عبور گردشگری از بحران کرونا


عبور گردشگری از بحران کرونا

به گزارش اقتصادآنلاین، یکی از بخش‌هایی که در این سال‌ها بیشترین آسیب را شیوع کرونا دید، صنعت گردشگری و به طور گسترده‌تر کسب و کارهایی بود که با سفر مرتبط بودند. محدودیت‌های کرونایی اعمال شده...

به گزارش اقتصادآنلاین، یکی از بخش‌هایی که در این سال‌ها بیشترین آسیب را شیوع کرونا دید، صنعت گردشگری و به طور گسترده‌تر کسب و کارهایی بود که با سفر مرتبط بودند. محدودیت‌های کرونایی اعمال شده از سوی دولت‌ها چه در داخل و چه در خارج از مرزهای کشور، باعث شد میزان سفرهای مردم به شکل قابل توجهی کاهش یابد. با این وجود از ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰، با آغاز روند واکسیناسیون، بخشی از فشار کرونا کاهش یافت و همین موضوع راهی را بر افزایش دوباره سفرها و فعال شدن هولدینگ‌ها و شرکت‌های فعال در این بخش باز کرد.

مجموعه علی بابا به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌های فعال در این حوزه نیز یکی از شرکت‌هایی بود که توانست از ۱۴۰۰ بار دیگر شرایط خود را بهبود بخشد و در آمارهای منتشر شده از عملکرد سالانه این شرکت در سالی که گذشت می‌توان نشانه‌های بزرگی از بهبود شرایط دید.

گزارش منتشر شده از سوی علی بابا نشان می‌دهد که این مجموعه در سال ۱۴۰۰، توانسته میزان گردش مالی خود را ۳۲۰ درصد افزایش دهد. در همین مدت رکورد ارائه ۱.۳۴ محصول گردشگری در هر ثانیه را به ثبت رسانده و ۳۸۶ مقصد جدید گردشگری در دنیا را به مقاصد خود اضافه کرده است.

همچنین در یک سال گذشته، محصول اقامتگاه به سبد انتخاب مسافران اضافه شده و علی بابا توانسته در حوزه تولیدات فرهنگی دو کتاب جدید در مجموعه کتاب سفر را نهایی کند و از پلتفرم محتوا محور علی بابا پلاس، فونت تایپ فیس اختصاصی و دیزاین سیستم جدید رونمایی کرده است.

اطلاعات ارائه شده از سوی علی بابا نشان می‌دهد که در سال ۹۹، مخاطبان این شرکت ۳۴ درصد خریدهای خود را با استفاده از موبایل و ۶۴ درصد را وب سایت نهایی کرده بودند اما در سال ۱۴۰۰، سهم موبایل ۳۲ درصد شده، حدود ۳۳ درصد خریدها از وب سایت و ۳۴ درصد نیز از وب سایت جدید انجام شده است. در طول این مدت ۶۲ درصد سفرها را آقایان انجام داده‌اند و سهم خانم ها تنها ۳۸ درصد بوده است. همچنین ۶۷ درصد سفرها از سوی گروه سنی کمتر از ۳۴ سال انجام شده و ۳۳ درصد به بالای ۳۴ اختصاص یافته است.

آمار فعالیت علی بابا نشان می‌دهد که این شرکت توانسته فروش پروازهای داخلی خود را نسبت به دوران قبل از کرونا ۱.۱ برابر کند. رشد فروش بلیت قطار در این سایت نیز ۱.۲۷ برابر شده است. همچنین فروش بلیت پروازهای خارجی نیز ۱.۵ برابر شده و در بخش خدمات هتل نیز این آمار رشد ۳.۳ برابری را نشان می‌دهد. در حوزه فروش بلیت اتوبوس عملکرد ۱.۳۸ برابر شده و در عرضه خدمات تور نیز آمار رشد حدودا پنج برابری را نشان می‌دهد.

نگاهی به قیمت‌های ارائه شده نشان می‌دهد که موج افزایش قیمت بلیت که از سال‌های قبل آغاز شده بود، در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه پیدا کرده است. میانگین قیمت پروازهای داخلی ۷۸۵ هزار تومان، پروازهای خارجی چهار میلیون و ۵۰ هزار تومان، قطار ۱۶۵ هزار تومان، اتوبوس ۱۲۰ هزار تومان و هزینه تور پنج میلیون و ۱۲۵ هزار تومان بوده است. میانگین قیمت هتل‌های داخلی ۸۲۰ هزار تومان و هتل‌های خارجی دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

بررسی پرطرفدارترین مسیرهای داخلی علی بابا نشان می‌دهد که تهران – مشهد، مشهد – تهران، تهران – اهواز – تهران و تهران – شیراز در صدر فهرست تقاض قرار داشته‌اند. در میان مسیرهای خارجی نیز استانبول – تهران، تهران – استانبول، دبی – تهران، تهران – دبی و تبریز – استانبول پر طرفدارترین بوده‌اند. پر طرفردارترین تورها نیز به ترتیب تهران – استانبول، تهران – کیش، تهران – مشهد، اصفهان – کیش و مشهد – کیش بوده است.

مشهد – تهران، تهران – مشهد، تهران – قم، قم – تهران و تهران – تبریز پر مخاطب‌ترین مسیرهای ریلی، اصفهان – تهران، تهران – اصفهان، مشهد – تهران، رشت – تهران و تبریز – تهران نیز پر مسافترین مسیر جاده‌ای بوده است. تهران، مشهد، کیش، شیراز و اصفهان نیز بیشترین رزرو هتل را داشته‌اند.

در سال ۱۴۰۰، هشتم اسفند ماه، دهم بهمن ماه، ۲۵ آبان، ۱۸ آبان، ۲۴ آذر و ۲۸ تیر بیشترین تعداد سفر را در سایت علی بابا ثبت کرده‌اند.

علی بابا اعلام کرده که در راستای افزایش رفاه مخاطبانش، در یک سال به بیش از یک میلیون و ۹۱۱ هزار تماس پاسخ داده که رشدی ۷۰ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. همچنین کاربران از طیف امتیازی یک تا پنج، به علی بابا امتیاز ۴.۸۶ داده‌اند.

یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که در سال‌های گذشته به چالشی مهم برای مشتریان سایت‌های خرید و فروش لیت بدل شده، بحث نحوه استرداد بلیت و تسویه حساب با این سایت‌هاست. علی بابا در طول یک سال، نزدیک به یک میلیون عملیات استرداد را پیگیری کرده و در این مدت بیش از پنج هزار میلیارد تومان مبلغ کل استرداد نهایی شده بوده است.

علی بابا در کنار کارهای اصلی خود، اقدامات فرهنگی را نیز دنبال کرده است. مجله گردشگری علی بابا یکی از این اقدامات در سال ۱۴۰۰ بوده است. در این مدت آقایان ۵۹ و خانم‌ها ۴۱ درصد از مخاطبان این مجله را تشکیل داده‌اند. بازدید از مجله علی بابا در سال از مرز ۱۶ میلیون نفر گذشته که حدودا شش برابر تعداد بازدیدکنندگان از موزه لوور پاریس بوده است. همچنین در این مدت هشت اپیزود و سه مینی اپیزود از مجموعه رادیو دور دنیا علی بابا منتشر شده است. همچنین علی بابا از آذر ماه ۱۴۰۰، علی بابا پلاس را راه اندازی کرده که محلی برای ثبت تجربه‌های ناب سفر بوده است. صفحه اینستاگرام علی بابا در این مدت نزدیک به ۳۰۰ هزار رشد فالوور داشت، ۷۱ میلیون بازدید را ثبت کرده، نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار کامنت دریافت کرده و لایک‌ها نیز نزدیک به چهار میلیون بوده است.

علی بابا همچنین موسسه خیریه سیمرغ را راه اندازی کرده که در چارچوب آن، امکان سفرهای درمانی برای افراد بیمار در مناطق کم برخوردار ممکن می‌شود. در چارچوب توافق ۴۸ ماهه علی بابا و وزارت بهداشت، تمام بیمارستان‌های تخصصی اطفال در شهر تهران، برای تامین رایگان سفرهای درمانی کودکان مناطق کم برخوردار می‌توانند از حمایت موسسه سیمرغ بهره مند شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی