آمبولانس حیات وحش لرستان افتتاح شد


آمبولانس حیات وحش لرستان افتتاح شد

رکنا: همزمان با برگزاری نخستین جلسه هم اندیشی روسا و دبیران مناطق ۵گانه کشور و با حضور معاون سازمان حفاظت محیط زیست، آمبولانس حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان افتتاح شد.

به گزارش رکنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست، نخستین جلسه منطقه ای هم اندیشی روسا و دبیران مناطق ۵گانه کشور با حضور معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان، مشاور رییس سازمان و معاون هماهنگی امور استان ها حوزه ریاست سازمان، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور و مدیران کل محیط زیست استان ها در خرم آباد برگزار شد.

در این جلسه، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مدیران کل حفاظت محیط زیست استان ها در خط مقدم حفاظت از محیط زیست هستند، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در زمان حال با تنگناهای طبیعی و انسانی گسترده مواجه بوده و از این بابت مورد هجمه رسانه‌ای زیاد است و باید این هجمه ها با کار جهادی کاهش یابد.

سازمان محیط زیست با اعتماد به جوانان فعالیت می کند

حسن اکبری افزود: بدنه مدیریتی سازمان با انتخاب ریاست سازمان بسیار جوان است و ریاست سازمان با اعتماد به جوانان قصد ایجاد تحول در سازمان حفاظت محیط زیست را دارند که عملکرد مثبت ما می تواند این تحول را به وجود آورد و مهمترین کار ما این است که خطاها را کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: یک انتصاب نابجا در مدیریت مناطق حفاظت شده می تواند سالها زحمات ما را به هدر بدهد و جلوی حرکت های رو به جلو را بگیرد.

اکبری تاکید کرد: سال ها جمعیت گونه های برجسته در یک منطقه شکل گرفته و یک انتصاب نادرست می تواند به نابودی گونه در آن منطقه منجر شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: یک حادثه در یک منطقه ممکن است از نظر شما یک اتفاق ساده یا یک اشتباه کوچک باشد ولی وقت، انرژی و انگیزه را از سازمان می گیرد.

وی، تصریح کرد: سرشماری مهمترین رویداد برای سنجش کیفیت عملکرد ما در حوزه حفاظت از حیات وحش است و ضرورت دارد کیفیت انجام این رویداد را افزایش داده و مدیران شخصا بر این موضوع نظارت کنند.

اکبری متذکر شد: آتش سوزی در مناطق موضوع مهمی است و در معاونت محیط زیست طبیعی اعتبارات به استانها اعلام شده و با همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور طرحی برای زاگرس تهیه شده و انشالله که به نتیجه می‌رسد. البته که جدیت مدیران و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود می‌تواند آمار آتش سوزی ها را کم کند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ریاست سازمان تاکید دارند سازمان به انجام امور علمی و ایجاد بانک های اطلاعاتی توجه ویژه ای داشته باشد اما بانک های اطلاعاتی جامع در سازمان نداریم و باید سامانه جامع را خیلی جدی بگیریم.

شکار غیرمجاز در زاگرس نگران کننده است

وی بر استفاده از ظرفیت دانشگاهها و مراکز علمی کشور در این زمینه تاکید کرد.

اکبری ادامه داد: شکار غیرمجاز در استان های حوزه زاگرس نگران کننده است و نگاه کلان به تنوع زیستی کشور در منطقه زاگرس که زنجیره غذایی آن به شدت در حال تخریب است لازم و ضروری به نظر می رسد.

وی تصریح کرد: ما باید به سمت روش حفاظت مشارکتی برویم و با فرهنگ سازی می شود حتی در مدیریت حیات وحش بعضی مناطق از کسانی کمک گرفت که الان خودشان را رو در روی حفاظت قرار داده اند.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: قانون حفاظت و بهره برداری حیات وحش را برای اصلاح به مجلس فرستاده ایم و در کل باید روش حفاظت به صورت کلان تغییر کند که مشارکت مردمی، برگشت درآمد، افزایش مجازات و مدیریت سلاح از برنامه هایی هست که باید در روش حفاظت جدید لحاظ شود.

اکبری در ادامه اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای حفاظت از تنوع زیستی استان ها باید به صورت خلاصه اما راهبردی باشد و اساس تقسیم اعتبارات در استان ها بر اساس عملکرد آنها از روی برنامه است. بنابراین ابتکار عمل در اجرای برنامه نقش مهمی را در این خصوص خواهد داشت.

وی، تصریح کرد: در مورد گونه های گوشتخوار باید به فکر طعمه های آنها باشیم. یکی از علت های اصلی انقراض یوز قطع کریدورهای حرکتی و کاهش طعمه برای تغذیه این گونه در مناطق آزاد و کریدورها بوده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: باید نظارت های بیشتری برای جلوگیری از قاچاق پرندگان شکاری در استان‌ها انجام و اخبار مهم در خصوص نظارت های حفاظتی هم به موقع و به صورت کامل به رسانه‌ها اطلاع رسانی شود.

بازدید از پروژه های زیست محیطی بام لرستان

در ادامه سفر به استان لرستان، معاون سازمان حفاظت محیط زیست همراه با مدیران کل حفاظت محیط‌زیست استان های لرستان و ایلام از پروژه‌های موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی و مرکز تحقیقات زیست محیطی بام لرستان بازدید کردند.

در این بازدید نحوه رفع موانع اجرایی این دو پروژه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

در این بازدید حفظ عرصه‌ها و زیرساخت‌های محیط زیستی موجود در بام لرستان مورد تاکید معاونین سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفت و آنان استفاده از ظرفیت های استانی و صندوق ملی محیط زیست را در تکمیل این پروژهای راهگشا دانستند.

افتتاح آمبولانس حیات وحش لرستان

همچنین همزمان با برگزاری نخستین جلسه منطقه‌ای هم اندیشی روسای و دبیران مناطق ۵ گانه کشور، آمبولانس حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با حضور دکتر نورمحمدی مشاور رئیس و معاون هماهنگی امور استانهای حوزه ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، سرهنگ محبت خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست و سالاروند مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان در خرم آباد افتتاح شد.

این آمبولانس مجهز به تجهیزات کامل است و می تواند در هنگام آسیب دیدگی حیات وحش به دلایل مختلف و یا تعارضات آن‌ها با جوامع انسانی، با پشتیبانی تیم درمانی و اجرایی جهت امداد رسانی به حیات وحش استان اقدام کند.

اخبار وبگردی را در اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق