ادعای تروئیکای اروپایی: ایران از فرصت احیای برجام استفاده نکرد


ادعای تروئیکای اروپایی: ایران از فرصت احیای برجام استفاده نکرد

۳ کشور اروپایی حاضر در مذاکرات برجام در بیانیه‌ای مواضع خود درباره توافق هسته‌ای را اعلام و ادعا‌های جدیدی درباره ایران مطرح کردند.

۳ کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان پیش از نشست شورای امنیت با هدف بررسی روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ بیانیه‌ای صادر و مواضع و ادعا‌های خود درباره ایران را تکرار کردند.

تروئیکای اروپایی در ابتدا با ادعای آن‌که «روند احیای برجام از ماه مارس دوباره از سرگرفته شد، اما ایران از این فرصت استفاده نکرد»، مدعی شدند: «تلاش‌های فشرده دیپلماتیک با هدف احیای توافق هسته‌ای به توافقی منجر شد که از اوایل ماه مارس آماده است، اما متأسفانه ایران نتوانست از این فرصت بهره‌گیرد و به تنش‌ها افزود. ایران اقداماتی انجام می‌دهد که توازن را برهم زده و فرصت راهکار دیپلماتیک را از بین می‌برد.»

آن‌ها در ادامه مدعی شدند: «به تازگی ایران نصب و استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته قدرتمند اضافی و حذف تجهیزات نظارتی مرتبط با برجام از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اعلام کرده است. همه این اقدامات در شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای مطرح می‌شود که ایران به افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود در ۲۰ درصد و ۶۰ درصد به سطوح بی‌سابقه ادامه می‌دهد. آژانس هم مأموریتی را برای راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای برجام از شورای امنیت سازمان ملل دریافت کرد. شورای امنیت همچنان آگاهی به تهدید‌های ایران در زمینه هسته‌ای دارد و برنامه ایران هم‌اکنون در پیشرفته‌ترین حالت خود قرار دارد.»

در ادامه این بیانیه مدعی شد که ایران در طول ۳ سال گذشته اقداماتی انجام داده تا برنامه هسته‌ای خود را سرعت دهد و برخی از این گام‌ها در زمانی اتخاذ شده که مذاکرات برای بازگشت تهران و واشنگتن به توافق در حال انجام بوده است.

آن‌ها سپس مدعی شدند: «چنین اقداماتی موانع برای احیای برجام را بیشتر کرده و موانعی برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای ایران و همچنین توانایی آژانس بر نظارت خواهد داشت. ما از ایران می‌خواهیم که گام‌های تشدیدکننده تنش‌های هسته‌ای خود را متوقف کرده و اقدامات معکوس اتخاذ کند، به همکاری کامل با آژانس بازگردد و بدون تأخیر از پیشنهاد کنونی روی میز که به نفع مردم و ملت ایران است، بهره ببرد. ما از تلاش‌های هماهنگ‌کننده برای بازگشت به برجام حمایت کامل می‌کنیم. ایران باید از این فرصت برای منعقد کردن توافق استفاده کند، این اقدام هنوز ممکن است. متأسفانه متوجه شدیم که در نشستی که دیروز در دوحه به پایان رسید، ایران بار دیگر از استفاده از فرصت خودداری و در عوض، مطالبات اضافی و غیرواقعی جدیدی را مطرح کرد.»

در انتهای متن این بیانیه نیز با اشاره به آن‌که «امروز، شورای امنیت درباره تحولات کلیدی برنامه موشکی ایران که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل همخوانی ندارد، بحث خواهد کرد»، آمده است: «شورای امنیت از ایران می‌خواهد که هیچ‌گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک طراحی شده برای حمل تسلیحات هسته‌ای، از جمله پرتاب‌هایی با استفاده از چنین فناوری موشک‌های بالستیک، انجام ندهد. ما هم از ایران می‌خواهیم که از چنین اقدامات تحریک‌آمیزی خودداری کند. ما شدیداً ادامه فعالیت بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه را محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که تمام فعالیت‌ها و اشاعه موشک‌های بالستیک مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و سایر قطعنامه‌های شورای امنیت را متوقف کند. ما همچنین از تلاش‌های دبیرکل آژانس برای بررسی و گزارش هرگونه شواهدی مبنی بر انتقال اقلام، مواد، تجهیزات، کالا‌ها و فناوری یا خدمات مرتبط با قطعنامه ۲۲۳۱، حمایت می‌کنیم.»

شب گذشته نیز وزارت خارجه آمریکا مدعی شکست مذاکرات دوحه برای احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام شد. یکی از سخنگویان این وزارتخانه با اشاره به مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا در قطر گفت: «ما از آن‌که نتوانستیم علی‌رغم ابتکارات اتحادیه اروپا مذاکرات هسته‌ای را به سرانجام برسانیم ناامید شده‌ایم. با این حال، از تلاش های بروکسل در این زمینه سپاسگذاریم.»

پیش‌تر نیز پایگاه آمریکایی آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم با ایران در دوحه بدون هیچ پیشرفتی به پایان رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پیشگیری از دیابت با این میوه