بیانیه گروه هفت علیه دلار!/ علت افزایش قیمت دلار چیست؟


بیانیه گروه هفت علیه دلار!/ علت افزایش قیمت دلار چیست؟

قیمت دلار بازار آزاد در چند روز روند کاهشی داشت و حتی از قله قیمتی خود پایین آمد. اما از دیروز روند نزولی قیمت دلار متوقف شد و قیمت این ارز حدود ۵۰۰ تومان بیشتر شد. برخی معتقدند این افزایش قیمت متاثر از بیانیه گروه هفت درباره ایران است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار از ابتدای هفته جاری قیمت دلار روند نزولی داشت اما این کاهش قیمت آهسته بود و بازار هر روز با احتیاط به کاهش قیمت تن می‌داد. اما روند نزولی تا جایی پیش رفت که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند احتمالا قیمت دلار به زودی وارد کانال ۲۹ هزار تومان می‌شود.

به خصوص در شرایطی که قیمت دلار هرات هم دو روز قبل وارد کانال ۲۹ هزار تومان شد و تا ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان هم رسید. اما دلار هرات هم از روز گذشته روند افزایشی داشت و پس از آن هم دلار در بازار تهران کمی نوسان یافت.

بیانیه گروه هفت علیه دلار!

برخی از تحلیلگران معتقدند این افزایش قیمت ممکن است متاثر از آخرین بیانیه گروه ۷ در خصوص پرونده هسته‌ای ایران باشد. در این بیانیه سران گروه هفت اعلام کرده‌اند که «ما بر تعهد آشکار خود بر این که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای بسازد، تاکید می‌کنیم. راه حل دیپلماتیک بهترین راه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.»

پس از انتشار این بیانیه، ایران هم به آن واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد، بیانیه سران گروه ۷، عامدانه نقض فاحش توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط آمریکا و اعمال تحریم‌های غیر قانونی حداکثری علیه ایران را نادیده می‌گیرد.

ناصر کنعانی تاکید کرد: ما بخش‌هایی از بیانیه نهایی سران کشورهای عضو گروه ۷ که علیه جمهوری اسلامی ایران است را به شدت محکوم می‌کنیم. چنین مجموعه‌ای از مواضع و رفتار غیر‌مسئولانه و تنش‌زای صادرکنندگان بیانیه، بیشترین تهدید را متوجه امنیت بین المللی کرده است و این در حالیست که بروشنی وامدار مدارای جمهوری اسلامی ایران در قبال توافق هسته‌ای هستند که اگر نبود، امروز موضوعی برای مذاکره باقی نمی‌ماند، اما عامدانه چشمان خود را به این حقیقت می‌بندند.

بیانیه گروه هفت علیه دلار!/ علت افزایش قیمت دلار چیست؟

ردپای برجام در بازار دلار ایران

به نقل از اقتصادنیوز، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتی نوشت: پس از رایزنی‌هایم در تهران، تیم من در دوحه برای هماهنگی و تسهیل تبادلات غیرمستقیم بین مذاکره‌کنندگان آمریکایی و ایرانی است.

امیرعبداللهیان هم گفته قرار ما بر این است مذاکرات سه‌جانبه غیرمستقیم را داشته باشیم. برای رسیدن به توافق خوب، پایدار و قوی آمادگی داریم و جدی هستیم.

پیش بینی بازار ارز از مسیر برجام

عده‌ای از معامله‌گران نسبت به مذاکرات خوشبین هستند. اما برخی از تحلیلگران معتقدند در پایان روز اول مذاکرات، هنوز نمی‌توان چشم‌اندازی درخصوص بازه زمانی گفتگوها مشخص کرد و مسائل مهم ایران و آمریکا یعنی خارج کردن سپاه از فهرست تروریستی، دادن تضمین توسط آمریکا و لغو تحریم‌ها هنوز حل نشده است بنابراین این دسته از بازیگران ارزی سعی می کنند با احتیاط روانه بازار شوند.

عده‌ای از تحلیلگران بازار معتقدند در صورت احیای توافق هسته‌ای، حداقل در کوتاه مدت اسکناس آمریکایی کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر،‌ این توافق می‌تواند وسعت انتظارات افزایشی را نیز برای یک بازه میان‌مدت مدیریت کند.

آخرین اخبار مربوط به نرخ دلار را در صفحه قیمت دلار تجارت‌نیوز بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو