اسبربانک روسیه آماده تبادلات مالی با ایران است


 اسبربانک روسیه آماده تبادلات مالی با ایران است

افزایش ۸۰درصدی حجم مبادلات با...

افزایش ۸۰درصدی حجم مبادلات با روسیه برنامه‌ریزی برای تولیدات مشترک صنعتی با روسیه بازشدن اولین بندر دریایی روسیه به‌روی کانتینرهای یخچالی ایران

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت در حاشیه دیدار مدیرعامل اسبربانک روسیه با فاطمی امین، وزیر صمت در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما از انجام توافقات و همکاری مالی با اسبربانک روسیه خبر داد و با بیان اینکه اسبربانک روسیه هفتمین بانک بزرگ اروپا و یکی از بزرگترین بانک‌های روسیه با حجم بالای گستره مالی است٬ اظهار کرد: این بانک میان کشورهای اوراسیا یکی از بزرگترین بانک‌هاست و ارتباطات متعدد با کشورهای متعدد از جمله چین٬ ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های مشترک ایران با روسیه در راستای توسعه تجارت با اتحادیه اروپا٬ گفت: پس از پیگیری‌های متعدد و جلسات مستمر از طرف وزیر صنعت٬ معدن و تجارت ایران، رؤسای این بانک به ایران دعوت شدند و در نشستی که برگزار شد، نتایج خوبی در حوزه مبادلات بانکی٬ ارتباطات با بانک‌های فعال کشور برای افتتاح و گشایش حساب جهت انتقال ارز میان ایران و روسیه و توسعه مبادلات تجاری و سرمایه‌گذاری حاصل شد.

به‌گفته پیمان‌پاک٬ افزایش حجم مبادلات دو کشور از جمله مباحث مطرح‌شده در این نشست بود.

افزایش ۸۰درصدی حجم مبادلات با روسیه

وی از افزایش ۸۰درصدی حجم تجارت ایران و روسیه طی سال گذشته خبر داد و گفت: حجم تجارت ایران و روسیه به عدد ۴ میلیارد دلار رسید که در طول تاریخ تجاری ۲ کشور بی‌سابقه بوده است و با ارتباطات مؤثر تجار ایرانی در صنایع مختلف به‌زودی شاهد افزایش چشمگیر این عدد خواهیم بود که رشد ویژه‌ای داشته است.

معاون وزیر صمت به بسترهای مالی مورد نیاز برای دستیابی به رشد تجارت ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: یکی مشکلات در تجارت با روسیه همین موضوعات حوزه مالی است و اگر مشکلات تبادلات مالی مرتفع شود رشد تجارت میان ۲ کشور محقق خواهد شد و به توسعه تجارت سرعت بیشتری می‌بخشد.

به‌گفته وی یکی از موضوعات اصلی جلسه با مدیران و مدیرعامل اسبربانک روسیه در همین زمینه کانال‌های مالی و همکاری‌های مشترک بود.

برنامه‌ریزی برای تولیدات مشترک صنعتی با روسیه

پیمان‌پاک با اشاره به تصمیمات دولت روسیه درباره جایگزینی واردات با بومی‌سازی صنایعی که پیش از این وابسته بودند٬ عنوان کرد: این فرصت مناسبی برای ایران است که در برخی حوزه‌ها مانند لوازم خانگی٬ کشتی‌سازی و بحث‌های زیرساختی و صدور خدمات فنی و مهندسی به این موضوع ورود کند.

وی با ابراز اینکه تمام موارد یادشده نیازمند تأمین مالی است٬ افزود:‌ اسبربانک به‌عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌های تأمین مالی روسیه در جلسه با وزیر صمت در این زمینه مذاکرات جدی داشتند که موفقیت‌آمیز به‌نظر می‌رسد، همچنین در این جلسه در زمینه توسعه روابط الکترونیکی بانکی٬ فین‌تک٬ زیرساخت‌های مجازی و ای‌سی‌تی حوزه بانکی گفتگوهایی صورت گرفته است و نتایح مثبتی از آن حاصل شد.

پیمان‌پاک ادامه داد: حضور این مجموعه‌های بزرگ مالی و بانکی به کشور کمک می‌کند که جهش تجاری و پوست‌اندازی که در هدف‌گذاری برای رشد صنعتی و تجاری در نظر داشتیم٬ محقق شود.

بازشدن اولین بندر دریایی روسیه به‌روی کانتینرهای یخچالی ایران

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مبحث دیگر میان شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران و مجموعه اسبربانک روسیه درباره توسعه گلوگاه‌های موجود در کریدور شمال ـ جنوب بود. موارد مورد بحث توسعه خطوط کشتیرانی٬ زیرساخت‌های بندری و زیرساخت‌های ریلی و لجستیک بود که مورد استقبال قرار گرفت.

وی از باز شدن اولین بندر دریایی روسیه به‌روی کانتینرهای یخچالی ایران خبر داد و گفت: طی ۲ هفته گذشته درهای این بندر به‌روی تجار ایرانی باز شد و در آینده نزدیک کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قصد توسعه آن را دارد.

به‌گفته پیمان‌پاک٬ این خبر بسیار خوبی برای تجار ایران است؛ چراکه کامیون‌ها و کانتینرهای آنها زمان زیادی در مسیر آذربایجان برای رسیدن به مقصد سپری می‌کردند و با این مسیر فرایند آن کوتاه‌تر شده است و جایگزین مناسبی است.

وی با تصریح به اینکه چنین رویکردهایی نیازمند سرمایه‌گذاری است٬ اضافه کرد: بهتر است این سرمایه‌گذاری‌ها به‌صورت مشترک میان ایران و روسیه صورت گیرد و همچنین توسعه زیرساخت‌های بندرانزلی به‌عنوان منطقه آزاد مشترک، درگاهی برای توسعه تجارت با کشور روسیه باشد.

رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: موارد یادشده مهمترین موضوعات مورد بحث در جلسه بود که به توافق رسیدیم و مقرر شد طی ۱۰ روز کاری آینده برنامه‌ای عملیاتی و نقشه راه برای هریک از مذاکرات صورت‌گرفته فراهم شود و وارد بحث اجرایی شویم.

وی درباره تجارت سه‌ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ با کشور روسیه نیز گفت: تجارت ایران و روسیه در سه ماه ابتدای سال با افت نسبی مواجه شد که در مقابل افت ۵۰درصدی واردات روسیه چندان چشمگیر نبود.

پیمان‌پاک با یادآوری اینکه در فروردین و اردیبهشت سال جاری روسیه وارد جنگ با اوکراین شد و فروشگاه‌ها و مراکز تجاری این کشور قفل شدند٬ افزود: اتفاق مهم در این میان کاهش ارزش روبل روسیه بود که موانعی را ایجاد کرد؛ اما با توجه به کمیته توسعه تجاری که از سوی ایران شکل گرفت و پیگیری‌های صورت‌گرفته با همراهی جدی بخش خصوصی کشور در خردادماه امسال تجارت ما با روسیه ۲۷ درصد رشد داشت.

وی تأکید کرد: تمرکز ما در ۲ ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ بر واردات نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور بود تا در این زمینه آسیب جدی و نگرانی در جهت کمبود کالاهای اساسی وجود نداشته باشد.

پیمان‌پاک با اشاره به هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری ایران در سال جاری برای صادرات به روسیه٬ گفت: در این زمینه اعداد متفاوتی اعلام می‌شود اما ما باید واقع‌بین باشیم. در شرایط کنونی که کامیون‌ها به‌علت حجم زیاد تجارت در گمرک آستارا متوقف هستند نمی‌توان توقع رشد یک‌شبه صادرات را داشت.

وی ادامه داد: تعداد پایانه‌های گمرکی ایران در مرزهای مورد نیاز کم و نیازمند زیرساخت است، هرچند که ظرفیت کشتیرانی ایران ۶۰ درصد رشد داشته است؛ اما در حوزه حمل‌ونقل دریایی نیز با کمبود کانتینر مواجه هستیم.

معاون وزیر صمت تأکید کرد: سالها به این مسیر بی‌توجهی شده است و قطعاً طی یک یا ۲ روز زیرساخت‌های آن فراهم نخواهد شد؛ اما نکاتی که به آنها اشاره شد٬ اقداماتی است که در کوتاه‌مدت محقق می‌شود.

وی بر دستیابی به صادرات یک میلیارد دلاری با روسیه در سال جاری تأکید کرد و گفت: این حجم تجارت در ۲ سال آینده افزایش خواهد یافت و افق ۱۰ میلیارد دلاری صادرات به اوراسیا که بارها به آن اشاره شده است تا سال ۱۴۰۴ دست‌یافتنی است.

منبع: تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید