آیا قیمت گوشی های موبایل در سال 2023 باز هم افزایش خواهد داشت؟


آیا قیمت گوشی های موبایل در سال 2023 باز هم افزایش خواهد داشت؟

با وجود تورم جهانی و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و تولید قطعه، آیا قیمت جهانی گوشی های موبایل در سال 2023 مجددا افزایش خواهد داشت؟بر کسی پوشیده نیست که گوشی‌ های هوشمند هر سال در حال گران‌تر شدن هستند و این روند افزایشی احتمالا در سال 2023 با جهشی...

با وجود تورم جهانی و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و تولید قطعه، آیا قیمت جهانی گوشی های موبایل در سال 2023 مجددا افزایش خواهد داشت؟

بر کسی پوشیده نیست که گوشی‌ های هوشمند هر سال در حال گران‌تر شدن هستند و این روند افزایشی احتمالا در سال 2023 با جهشی دیگر نیز همراه خواهد شد. طبق آخرین پیش‌بینی‌ها، TSMC، بزرگ‌ترین کارخانه اختصاصی تولید تراشه در دنیا، قصد دارد طی سال آینده، قیمت قطعات خود را تا 6 درصد افزایش دهد. این تصمیم می‌تواند قیمت گوشی های موبایل را در سال 2023 با افزایشی دوباره مواجه کند.

اولین شایعات در مورد افزایش احتمالی قیمت گوشی های موبایل در ماه می سال جاری منتشر شد و اکنون نیز TSMC پیشنهادی را در زمینه افزایش قیمت پردازنده‌های خود ارائه کرده است. پیش‌تر در سال 2020، این شرکت تایوانی از افزایش قیمتی پرده برداشته بود که منجر به بالا رفتن 20 تا 40 درصدی هزینه‌های تولید آن برای مشتریان شد.

آیا قیمت گوشی های موبایل در سال 2023 باز هم افزایش خواهد داشت؟آیا قیمت گوشی های موبایل در سال 2023 باز هم افزایش خواهد داشت؟

با اینکه رشد اخیر قیمت گوشی های موبایل، چندان قابل توجه نبوده است؛ اما یک عامل را در این میان نباید نادیده گرفت. سال گذشته، برندهای بزرگ گوشی‌های هوشمند تمام تلاش خود را به‌کار گرفتند تا از طریق عدم افزایش قیمت محصولات، سهم خود در بازار را حفظ کنند.

برخی از شرکت‌ها نظیر شیائومی مجبور شدند تا به‌وسیله کاهش بودجه تبلیغاتی و بازاریابی، قیمت گوشی‌های هوشمند خود را پایین نگه دارند. با این وجود، پیش‌بینی می‌شود که در برهه‌ای این قیمت‌ها بالاخره افزایش یابند، به‌ویژه اگر این شرکت‌ها بخواهند از کاهش مشاغل و سایر اقدامات بزرگ‌تر خودداری کنند.

متوسط قیمت گوشی های موبایل طی سالیان اخیر

به گزارش Counterpoint، در سال 2021 شاهد افزایش 10 درصدی در میانگین قیمت فروش گوشی‌های هوشمند در آمریکای شمالی بودیم که عمدتا به دلیل بالا رفتن هزینه‌های حمل‌ونقل و قطعات اتفاق افتاد. با در نظر گرفتن همه عوامل، این افزایش سالانه، احتمالا به طور کامل رشد قیمتی 20 تا 40 درصدی TSMC را نشان نمی‌دهد.

آیا قیمت گوشی های موبایل در سال 2023 باز هم افزایش خواهد داشت؟آیا قیمت گوشی های موبایل در سال 2023 باز هم افزایش خواهد داشت؟

افزایش 10 درصدی متوسط قیمت گوشی های موبایل در سه فصل اول سال 2021

عامل تاثیرگذار دیگر در قیمت تراشه، نوع سیلیکون است. TSMC در کنار تمرکز بر روی عملکرد چیپست‌های خود برای حفظ سودآوری، گره‌های 2 و 3 نانومتری جدیدی در دست تولید دارد که احتمالا نقش عمده‌ای در افزایش هزینه‌های تولیدی خواهند داشت.

با دنبال کردن این سرنخ می‌توان دریافت که گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار در سال 2023 و سال‌های بعد به احتمال زیاد گران‌تر خواهند شد، زیرا شرکت‌های بزرگی نظیر اپل و سامسونگ در تلاش هستند تا تراشه‌های جدید را در دستگاه‌های جدید و رده‌بالای خود قرار دهند.

از سوی دیگر، تراشه‌های میان‌رده و پایین‌رده نه تنها تولید آسان‌تر داشته و ارزان‌تر هستند، بلکه به دلیل عدم نیاز به فناوری پیشرفته، به راحتی قابل دسترس بوده و اغلب شرکت‌ها نیز از قبل پردازنده‌هایی را برای گوشی‌های میان‌رده خود ذخیره کرده‌اند.

به طور خلاصه، احتمالا در سال 2023 افزایش قیمت هر چند جزئی اما جهانی را در گوشی‌ های موبایل رده‌بالا و پرچم‌دار خواهیم داشت، اما از طرف دیگر، این امر ممکن است منجر به رشد قیمت‌ها در مدل‌های میان و پایین‌رده نیز بشود.

منبع :Phonearena

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موبایل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا