به این دلیل نباید سیب زمینی سرخ شده بخورید!


به این دلیل نباید سیب زمینی سرخ شده بخورید!

پارسینه: تشخیص ترکیب‌های سرطان‌زا سیب زمینی سرخ شده از سوی محققان مازندرانی برای نخستین بار در جهان.

به این دلیل نباید سیب زمینی سرخ شده بخورید!
بر اساس تحقیق محققان مازندرانی به کمک اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ترکیب‌های سرطان‌زا سیب زمینی سرخ شده تشخیص داده می‌شود. تحقیق مشترک محققانی از دو دانشگاه علوم کشاورزی ساری و علوم پزشکی مشهد، منجر به تشخیص ترکیب‌های سرطان‌زا شد.

تحقیق مشترک محققانی از دو دانشگاه علوم کشاورزی ساری و علوم پزشکی مشهد، منجر به تشخیص ترکیب‌های سرطان‌زا سیب‌زمینی سرخ‌شده است.

بر این اساس، محققان رضا اسماعیل زاده کناری، رضا فرهمندفر و مریم اثنی عشری از اعضای گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با خلیل آبنوس و سیدمحمد تقدیسی از اعضای گروه شیمی داروئی و بیوتکنولوژی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای نخستین بار در جهان موفق به تولید سنسور‌های الکتروشیمیایی، فلوروسانسی بر پایه ssDNA و GelRed و نوری بر پایه dsDNA و نانوذره طلا جهت تشخیص اکریل آمید در سیب زمینی سرخ شده شدند.

رضا اسماعیل زاده کناری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفتگو با ایسنا مازندران با اشاره به اینکه محققان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری موفق به طراحی سنسور‌های نوین در تشخیص ترکیبات سرطان‌زا سیب زمینی سرخ شده، شده‌اند، اظهار کرد: این موضوع رساله دکتری دانشجو مریم اثنی عشری از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بود که به صورت مشترک با دو استاد از دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه اکریل آمید ماده‌ای سرطان‌زا و خطرناک است که در هنگام فرآوری موادغذایی در دمای بالا طی واکنش مایلارد تولید می‌شود، تصریح کرد: این ماده سرطان‌زا روش‌های تشخیصی گران قیمتی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری افزود: بر اساس تحقیقات به عمل آمده سنسور‌های الکتروشیمیایی بر پایه الکترود طلا و همچنین یک سنسور نوری بر پایه الیگونوکلئوتید و نانوذرات طلا ساخته شد.

رئیس پژوهشکده علوم صنایع غذایی مازندران یادآور شد: این سنسور‌ها هم از نظر سرعت اندازه‌گیری و دقت و هم هزینه نسبت به روش‌های آنالیز دستگاهی برتری دارد.

اسماعیل‌زاده در ادامه اضافه کرد: برای نخستین بار نتیجه این رساله دکترا به دو مقاله‌ای تبدیل شد که در بهترین ژورنال‌های دنیا به چای رسیده است.


منبع: بهداشت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس