شهید بهشتی معتقد بود باید دین را از خرافه جدا کرد


شهید بهشتی معتقد بود باید دین را از خرافه جدا کرد

رجایی با بیان اینکه شهید بهشتی تاکید بر اعتقاد درونی داشت، گفت: شهید بهشتی معتقد بود دین باید از خرافه، عمل مسلمانان، سنت و عرف موجود جدا شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، غلامعلی رجایی امروز هشتم تیر ماه در نشست فرهنگی سروستان بی پایان که به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران به مناسبت فاجعه هفت تیر و هفته بازخوانی و افشای ماهیت حقوق بشر آمریکایی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد در مورد کتاب خود با عنوان سیره شهید بهشتی گفت: این کتاب را سال 80 نوشتم و 13 سال توقیف بود. بعد از 13 سال با روجلد متفاوت چاپ شد. با 100 نفر در سال 80 مصاحبه کردم و ثمره اش شد کتاب 700 صفحه ای سیره شهید بهشتی.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه شهید بهشتی در نظم الگوی کسانی همچون شهید رجایی بود، عنوان کرد: شهید بهشتی برای هر کار خود وقت تعیین می کرد و بسیار منظم و با برنامه بود. مرحوم دکتر جواد اژه ای تعریف کرد. با شهید بهشتی حرف می زدم او در حال مسواک زدن بود. گفتم حالا که قیمت خانه ها در بالا و پایین شهر یکسان است، حداقل برو در وسط شهر خانه ای بگیر، مسواک زدن شهید بهشتی تمام شد و گفت این مسواک چقدر می ارزد. به خدا قسم کل دنیا به اندازه این مسواک برایم ارزش ندارد. متاسفانه ما از این فرهنگ، رویه ها و آدم ها خیلی دور شدیم، باید به امثال شهید بهشتی و شهید رجایی برگردیم. بنده در مورد شهید رجایی کتابی نوشتم.

این نویسنده و شاعر که بیش از 35 کتاب در زمینه های مختلف به رشته تحریر درآورده است، اظهار داشت: وقتی تاریخ را نگاه می کنیم پر است از فجایعی که منافقان انجام دادند. در خیابان انقلاب صفی بود بدون اینکه منافقان بپرسند این صف چیست، مردم را به رگبار بستند، آنها فجایع زیادی به بار آوردند، ما باید به خدا پناه ببریم. متاسفانه ما در فضای رسانه ای ضعیف و بد عمل کردیم.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه شهید بهشتی به مشترکات توجه ویژه ای داشت، بیان کرد: شهید بهشتی می گفت اگر بگوییم این چپ است و این راست است و آن لاییک است و این مطلق، اگر بخواهیم مدام خط بکشیم دیگر چیزی باقی نمی ماند. شهید بهشتی همچنین می گفتند حق پرستان باید قدرت جذب داشته باشند. شهید بهشتی معتقد بود که اعتقاد باید درونی باشد. به تعبیری ریش باید ریشه داشته باشد. اگر اعتقاد درونی نشود، فایده ای ندارد. با ضرب و زور نمی شود افراد را به نماز خواندن و حجاب داشتن متمایل کرد. شهید بهشتی شجاعت زیادی داشت در بیان اینکه عرف و دین چیست.

این رزمنده دفاع مقدس تصریح کرد: شهید بهشتی می گفت باید دو کار برای معرفی دین انجام دهیم. باید دین را از خرافه و از عمل مسلمانان جدا کرد. ایشان همچنین معتقد بود دین را باید از سنت و عرف موجود نیز جدا کرد. شهید بهشتی صیاد خوبی در جذب دل ها بود و واقعا شهادت اش حق اش بود البته این بدین معنی نیست که ما بی عرضه باشیم و بگذاریم منافقان افراد را ترور کنند.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا