سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور 1402 از امتحانات نهایی عادلانه و امن تامین می‌شود/ ابلاغ مصوبه کنکوری جدید بعد از آزمون سراسری


سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور 1402 از امتحانات نهایی عادلانه و امن تامین می‌شود/ ابلاغ مصوبه کنکوری جدید بعد از آزمون سراسری

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: بر اساس اعلام سازمان سنجش فرصت ابلاغ مصوبه کنکوری شورا در خصوص تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری تا ۱۵ تیرماه تعیین شده و امیدواریم رییس جمهور تا قبل از این زمان، این مصوبه را ابلاغ کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ منصور کبگانیان در حاشیه جلسه یکصد و شصت و چهارم ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران، با اشاره به لحاظ کردن سوابق تحصیلی برای دانش آموزانی که در سایر رشته گروه‌هایی غیر از آنچه که از مقطع دبیرستان فارغ التحصیل شده اند، توضیح داد: در اذهان عمومی نسبت به سوابق تحصیلی سوء تفاهمی وجود دارد و برخی‌ها بر این تصور هستند که نمره‌ای که در دوران دبیرستان کسب می‌کنند، همان سوابق تحصیلی آن‌ها است. در حالی که سوابق تحصیلی سوابق تحصیلی داوطلبان برای کنکور ۱۴۰۲ از امتحانات نهایی عادلانه و امن تامین می‌شود که در آن یک داوطلب روستایی با داوطلب شهری تفاوتی ندارد و منظور همان آزمون‌های تشریحی است.

او ادامه داد: در نظر گرفتن سوابق تحصیلی برای پذیرش در آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ تنها پایه دوازدهم را شامل می‌شود چون دانش آموزان پایه یازدهم آمادگی لازم را ندارند ضمن آنکه سهم سوابق تحصیلی ۴۰ درصد است و در سال ۱۴۰۳ سوابق پایه یازدهم نیز مشمول این قانون خواهد شد.
کبگانیان با بیان اینکه پس از پایان آزمون سراسری سال جاری بیشتر با مردم صحبت خواهیم کرد، ادامه داد: به تدریج در هر سال دانش آموزان پایه پایین‌تر به این قانون (تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری) اضافه خواهند شد و در نهایت بعد از گذشت چند سال، مبنای عمل، سوابق تحصیلی ۳ سال پایانی تحصیل دبیرستان با ۶۰ درصد تاثیر خواهد شد.
اصلاحیه سوابق تحصیلی استثنائات
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در این زمینه یکسری استثناءهایی از جمله برای دانش آموزان مشغول به تحصیل در هنرستان‌ها و یا رشته‌های هنری هم وجود دارد، اظهار کرد: همه این موارد در اصلاحیه آخری که در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده، لحاظ شده است و توسط ریاست جمهوری ابلاغ خواهد شد. در این اصلاحیه اختیاراتی به شورای سنجش و پذیرش داده شده مبنی بر این که اگر نیاز به تدوین آیین نامه‌ای برای هر کدام از گروه‌های داوطلبان آزمون سراسری در زمینه ایجاد سوابق تحصیلی وجود دارد، در این زمینه اقدام کنند.
کبگانیان ادامه داد: دانش آموزانی که در مهر ماه سال جاری وارد سال آخر دبیرستان شوند، توجه داشته باشند که در آزمون سراسری، سوابق تحصیلی آن‌ها لحاظ خواهد شد و برای افرادی که از دوره دبیرستان فارغ التحصیل شده باشند، برای ایجاد سابقه تحصیلی، آیین نامه‌ای تدوین شده که سوابق تحصیلی نیز برای آن‌ها لحاظ شود.
او در پاسخ به این سؤال که سازمان سنجش اعلام کرده است که اگر آزمون سراسری امسال برگزار و قانون آن ابلاغ نشود، تاثیر سوابق تحصیلی برای سال ۱۴۰۲ اجرا نخواهد شد، گفت: امسال کنکور سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود که داوطلبان با آرامش در این آزمون شرکت می‌کنند. مصوبه تاثیر سوابق تحصیلی ارائه شده و موضوع اصلی آن، ابلاغ شده است و سازمان سنجش هم اعلام کرده است که برای ابلاغ آن تا ۱۵ تیرماه وقت دارند، و ما منتظر هستیم تا قبل از این زمان، مصوبه ابلاغ شود، در این زمینه باید جو روانی داوطلبان در نظر گرفته شود و بعد از این آزمون اخبار خوبی در این زمینه منتشر خواهد شد.
نامه نمایندگان مجلس برای جلوگیری از مصوبه افزایش ظرفیت دانشجوی دندانپزشکی به کجا رسید؟
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تشکر از ۲۰۲ نفر از نمایندگان مجلس و نامه‌ای که در خصوص مصوبه دندانپزشکی به شورا داده‌اند، گفت: نامه مجلس در خصوص جلوگیری از اجرایی شدن مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دندانپزشکی برای این نوشته شد که آن‌ها در این خصوص سؤالاتی داشتند که ما نیز ابهامات را برطرف کردیم و به توافقات خوبی رسیدیم.
او اضافه کرد: نقدهایی از سوی نمایندگان مجلس در این زمینه وارد بود که در اصلاحیه مورد توجه قرار گرفت.
کبگانیان یادآور شد: در آخرین جلسه‌ای که داشتیم، رای قاطع بود و همه اعضا به استثناء یکی دو نفر، همگی به آن رای دادند و این نشان می‌دهد که به همه نقدها پاسخ داده شده و در اصلاحیه ما نیز لحاظ شده است.
انتهای پیام/
منبع: ایلنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس