با پیشتازی سامسونگ در تولید تراشه‌های 3 نانومتری، ارزش سهام TSMC به پایین‌ترین سطح سقوط کرد


با پیشتازی سامسونگ در تولید تراشه‌های 3 نانومتری، ارزش سهام TSMC به پایین‌ترین سطح سقوط کرد

با توجه به اعلام خبر شروع تولید تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی ۳ نانومتری سامسونگ، ارزش سهام شرکت تایوانی TSMC به‌ پایین‌ترین سطح خود سقوط کرد.

ارزش سهام TSMC اوایل امروز در کشور تایوان به پایین‌ترین حد خود رسید زیرا رقیب این شرکت یعنی سامسونگ، تولید تراشه با فرایند‌های پیشرفته و جدید را زودتر آغاز کرده و فعلاً در این حوزه پیشتاز است. TSMC و سامسونگ در تولید تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی‌ پیشرفته‌ی ۳ نانومتری با یکدیگر رقابت شدیدی دارند و اعلامیه‌ی امروز غول فناوری کره‌ای، رقیب تایوانی را شکست داد، زیرا انتظار می‌رود TSMC تولید تراشه‌های ۳ نانومتری را از اواخر سال جاری آغاز کند.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس نیز به حفظ ارزش سهام TSMC کمکی نکرد. گفته می‌شود کاهش تقاضا باعث کم‌تر شدن استفاده از ظرفیت تولید کارخانه‌های این تراشه‌ساز شده است.

به گزارش WccfTech، خبر شروع تولید تراشه‌های ۳ نانومتری سامسونگ نیز غافل‌گیرکننده نبود، زیرا رسانه‌های کره‌ای هفته‌ها قبل آن را فاش کرده بودند. بااین‌حال، پیشروی غول فناوری کره‌ی جنوبی در حوزه‌ی تراشه‌سازی، زمانی اتفاق افتاده است که این شرکت به‌عنوان دومین سازنده‌ی بزرگ قراردادی تراشه در جهان با مشکلات احتمالی در عملکرد تراشه‌های ساخته شده با فناوری‌های پیشرفته‌ی خود مواجه شده است؛ مشکلاتی مثل تولید گرمای بیش‌از حد که مشتریان این شرکت را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

ماهیت پیچیده‌ و نیاز به سرمایه‌گذاری درخورتوجه در صنعت نیمه‌هادی، فضای بسیار کمی را برای ورود شرکت‌های جدید باقی می‌گذارد و طراحان تراشه نیز گزینه‌های محدودی برای تولید محصولات موردنظرشان دراختیار دارند. TSMC تولیدکننده‌ی قراردادی در سطح جهان است و نسبت به سامسونگ، سفارش‌های بیشتری از مشتریان دریافت می‌کند. بااین‌حال ظرفیت کارخانه‌های این شرکت تایوانی فقط می‌تواند پاسخ‌گوی تولید محصولات موردنیاز تعداد انگشت‌شماری از مشتریان این شرکت باشد.

خبر شروع تولید تراشه‌های مبتنی‌بر معماری ۳ نانومتری سامسونگ و کاهش قیمت هدف توسط گلدمن ساکس، نشانه‌های خوبی برای ارزش سهام TSMC در تایوان نبود، زیرا سهام این شرکت با قیمتی پایین‌تر از میانگین قیمت ۵۲ هفته‌ی گذشته و معادل ۴۷۶ دلار بسته شد. فضای تورمی کنونی همراه با قیمت بالای انرژی، قیمت سهام چندین شرکت ازجمله TSMC را تحت تأثیر قرار داده است و خبرهای امروز نیز ضربه‌ی دیگری بر ارزش سهام این تراشه‌ساز بود که به کاهش قیمت آن به پایین‌ترین حد، کمک کرد.

نشریه‌ی تایوانی United Daily News (UDN) در گزارش دیگری که نوید خوبی برای قیمت سهام نداشت، آخرین برداشت گلدمن ساکس از TSMC را به‌اشتراک گذاشت. UDN پیشنهاد می‌کند که این بانک، هدف قیمت سهام TSMC را ۶ درصد کاهش داده و از ۹۱۲ دلار به ۸۵۷ دلار رسانده است. دلیل اصلی کاهش قیمت هدف، اعتقاد این بانک سرمایه‌گذاری به کاهش تقاضا در بازار نیمه‌هادی است.

با پیشتازی سامسونگ در تولید تراشه‌های 3 نانومتری، ارزش سهام TSMC به پایین‌ترین سطح سقوط کرد

درحال‌حاضر، با گزارش شرکت‌ها از میزان موجودی‌ها، گلدمن ساکس اعتقاد دارد که موجودی‌های نیمه‌رساناهایی که براساس فرایندهای تولید قدیمی‌تر ساخته شده‌اند، درحالت پایدار قرار دارد که این امر منجر به تقاضای کم‌تر برای استفاده از ظرفیت‌های تولید TSMC برای تولید تراشه‌های جدید خواهد شد. گلدمن ساکس درواقع اولین بانکی است که این مورد را در کاهش هدف قیمت لحاظ می‌کند، اما نگرانی‌های دیگری نیز در این‌مورد وجود دارد.

گلدمن ساکس معتقد است که نرخ استفاده از ظرفیت ویفرهای ۸ اینچی و ۱۲ اینچی TSMC در سال آینده به‌ترتیب به ۸۹ و ۹۱ درصد کاهش خواهد یافت. البته با وجود این کاهش استفاده از ظرفیت‌های TSMC، این شرکت می‌تواند قیمت تراشه‌های این دو دسته را به‌ترتیب ۵ و ۴ درصد افزایش دهد و درنهایت این رویکرد برخی از اثرات کاهش تقاضا را از بین خواهد برد.

علاوه‌براین، حتی اگر تقاضا کاهش یابد، گلدمن به رشد درآمد TSMC در سال ۲۰۲۳ خوش‌بین است. این شرکت اعلام کرده است که درآمد دلاری تراشه‌ساز تایوانی به‌میزان ۱۳٫۳ درصد رشد خواهد کرد و حاشیه‌ی سود ناخالص آن به‌دلیل استفاده‌ی کم‌تر از ظرفیت‌های تولید این شرکت از ۵۳ درصد عبور می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی