گروه که سال‌ها تحت نظر این شرکت قرار داشت، به انجام دادن حملات متعدد به نهاد‌های اوکراینی متهم بود.

گروه هکری Strontium با آژانس‌های اطلاعاتی و نظامی کشور روسیه نیز در ارتباط است و تحت نام‌های Fancy Bear یا APT ۲۸ هم شناخته می‌شود. همچنین گروه هکری مذکور سابقه‌ای طولانی از هدف قرار دادن اوکراین و آمریکا داشته است و می‌توان رد پای آن‌ها را در حملات سایبری به کمیته ملی دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ و حمله به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا مشاهده کرد.

کمپانی مایکروسافت از توقیف ۷ دامنه اینترنتی خبر داد که دامنه‌های مذکور متعلق به گروه هکری Strontium بودند. شرکت مایکروسافت در خصوص این اقدام خود توضیح داد که در روز چهارشنبه ۶ آوریل، حکم دادگاهی را دریافت کردند که به این شرکت اجازه می‌داد کنترل هفت دامنه اینترنتی را که Strontium برای انجام این حملات استفاده می‌کرد، در دست بگیرند. از آن زمان، این دامنه‌ها را به یک حفره‌ای که توسط مایکروسافت کنترل می‌شود هدایت کرده‌اند، تا بتوانند استفاده فعلی Strontium از این دامنه‌ها را کاهش دهند و اعلان‌های قربانی را فعال کنند.

بر اساس گزارشات ارائه شده توسط مایکروسافت، استرانسیوم از زیرساخت‌ها برای هدف قرار دادن موسسات اوکراینی از جمله سازمان‌های رسانه‌ای استفاده می‌کرد. همچنین موسسات دولتی و اندیشکده‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا که در سیاست خارجی دخیل هستند را هدف قرار داده است.

شرکت مایکروسافت در وب‌سایت خود اعلام کرده است:

ما بر این باوریم که استرانسیوم در تلاش برای ایجاد دسترسی طولانی مدت به سیستم‌های اهداف خود، ارائه پشتیبانی تاکتیکی برای تهاجم فیزیکی و استخراج اطلاعات حساس بوده است. ما به دولت اوکراین درباره فعالیتی که شناسایی کرده‌ایم و اقدامی که انجام داده‌ایم نیز اطلاع داده‌ایم.

شرکت مایکروسافت در خصوص این محدودسازی و ایجاد اختلال بیان داشت که این اختلال بخشی از یک سرمایه‌گذاری بلندمدت مداوم است که در سال ۲۰۱۶ برای انجام اقدامات قانونی و فنی برای تصرف زیرساخت‌های مورد استفاده استرونتیوم آغاز شد. قبل از این رویداد شرکت مایکروسافت ۱۵ بار از طریق این فرآیند برای به دست گرفتن کنترل بیش از ۱۰۰ دامنه تحت کنترل استرانسیوم اقدام کرده بود. حملات استرانسیوم تنها بخش کوچکی از فعالیت‌هایی است که در اوکراین دیده شده است.

«تیم برت»، رئیس بخش اعتبار و امنیت مشتریان شرکت مایکروسافت در این باره اعلام کرده:

«به نظر ما Strontium قصد داشت تا دسترسی بلندمدتی را با سیستم‌های مورد استفاده توسط اهداف خود برقرار کند و برای تهاجم فیزیکی نیرو‌های روس پشتیبانی تاکتیکی و اطلاعاتی فراهم کند. ما همچنین دولت اوکراین را هم در جریان این فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته از سوی خودمان قرار داده‌ایم.»

قابل توجه است که برا اساس گزارشات ارائه شده توسط شرکت گوگل در ماه‌های گذشته گروه Fancy Bear به همراه یک گروه هکری بلاروسی به نام Ghostwriter حمله‌ای را علیه مقامات اوکراین و لهستان ترتیب دادند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی