سهم ایران از دریای خزر چقدر است؟


سهم ایران از دریای خزر چقدر است؟

ششمین دوره اجلاس کشورهای ساحلی دریای خزر درحال برگزاری است تا بازهم موضوع میزان سهم ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر از این دریا مطرح شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، سهم ایران از دریای خزر چقدر است؟

به نقل از باشگاه خبرنگاران، ماجرای سلسله نشست های کشورهای ساحلی دریای خزر زمانی شروع شد که تنها پنج روز از تیر ۱۳۷۰ گذشته بود و جمهوری سوسیالیستی شوروی با اعلامی رسمی منحل شد تا درپی آن جمهوری‌های جدیدی از جمله ۴ کشور در کناره‌های دریای خزر (روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان) تاسیس شود و به دنبال آن بحث تعیین سهم هریک از این چهار کشور در کنار ایران آغاز شود.

خزر، ۶۵۰۰ کیلومتر ساحل دارد؛ از این میزان، ۵۸۴۳ کیلومتر متعلق به شوروی بود و تنها ۶۵۷ کیلومتر آن برای ایران است.

روح الله مدبر کارشناس مسائل اوراسیا در این باره می‌گوید در بحث تقسیم سهم دریای خزر موضوع ما با طرف روس حل شده است و اندک اختلافات باقی مانده میان ایران با جمهوری آذربایجان و ترکمنستان است و این شیطنت رسانه‌های غربگراست که می‌خواهند در این موضوع مثل سایر موارد دیگر ایران را در مواجهه با روسیه قرار دهند که نکته خیلی مهمی است و ما با طرف روسی هیچ مسئله در بحث دریای خزر نداریم.

این کارشناس مسائل اوراسیا با اشاره به ششمین دوره اجلاس کشورهای ساحلی دریای خزر گفت: اینبار نسبت به دوره‌های قبلی اجلاس متفاوت تر و چند پله بالاتر ارزیابی می‌شود.

چراکه رئیس جمهور جدید ترکمنستان یکی از کشورهایی که در بحث دریای خزر با آن اختلاف داشتیم در سفر به تهران رسما از رئیسی برای سفر به عشق آباد دعوت می‌کند که این موضوع در کنار تعامل ایران و روسیه با یکدیگر و سفر آتی پوتین رئیس جمهور روسیه به تهران‌ وزن چانه زنی جمهوری اسلامی را بالا برده و راه را برای رسیدن به یک بیانیه پایانی که مکمل اجلاس‌های گذشته است همواره‌تر می‌کند.

کریدور شمال جنوب نهایی می‌شود؟

حل مسئله سهم هر کشور از جمله ایران از دریای خزر طبق آنچه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست با همتایان خود یک روز قبل از برگزاری این دور از اجلاس تعیین خطوط مبدا نامید می‌تواند به توسعه ابر پروژه هایی مثل کریدور شمال جنوب منجر شود که بیش از دو دهه معطل مانده است.

وزیر امور خارجه ایران، عصر روز گذشته برای شرکت در نشست وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی خزر به عشق آباد ترکمنستان سفر کرده است.

ایسنا نوشت، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز پیش از ترک تهران به مقصد دوشنبه پایتخت ترکمنستان اظهار کرد: این سفر با دعوت رئیس جمهور کشور ترکمنستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر انجام می شود.

وی ادامه داد: دریای خزر میراث و سرمایه مشترک کشورهای ساحلی این دریا است و پیش از ۲۷۰ میلیون جمعیت از این دریا بهره مند می شوند. ما روابط خوبی با کشورهای همسایه دریای خزر داریم لکن در این اجلاس آنچه مورد بحث قرار می گیرد، علاوه بر رژیم حقوقی دریایی خزر و استفاده صلح آمیز با مقصد ارتقای امنیت در دریایی خزر، همکاری میان کشورها در حوزه حمل و نقل، ترانزیت، تجارت و هکاری میان کشورها در مدیریت منابع زنده در دریای خزر و حفظ محیط زیست و مانع شدن برای حضور بیگانگان در دریای خزر است که مورد اتفاق همه کشورهای ساحلی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید